InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > De milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compost

De milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compost

De milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compost Succesvol tuinieren hangt hoofdzakelijk van de bodemgesteldheid van onze tuin af. Om de kwaliteit van onze bodem te kennen, is een regelmatige grondanalyse noodzakelijk. Zo kunnen we de kwaliteit van onze tuingrond verbeteren met een aangepaste grondverbeteraar of compost. Tuindeskundigen geven hierbij de voorkeur aan zelf gemaakt compost, een uitstekend groei- en bloeimiddel voor al onze tuingewassen. Maar wat maakt dit compost dan precies zo kwalitatief hoogstaand én milieuvriendelijk?

Compost is puur natuur

Compost is een puur natuurproduct van het zuiverste soort. Door zélf te composteren, kennen we de samenstelling van onze grondverbeteraar door en door. Deze compost is uiteraard ook vrij van alle scheikundige groeiproducten. Dat is eveneens zo met alle mogelijke chemische middelen voor het bestrijden van allerei ziektes en ongedierte. Alleen dit al maakt zelf composteren zo kwaliteitsvol én milieuvriendelijk. Maar er is veel meer. Compost is niet alleen puur natuur, het is ook een écht recyclageproduct. Door zelf allerlei keuken- en tuinafval te composteren, verkleinen we de afvalberg aanzienlijk. Dat zorgt tevens voor verminderde uitgaven, want storten en verwerken van dit afval, kost immers handenvol geld.

Vruchtbare humuslaag

De levende materie waaruit allerlei groente- , fruit- , en keukenafval bestaat, is erg waardol voor ons leefmilieu. Zo wordt er in onze bossen een natuurlijk comopsteringsproces op gang gebracht. Door de afbraak van allerlei micro- organismen, worden afgevallen bladeren en takjes omgezet in vruchtbare humus. Met zélf compostering bootsen we dit natuurlijke proces na. De grondverbeteraar die we op die manier zélf winnen, is vergelijkbaar met de humus die door onze bossen wordt geproduceert. Het is een milieuvriendelijk product om, na een lange en vochtige winterperiode, de bodem van onze tuin weer in evenwicht te brengen en van de noodzakelijke stoffen te voorzien om gezonde groenten, bloemen en planten te kunnen kweken.

Composteren verlaagt schadelijke broeikasgassen

Broeikasgassen zijn de voornaamste oorzaak van de heropwarming van de aarde. Door zélf aan compostering te doen, dragen we onrechtstreeks ons steentje bij in het noodzakelijk terugdringen van deze schadelijke broeikasgassen. Doen we niet aan compostering, dan moet al ons keuken- en tuinafval verwerkt, lees in de meeste gevallen verbrand, worden. Door het gebruik van fossiele brandstoffen als steenkool, aardgas en stookolie nemen de concentraties schadelijke koolzuurgassen in onze atmosfeer jaarlijks nog sterk toe. Met alle schadelijke gevolgen voor ons leefmilieu tot gevolg. Deze verhoogde concentraties aan koolzuurgas in de lucht zijn er verantwoordelijk voor dat moeder aarde minder snel haar warmte kan afgeven, waardoor de gemiddelde temperatuur op aarde van jaar tot jaar toeneemt.

Gewassen zijn échte koolstofvreters

Willen we deze schadelijke broeikasgassen beperken, dan moet het gebruik van fossiele brandstoffen zoveel mogelijk vermeden worden. Groenten en allerlei andere gewassen nemen, net als onze bossen, belangrijke hoeveelheden koolstof op. Het zijn échte koolstofvreters. Door zelf te composteren, komt er dus meteen ook veel minder koolstof in de atmosfeer. De kleine concentraties aan koolstof die in onze compost zijn terug te vinden, is bovendien zeer stabiel, en wordt pas na meer dan tien jaar in onze bodem afgebroken. Door zelf te composteren, zorgen we voor meer humus in de natuur, hetgeen het broeikaseffect sterk terugdringt.

Energiezuinig proces

Composteren is ongetwijfeld een milieuvriendelijk én energiezuinig proces. Voor de productie ervan, zijn immers weinig of geen machines vereist. Bij zelf composteren komt weinig werk kijken. Het werk dat voor ervoor noodzakelijk is, is pure handenarbeid. Composteren op industrieel vlak, levert nochtans ook belangrijke milieuvoordelen op. Zo wordt momenteel reeds in vele gevallen de energie, die bij dit composteringsproces vrijkomt, gebruikt voor de verwarming van bedrijfsgebouwen. Maken we voor compostering gebruik van de vergistingsmethode, dan levert ons dat zelfs nog meer energie op.

Turfwinning brengt natuurgebieden in gevaar

De keuze tussen composteren en zowel de productie als het gebruik van bijvoorbeeld meststoffen en turf als 'grondverbetaars', is dan ook erg vlug gemaakt. Bij het afgraven van deze turflagen worden belangrijke natuurgebieden beschadigd. Turf wordt hoofdzakelijk gewonnen in moerasgebieden, en wordt hoofdzakelijk geïmporteerd uit de Scandinavische landen, de Baltische Staten en uit Ierland. Compost biedt ons in alle gevallen een méér dan volwaardig alternatief voor zowel chemische meststoffen als voor turf.

Nodige hoeveelheden compost

Niet alle gewassen vragen dezelfde hoeveelheid compost om gezond te groeien en te bloeien. De hoeveelheid compost is afhankelijk van het soort gewas. Voor de aanleg van onze tuin berekenden tuindeskundigen een hoeveelheid van twintig kilo compost per vierkante meter. Onze moestuin kan het op zijn beurt met tien kilo compost per vierkante meter stellen. bloemperken hebben aan drie kilo compost per vierkante meter ruimschoots voldoende. Een groen gazontapijt vraagt twee kilo compost en fruitbomen stellen zich tevreden met vijf kilo van deze grondverbeteraar per vierkante meter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak je compost?Compost is het wondermiddel waar de meeste tuinders niet meer zonder kunnen. Het toevoegen van compost aan de grond zorg…
Het nut van zelf compost makenHet nut van zelf compost makenComposteren vormt de basis van biologisch tuinieren. Het is een van de belangrijkste methoden om de grond te verrijken e…
Maak je eigen compostIn een composthoop worden natuurlijke materialen afgebroken tot een rijke, humusachtige meststof. Perfect om je biologis…
Milieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinMilieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinDe kwaliteit en de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. De keuze van onze gro…
Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostSuccesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostDe kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar…

Reageer op het artikel "De milieuvriendelijke eigenschappen van zelfgemaakt compost"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 18-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Siertuin
Schrijf mee!