InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hydrangea arborescens Annabelle

Hydrangea arborescens Annabelle

Hydrangea arborescens Annabelle Hydrangea Annabelle is een zeer populaire Hortensia soort, vanwege de zeer rijke en langdurige bloei met grote bolvormige crèmewitte tot witte bloemen. De plant komt het mooist tot zijn recht wanneer hij in grote hoeveelheden wordt aangeplant. Zonder steun gaat deze struik bij wind en regen vaak doorhangen. Hydrangea arb. Incrediball Strong Annebelle is een nieuw ontwikkelde soort met stevigere takken. De plant is winterhard en bladverliezend in de winter.

Hydrangea arborescens Annabelle

Waar staat de plant het best?

 Hydrangea arb. Annabelle Hydrangea arb. Annabelle
Hydrangea arb. Annabelle is een struik met dun, slap blad. Hij kan dan ook niet goed tegen uren middagzon. Er treedt dan veel verdamping van water op, waardoor de struik snel slap gaat hangen en de bladeren geel van kleur worden. Het best plant je de struik dan ook op een plek in halfschaduw, met ongeveer 5 uren zon per dag.

Welke grond soort is geschikt?

Hortensia’s staan graag in zure grond. Plant de struik dan ook aan met tuinturf in het plantgat en strooi jaarlijks tuinturf rondom de plant. Zorg verder voor een humusrijke grond, om verdamping van vocht zoveel mogelijk tegen te gaan. Verder moet de grond wel waterdoorlatend zijn, want de plant kan er niet tegen om met zijn wortels altijd nat te staan.

De bloei van Hydrangea arb. Annabelle

De struik bloeit langdurig en overvloedig met tot 25 à 30 cm grote bolvormige bloemen in een crèmewitte tot witte kleur. De bloei vindt plaats vanaf juni en duurt voort tot september. Laat je de bloemen aan de struik zitten, dan worden ze in het najaar bruin van kleur en hebben ook dan nog sierwaarde. Er is nu ook een roze soort in de verkoop, de hydrangea ‘Pink Annebelle’.

Steunen van de plant

Hydrangea arb. Annabelle heeft vrij dunne takken en de bloemen zijn groot en zwaar. Zonder steun kunnen de takken na een flinke regenbui dan ook behoorlijk plat gaan hangen. Het is daarom aan te raden om een aantal stokken tussen de takken te plaatsen om steun te bieden. Je kunt zwaar belaste takken hieraan aanbinden.

Wanneer en hoe Hydrangea arb. Annabelle snoeien?

Veel soorten Hortensia moeten niet gesnoeid worden, omdat ze bloeien op het oude hout. Annebelle echter bloeit op nieuw, jong hout. De plant kan daarom het best jaarlijks gesnoeid worden. Snoei zorgt bovendien ook voor grotere bloemen aan de struik. Snoei kan het best plaatsvinden in april, als de kans op vorst nihil is. Alle takken kunnen tot ongeveer 20 cm boven de grond worden afgeknipt.

Bemesting

Hortensia’s kunnen in februari bemest worden met koemestkorrels of in april met speciale Hortensiamest.

Het aanplanten

Hydrangea arb. AnnabelleHydrangea arb. Annabelle
Zorg bij de aanplant voor een ruim plantgat. Vul het gat met een mengsel van de verwijderde grond vermengt met tuinturf. Zet de kluit van de plant van te voren tien minuten in een emmer water. Geef na het planten gedurende lange tijd veel water, totdat de wortels goed zijn aangeslagen. Hydrangea arb. Annabelle staat mooi in grotere groepen en kan goed worden toegepast als vakbeplanting. Houdt bij het planten een onderlinge plantafstand aan van 1 m. De planten worden ongeveer 1.20m hoog.

Hydrangea arb. Incrediball Strong Annabelle

Er is een nieuwe Annebelle soort ontwikkeld die minder hoog wordt (1m.) en stevigere takken heeft. Deze plant kan dus beter tegen regenbuien en harde wind en zal niet zo snel gaan doorhangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Hydrangea arborescens Annabelle"

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 18-07-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!