InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compost

Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compost

Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compost De kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar of compost is hierbij van groot belang. Al onze tuinactiviteiten staan of vallen immers met de kwaliteit én de juiste samenstelling van het gebruikte compost. Niets gaat boven een zelfgemaakte grondverbeteraar. Hoe gaan we daarbij te werk, en met welke tips en raadgevingen houden we bij voorkeur rekening, om al onze gewassen maximale groei- en bloeikansen te geven?

Wat is compost?

Compost is lang niet hetzelfde dan meststof. Compost is een grondverbeteraar dat structuur aan onze bodem geeft en het bodemleven gunstig activeert. Compost maakt onze bodem luchtiger, gunstig voor de waterhuishouding in onze tuin. In zanderige grond houdt compost dan weer water langer vast. Goede compost is een droge substantie met een opvallende bosgeur. Kunnen we onze compost niet of moeilijk verkruimelen, dan ging eerder iets mis met het composteringsproces.

Compostering in elke tuin mogelijk

Of we nu over een kleine of een grote tuin beschikken, speelt bij het composteren geen enkele rol. Inderdaad, elk type tuin is geschikt voor het zelf aanmaken van onze grondverbeteraar. Voor we met het eigenlijke composteren starten, moeten we wél het meest geschikte systeem voor onze tuin vinden. Er is immers een verschil in aanpak bij composteren in een grote of in een kleine tuin, op een binnenplaats of gewoonweg op ons balkon bij gebrek aan plaats.

Compostvat voor kleine tuinen

Beschikken we over een tuin met een oppervlakte kleiner dan driehonderd vierkante meter, dan gebruiken we bij voorkeur een compostvat. Zo een compostvat bestaat uit een geperforeerde bodemplaat én een beluchtingsstok. Een compostvat biedt ons ruime mogelijkheden om, met een minimum aan inspanning, van onze keuken- en tuinafval een goede grondverbeteraar, aangepast aan de noden van onze tuingrond, te maken.

Meerdere grote compostbakken

Is onze tuin groter dan de eerder vernoemde driehonderd vierkante meter, dan kunnen we voor onze compostering beroep doen op verschillende grote compostbakken. Zo'n compostbak kunnen we langs de voorzijde openen, hetgeen zijn gebruiksvriendelijkheid opmerkelijk verhoogd. In één van deze bakken kunnen we bijvoorbeeld ons keuken- en/of tuinafval verwerken. Is deze eerste bak met afval gevuld, dan mengen we alles goed door elkaar, en brengen alles over naar onze tweede compostbak. Op die manier bestaat er een continue systeem, en beschikken we voor onze grotere tuin steeds over de nodige grondverbeteraar.

Wormenbak voor compostering op balkon

Beschikken we over een mini- stadstuintje, of tuinieren we in potten en bakken op ons balkon, dan wil dat zéker niet zeggen dat we niet aan compostering kunnen doen. In dit geval kiezen we best voor een wormenbak. Het betreft hier een gesloten systeem, bestaande uit één of meeredere bakken met wormen. Een systeem met wormen kan het keukenafval van een klein gezin perfect tot compost verwerken. Dit kan desnoods zelfs binnenhuis gebeuren. We moeten hier enkel voor zorgen dat we onze wormenkolonie in leven houden.

Plaats in iedere tuin

Om het even welk compostvat of bak vindt een plaatsje in iedere tuin. Zo kan ons compostvat perfect geïntegreerd worden in de schaduw van bijvoorbeeld een weelderige klimplant. Hij kan ook een verloren hoekje in de tuin opfleuren. Een (bloemende) haag kan op zijn beurt onze compostbak of vat aan het oog onttrekken. In een gevarieerde en creatieve tuin, kunnen we onze compostbak een plaatsje geven achter bijvoorbeeld vlechtwerk of snoeihout.

Wat kunnen we composteren?

In principe kunnen we alle keuken- en tuinafval composteren. Moeilijker is het gesteld met gras of met ons gazonmaaisel.Voor het composteren van gras gebruiken we best geen compostvat. Geef de voorkeur aan een compostbak. We kunnen gras en gazon echter ook perfect composteren door het gewoon op een hoop in de buitenlucht te verzamelen. Voor het verzamelen van gras en gazon laten we het best volledig opdragen, dat vermindert het volume ervan. We mengen bij voorkeur herfstbladeren en dennennaalden tussen ons gras. We kunnen grasafval ook uitstekend verwerken tot mulch. Daarmee kunnen we onze bodem rond gewassen én paden bedekken, om de groei van onkruid tegen te gaan.

Extra tips voor succesvol composteren

  • Geur: heelwat tuinders wagen zich niet aan composteren vanwege de geur die dit proces zou teweegbrengen. Die vrees is ongegrond. Verloopt ons composteringsproces zoals het hoort, dan stinkt compost niet. Ook het composteringsproces zélf brengt geen geurhinder met zich mee.
  • Beluchting composteringsvat: om ons composteringsproces van voldoende zuurstof te voorzien, is een goede beluchting van onze bak of vat noodzakelijk.
  • Afval onmiddellijk in compostvat: precies om geurhinder te voorkomen, bewaren we ons keukenafval niet té lang in onze keukenemmer, maar deponeren we het onmiddellijk in onze compostvat of bak.
  • Gras en gazonmaaisel: wees voorzichtig met gras en gazonmaaisel. Teveel van dit tuinmateriaal is nadelig voor het composteringsproces. Eén derde gras en/of gazonmaaisel is het maximum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Milieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinMilieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinDe kwaliteit en de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. De keuze van onze gro…
De milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compostDe milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compostSuccesvol tuinieren hangt hoofdzakelijk van de bodemgesteldheid van onze tuin af. Om de kwaliteit van onze bodem te kenn…
Hoe maak ik compost?Compost zelf thuis maken is zeer eenvoudig en draagt goed mee aan het milieu. U levert minder afval en tevens bespaart u…
Hoe maak je compost?Compost is het wondermiddel waar de meeste tuinders niet meer zonder kunnen. Het toevoegen van compost aan de grond zorg…
Wat doet compost met mijn tuin?Wat doet compost met mijn tuin?Compost verrijkt uw bloemperken en moestuin in alle opzichten. Bovendien hoeft u uw tuin nooit meer kunstmest te geven.…

Reageer op het artikel "Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compost"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 16-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Siertuin
Schrijf mee!