InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het nut van zelf compost maken

Het nut van zelf compost maken

Het nut van zelf compost maken Composteren vormt de basis van biologisch tuinieren. Het is een van de belangrijkste methoden om de grond te verrijken en om gezonde gewassen en bloemen te kweken. Ook de perkjes in uw achter- en voortuin zijn ermee gebaat, want compost is een voortreffelijke bodemverbeteraar. Bovendien kost composteren u niets en het is zeer makkelijk te maken als u enkele regels in acht neemt. Uw moestuin of bloemperken zullen gedijen als nooit tevoren, het is de meest milieuvriendelijke optie. De voordelen op een rijtje.

Inhoud

Waarom zelf compost maken?

Met composteren vult u de voedingscyclus in uw tuin aan. Gewoon doen! Deze slogan hoort men vaak en is niet alleen van toepassing op de tuintjes en moestuinen van gewone mensen. Composteren vormt tevens de grondslag van de biologische land- en tuinbouw, een trend die steeds meer terrein wint. En dat is een hele stap voorwaarts. U draagt uw steentje bij als u thuis compost maakt. U houdt bovendien minder restafval over. Met composteren hergebruikt u immers op een duurzame, energie-efficiënte en milieuvriendelijke manier uw tuin- en keukenafval.

Bron: Antranias, PixabayBron: Antranias, Pixabay

Organisch materiaal

Compost, zoals u dat thuis wellicht gaat maken, bestaat uit organisch materiaal. Het is een mengsel van onkruid, tuin- en keukenafval, bladeren, takjes, fruitschillen, groenten en de keutels van de cavia of het konijn. Bijna alles kan in de compostbak. Zorg voor voldoende variatie van organisch materiaal en schep de compost regelmatig om. Dat geeft het mengsel lucht en het voorkomt stank.

Humus

Door het mengsel te laten rotten verandert het in bruinzwarte, kruimelige aarde, ook wel humus of compost genoemd. Dankzij deze kruimelachtige structuur, krijgt de grond lucht en zuurstof maar ook voedingsstoffen in overvloed dankzij het composteringsprincipe. En dat is weer goed voor de gewassen. In het bos en in de natuur in het algemeen gebeurt dat het hele jaar door. En lang geleden ook in de landbouw. Er bestond namelijk geen andere methode.

Gezonde bloemen en gewassen...

Perken en moestuinen die verrijkt zijn met compost brengen gezonde bloemen en gewassen voort. In de compostbak wordt het mengsel afgebroken door bacteriën en schimmels, die zich in en op het organisch materiaal bevinden. Daarbij gebruiken ze de afbraakproducten om zelf te gedijen. Er komt dan kooldioxide, water en warmte vrij omdat die microben zuurstof gebruiken voor dat proces. De humus die ontstaat door composteren verbetert de grond en waarborgt een balans tussen de vele voedingsstoffen die uw bloemen en planten nodig hebben. Compost is eenvoudig te maken en... gratis. U hoeft nooit meer potgrond te kopen.

... in gezonde grond met compost!

Meng de grond in uw moestuin of perken met compost. U stimuleert dan ook de groei van bodemorganismen. Dat zorgt ervoor dat de grond vrij blijft van schadelijke bacteriën en schimmels. En dat heeft uiteraard weer een positieve weerslag op de bloemen en planten.

Bron: Goumbik, PixabayBron: Goumbik, Pixabay

Gratis en milieubewust

Natuurlijk kunt u al het keuken- en tuinafval wekelijks aan de straat blijven zetten. Het is echter beter om het grootste deel ervan te hergebruiken. U vermindert dan uw dagelijkse hoeveelheid restafval en u hoeft niet meer naar de winkel voor potgrond, kunstmestkorrels of andere meststoffen. De zelfgemaakte compost zal uw tuin verrijken met weelderige bloemen. U bent dan duurzaam en milieubewust bezig. U draagt uw steentje bij.

Balkonplanten

Compost maken is ook interessant als u alleen een balkon met potplanten hebt. Maak eventueel uw eigen compost met behulp van een wormenbak. Of gebruik simpelweg een klein compostvat.

Gratis humus

Spit tuin- en keukenafval niet ongecomposteerd in de grond. Veel mensen doen dat. Het is en blijft een hardnekkig misverstand dat dat goed is voor de grond. Er valt iets voor te zeggen als het jong plantenmateriaal betreft. Maar hoe vezelrijker het afval, hoe minder snel de afbraak in de grond verloopt en hoe minder stikstof een essentieel voedingselement de grond gaat bevatten. Er worden dan tijdelijk voedingsstoffen aan de bodem onttrokken voor het composteringsproces.

Efficiënt en duurzaam

Bovengronds composteren is veel efficiënter en het is een natuurlijke, beproefde en eeuwenoude methode. Het maakt een breed scala aan elementen en voedingsstoffen beschikbaar in plaats dat er telkens bepaalde concentraties van meststoffen, zoals in kunstmest, aan de grond worden toegevoegd. Het is gratis humus. U bespaart er geld mee en het is ideaal om er uw tuingrond mee te bemesten. Ook de balkonplanten zullen u daar dankbaar voor zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostSuccesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostDe kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar…
De milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compostDe milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compostSuccesvol tuinieren hangt hoofdzakelijk van de bodemgesteldheid van onze tuin af. Om de kwaliteit van onze bodem te kenn…
Maak zelf compost. Goed voor milieu en je portemonneeMaak zelf compost. Goed voor milieu en je portemonneeVeel mensen met een tuin gooien bladeren, takken, onkruid en ander organisch afval weg in de afvalbak die via de vuilnis…
Wat heb je nodig om compost te maken?Compost kan bestaan uit een mix van groente-, fruit- en tuinafval (gft), ontlasting (van mensen of dieren), en soms ook…
Je eigen compost makenComposteren heeft een vergelijkbaar effect op het milieu als verbranding. Maar natuurlijk levert het ook een nuttig prod…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jing, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Antranias, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Goumbik, Pixabay

Reageer op het artikel "Het nut van zelf compost maken"

Infoteur: Orion
Laatste update: 08-04-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zelf compost maken
Schrijf mee!