InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zomerplanten - fuchsia, geranium en hortensia

Zomerplanten - fuchsia, geranium en hortensia

Zomerplanten - fuchsia, geranium en hortensia Zomerplanten veranderen het aanzien van de tuin direct. Met de subtiele kleuren van hangplanten als fuchsia's en de vrolijke kleuren van hanggeraniums ziet de tuin er een stuk uitnodigender uit. Met de vele verschillende kleuren en bloemvormen van de hortensia kan een mooi effect in de tuin gecreëerd worden.

Fuchsia

Fuchsia 'Blue Eyes'Fuchsia 'Blue Eyes'
De fuchsia, ook wel bellenplant genoemd hoort bij de teunisbloemfamilie. Het zijn fascinerende planten met hangende bloemen als klokjes in de kleuren paars, felroze, lila, lilablauw, zachtroze, rood, violet en wit. De kroonbladeren, de bovenste, meestal langwerpige bladeren zijn vaak rood. Zij ontsluiten zich het eerst als de bloem opengaat. De kelkbladeren of bloembuisjes zijn vaak paars of lila. Maar er zijn ook andere kleurcombinaties, vooral de soorten met dubbele bloemen zijn vaak heel bijzonder om te zien. De meest bekende soort is de fuchsia als hangplant, vaak gebruikt in hangmanden. De meeste soorten zijn eenjarig al kunnen ze een zachte winter soms wel doorstaan. De fuchsia houdt van een vochtige bodem en staat het liefst in gefilterd zonlicht. Er zijn soorten die winterhard zijn zoals de Fuchsia magellanica. De fuchsia bestaat al lang, de soort Fuchsia magellanica riccartonii is in 1830 gewonnen in het Schotse Riccarton. Dit is een fuchsiastruik waarvan de bloemen kleiner zijn dan van de eenjarige planten. Winterharde soorten zijn ideaal voor koele borders. Grotere planten kunnen langs een muur geleid worden, gebruikt worden als bloeiende haag of als solitair. De Fuchsia magellanica komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en bloeit in de nazomer tot in de herfst met rode kroonbladeren en blauwachtige paarse bloemen. Tropische soorten bloeien het hele jaar door. De meeste soorten van deze fuchsia worden niet hoger dan ongeveer vijftig centimeter, met als uitzondering de Fuchsia excorticata uit Nieuw-Zeeland die wel een boom van twaalf tot vijftien meter hoog kan worden.

Verschillende fuchsiavariëteiten

  • Black Prince - compacte staande variëteit met enkele donkerpaarse bloemen met rode kroonbladeren
  • Blue Eyes - lila bloemen met roze kroonblaadjes
  • Blush of Dawn - hangplant met prachtige dubbele, zilverblauwe bloemen en lichtroze kroonblaadjes
  • Dark Eyes - dubbele lila bloemen met kersrode kroonbladeren
  • Genii - winterhard met enkele, violetpaarse bloemen met kersrode kroonbladeren
  • Hawkshead - winterhard met enkele, rozig witte bloemen en witte kroonblaadjes met groene zweem
  • Prosperity - winterhard met dubbele, bleekroze bloemen met karmijnrode kroonbladeren

Pelargonium zonalePelargonium zonale

Geranium

Misschien wel de meest bekende en de vrolijkste zomerplant met al de verschillende soorten en kleuren. Van wit naar zalmkleur, tot scharlaken, roze, rood en oranje. Het zijn meestal groenblijvende planten die geschikt zijn voor hangmanden, potten, vensterbakken of als borderplant. De meeste geraniums staan het liefst in de volle zon en ze houden van luchtige, goed doorlatende grond. Laat de potgrond net niet totaal uitdrogen. Ze worden ook als kamerplant binnenshuis gebruikt. De officiële naam van de geranium is pelargonium. Afgeleid van pelargos=ooievaarsbek. De geranium hoort tot de familie Geraniaceae. Ze komen oorspronkelijk voor in Zuid-Afrika en Namibië, maar ook in Australië, tropisch Afrika, het noorden van Nieuw Zeeland en sommige eilanden in de Indische Oceaan. Er zijn ontelbare variëteiten van deze plant en ze zijn onderverdeeld in groepen.

De belangrijkste groepen pelargoniums

  • Pelargonium zonale - opgaande plant, het blad heeft een donkere band
  • Pelargonium peltatum - hanggeranium, ook wel de Oostenrijkse hanggeranium genoemd
  • Franse pelargonium - grote bloemen met vele rijke kleuren
  • Bladpelargonium - opvallend door hun decoratieve wit, geel of geelbonte bladeren
  • Angel pelargonium - geraniums waarvan de bloemen een gelijkenis vertonen met viooltjes
  • Geurpelargonium - geraniums die een heerlijke geur verspreiden als het blad wordt aangeraakt

Hortensia

Hydrangea macrophyllaHydrangea macrophylla
De Latijnse naam van de hortensia is Hydrangea. Het is een winterharde bladverliezende heester die één tot drie meter hoog kan worden. De plant heeft grote bloemschermen in de kleuren wit, roze, blauw en lila. De kleur is afhankelijk van de zuurgraad van de grond. Hoe zuurder de grond, hoe blauwer de kleur van de bloemen. Bij minder zure grond worden de bloemen roze. De witte hortensia's blijven wit. Plant de hortensia liefst in halfschaduw. De meeste hortensia's houden niet van teveel zon of teveel schaduw. Een plek met wat ochtendzon en de rest van de dag schaduw is aan te raden. Zorg, als ze net geplant zijn dat ze niet uitdrogen. De bloemschermen van de hortensia's zijn er in verschillende vormen. De meest bekende en de populairste is de bolvorm, de Hydrangea macrophylla. Er is ook een soort met platte tuilen, de 'lacecaps', als heester en als klimhortensia. Dan is er nog een soort met langwerpige pluimen. De opstaande soort doet het ook prima in tuinpotten.

Variëteiten van de Hydrangea macrophylla

  • Altona - bolvorm, middelblauw in zure grond, kersroze op kalkgrond
  • Amethyst - bolvorm, lilaroze
  • Ayesha - bolvorm met met lichtmauve of lichtblauwe bloemen
  • Lilacina - platte tuilen in wit met blauw
  • Mariesii Perfecta - platte tuilen in blauw of mauve, afhankelijk van de zuurgraad van de grond

Fuchsia 'Dark Eyes'Fuchsia 'Dark Eyes'
HanggeraniumHanggeranium
KlimhortensiaKlimhortensia

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zomerbloeiende struiken: Hydrangea of HortensiaZomerbloeiende struiken: Hydrangea of HortensiaVan de grote groep zomerbloeiende struiken is de hortensia verreweg de bekendste soort. Bij hortensia denkt men misschie…
Hortensia of hydrangeaHortensia of hydrangeaDeze winterharde tot zeer winterharde struik valt op door zijn mooie bloemen. De plant komt niet uit onze cultuur maar u…
De hortensia ofwel de hydrangea plant bloeit in de zomerDe hortensia ofwel de hydrangea plant bloeit in de zomerIn de zomer bloeien in veel tuinen hydrangea's in mooie kleuren. We noemen ze in de volksmond hortensia. Er zijn veel so…
Hydrangea arborescens AnnabelleHydrangea arborescens AnnabelleHydrangea Annabelle is een zeer populaire Hortensia soort, vanwege de zeer rijke en langdurige bloei met grote bolvormig…
Geranium, genezend voor de luchtwegenIn Afrika worden wortelstokken van een geraniumachtige plant, de Pelargonium sidoides, al eeuwen gebruikt voor de behand…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.neerlandstuin.nl
  • De grote tuinplantenencyclopedie - Andrew Mikolajski

Reageer op het artikel "Zomerplanten - fuchsia, geranium en hortensia"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!