InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloemen in de tuin combineren, van april tot oktober

Bloemen in de tuin combineren, van april tot oktober

Bloemen in de tuin combineren, van april tot oktober Bloemen zijn er in allerlei soorten en maten. Welke bloemen het goed bij elkaar doen in een tuin is vooral afhankelijk van de kleur en de hoogte. Natuurlijk is het ook een kwestie van smaak. Daarnaast is het fijn als planten tegen een stootje kunnen en sterk zijn. Om iedere maand van het tuinseizoen een leuke variatie aan bloeiende bloemen te krijgen, kan men iets aan planning doen. Wat zijn succesvolle combinaties?

Combineren, hoe doe je dat?

Er zijn allerlei manieren om planten met elkaar te combineren. Wat goed bij elkaar past is vooral een kwestie van smaak. Toch zijn er bepaalde succesformules die bijna iedereen aanspreken. Men kan kiezen voor harmonieuze kleuren die nauw aan elkaar verwant zijn. Daarbij kan men denken aan oranje en geel, roze en violet of rood en oranje.

Eenheid

Door dit soort combinaties te maken ontstaat er eenheid in een tuin. Een combinatie die ook voor eenheid zorgt is die van zachte kleuren en wit. Zo kan men kiezen voor een combinatie van roze, violet en wit. Dat geeft een heel rustig beeld. Voor een meer opvallende variant, kan men kiezen voor complementaire kleurencombinaties: zoals paars en geel, oranje en blauw of groen en rood. Het zal een levendig effect geven.

Kleurschakeringen

Een wat lastiger klus is om een border in een kleur te toveren met verschillende schakeringen. Het is dan van belang om te kiezen voor planten die verschillende bladvormen en structuren hebben. Zo kan men kiezen voor een witte border of bijvoorbeeld een opvallende blauwe border. Voor borders waarin het wat druk met kleuren is geworden kan men kiezen voor het aanbrengen van planten met witte bloemen. Dat brengt meer rust in het geheel en zorgt voor een rustige overgang tussen verschillende bonte kleuren.

April/mei

Een goede combinatie van vaste planten die in april en mei bloeien is de combinatie van Geum (nagelkruid) met Alchemilla Mollis (vrouwenmantel). Geum is een plant die oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komt. Hij houdt van voedzame grond die voldoende vochtig blijft. Hij doet het goed in de zon, maar kan ook wel tegen wat schaduw. De bloemen van deze plant zijn oranje. De planten worden ongeveer 50 tot 60 centimeter hoog. Vrouwenmantel is een plant die eveneens van zon tot lichte schaduw houdt. De geelgroene kleine bloemetjes doen het erg goed naast het oranje van het Nagelkruid.

Een andere mooie combinatie is die van Muscari Latifoliun (blauwe druifjes) en Dicentra Spectabilis Alba (gebroken hartje, wit). De blauwe druifjes mogen niet te nat staan. Door hun intense blauwpaarse kleur doen ze het goed met witte collega's. Het gebroken hartje is een ijzersterke plant die ongeveer 65 centimeter hoog wordt. Het is een vroegbloeier, reden waarom hij het goed doet met de blauwe druifjes die uit bollen worden gekweekt. De bollen moeten tussen oktober en december worden geplant.

Stokroos / Bron: Congerdesign, PixabayStokroos / Bron: Congerdesign, Pixabay

Juni/juli

Een plant die gegarandeerd succes oplevert is de Alcea Rosea (stokroos). Deze tweejarige planten (zaaien in jaar 1 betekent bloemen in jaar 2) worden vrij fors. Niet zelden zien we stokrozen van 2 tot 2,5 meter. Het is een gemakkelijke plant die veel in stadse omgevingen te zien is. Ze houden van een zonnige standplaats en lijken het vooral goed te doen tegen een oude schutting of muur. De stokroos is er in vele kleurvarianten. De meest voorkomende kleuren zijn roze, donkerrood, zalmroze, geel en zwart.

Combinaties met stokrozen

Er zijn zowel gevuldbloemige stokrozen als stokrozen met schaalvormige bloemen. De stokrozen laten zich onderling goed combineren vanwege de vele kleurvarianten. Ook Digitalis (vingerhoedskruid), vooral de witte, is een goede buur voor de stokroos. Deze wordt 1 tot 1,5 meter hoog en zaait zich gemakkelijk uit. Ook vingerhoedskruid is tweejarig. Het is een zeer decoratieve plant die bloemen heeft die als trosjes aan de plant zitten.

Augustus/september

Een gemakkelijke plant die het erg goed doet in borders is de Anemone Hupehensis (herfstanemoon). Hij draagt zachtroze bloemen die in grote getale aan de plant komen. De planten zijn vrij fors, zeker als ze eenmaal goed aanslaan. Ze worden ongeveer 1 meter hoog. Ze houden van een licht beschaduwde plek. De herfstanemoon laat zich mooi combineren met Aster ericoïdes (sluieraster). Deze laatste dient wel in toom gehouden te worden. De sluieraster wordt zo'n 75 cm hoog en heeft lilaroze bloemen. Het is een plant die weinig nodig heeft.

Een andere mooie combinatie voor de laatste zomermaanden is die van Rudbeckia Nitida (zonnehoed) met Verbena rigide (ijzerhard). De knalgele Rudbeckia's en de paarsviolette bloemen van het ijzerhard zullen de tuin nog tot in de late herfst opfleuren.
Zonnehoed / Bron: Didgeman, PixabayZonnehoed / Bron: Didgeman, Pixabay
Petunia (lila) en ijzerhard (paars) / Bron: Hietaparta, PixabayPetunia (lila) en ijzerhard (paars) / Bron: Hietaparta, Pixabay

Lees verder

© 2014 - 2019 Catrien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blauwe druif of Muscari, een leuk bolgewas en winterhard!Blauwe druif of Muscari, een leuk bolgewas en winterhard!De blauwe druif is een bolgewas, volkomen winterhard en je kunt de plantjes jarenlang op dezelfde plek laten staan. Haal…
Geum of NagelkruidGeum, met de Nederlandse naam Nagelkruid, is een rijkbloeiende plant die verkrijgbaar is met bloemen in de kleuren oranj…
Klimplanten voor over de pergolaKlimplanten voor over de pergolaErg mooi in een tuin is een pergola begroeid met klimplanten zoals een Clematis, de druif of blauwe regen. Er is veel ke…
Bloemen in het modebeeldBloemen in het modebeeldBloemen in de mode kunnen helemaal super zijn, maar je kunt er ook enorm de plank mee misslaan. Voorzichtig zijn als je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bloemen in de tuin combineren, van april tot oktober"

Infoteur: Catrien
Laatste update: 09-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!