InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wormenbak voor uitstekende compost

Wormenbak voor uitstekende compost

Wormenbak voor uitstekende compost Bent u kleinbehuisd? Hebt u alleen een balkon en geen tuin? Dan nog kunt u milieubewust compost maken met een wormenbak. Het is voor velen inmiddels een hobby geworden. U houdt elke dag minder restafval over en uw kamerplanten en de potplanten op het balkon zullen welig tieren dankzij de voortreffelijke compost die de wormen voor u produceren. Bovendien draagt u uw steentje bij aan een beter milieu. Wormenbakken zijn er te kust en te keur, verkrijgbaar in de speciaalzaken. U kunt ook zelf een wormenbak maken.

Inhoud

Wormen eten afval

Met wormen kunt u uw tuin- en keukenafval composteren. Gebruik hiervoor de restjes rauwe groenten, fruitschillen en plantenresten. De wormen eten het organisch afval op, verteren het en scheiden wormhoopjes uit, ofwel humus met een fijnkorrelige structuur.

Strepeling (<I>Eisenia foetida</I>) / Bron: Holger Casselmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Strepeling (Eisenia foetida) / Bron: Holger Casselmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Balkon
Een wormenbakje neemt weinig plaats in beslag. Ideaal voor kleine huishoudens met een stadstuintje of slechts een balkon. Wormen vinden keukenafval heerlijk. In de goed afgesloten wormenbak eten ze het rottend materiaal op en smullen ervan. Van vieze luchtjes of vliegen zult u heus geen last hebben.

Wormen uitkiezen

De strepeling (Eisenia foetida) is een regenwormsoort, ook wel compostworm genoemd, die ideaal is voor het maken van compost. Deze worm wordt verkocht als visaas en is een echte ‘compostmachine’. Hij houdt van warmte en een vochtige omgeving met een goede ventilatie. De temperatuur moet tussen de 18 tot 28 graden zijn. De worm voelt zich onder die omstandigheden het prettigst en zal dan het meest productief zijn.

Dierenwinkels

Zorg er dus voor dat aan die voorwaarden wordt voldaan. De wormen zijn verkrijgbaar in de reguliere dierenwinkels, tuinmarkten en speciaalzaken. Begin met een kolonie van ongeveer 100 wormen. Eventueel kunt u die kolonie later groter maken, want hoe meer wormen hoe sneller uw tuin- en keukenafval in compost verandert.

Welke wormenbak moet ik kopen?

Wormenbakken zijn in alle maten en soorten verkrijgbaar, compleet met aftapkraantje voor het condensvocht en een opvangbak om ervoor te zorgen dat u zo makkelijk mogelijk compost kunt opvangen. Eventueel maakt u zelf een wormenbakje. Dat is helemaal niet moeilijk. Neem een houten kistje van 50 cm in het vierkant en 30 cm hoog. Het moet wel puur natuur zijn. Dus geen hout dat chemisch behandeld, geverfd of gebeitst is. Boor enkele gaatjes in de bodem voor de afwatering. Vervolgens doet u er een laagje kiezels en zand in van ongeveer 10 cm. Een houten bak lekt amper. Leg er een krant onder, dat volstaat. Als u een plastic afvalemmer als wormenbak gebruikt, boort u enkele gaatjes in de bodem en een paar gaten in het deksel voor de ventilatie. Te veel gedoe? Koop dan gewoon een wormenbak in de winkel. Duur zijn ze niet.

Gezonde wormenkolonie

Als u een wormenbak koopt, zal er in de meeste gevallen ook een gebruiksaanwijzing zijn bijgevoegd. In het algemeen komt het erop neer dat u een laag van ongeveer 15 cm compost, bladaarde en krantenpapiersnippers op de onderlaag (kiezels en vervolgens zand) legt. Begin met een kolonie van pakweg 100 wormen (verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak) en kijk het eerst eens aan. Geef ze fijngehakt afval van groenten en fruit. Ook gekookt keukenafval kan erbij. Alleen geen citrusvruchten, zoals sinaasappels en citroenschillen.

Wormenbak / Bron: Http:  humanurehandbook.com, Wikimedia Commons (CC0)Wormenbak / Bron: Http: humanurehandbook.com, Wikimedia Commons (CC0)
pH-waarde
Als u ze niet te zuur voer geeft, blijft de pH-waarde ongeveer op 7 staan. Wormen vinden dat het ideale milieu om in te gedijen. Bied het fijngesneden voer laagsgewijs aan, en in het begin niet meer dan ongeveer een halve kilo per keer. Houd een oogje in het zeil en geef ze pas weer wat als ze hun vorige portie op hebben. Strooi elke maand wat kalk in de bak om te voorkomen dat de pH-waarde stijgt. Zo houdt u een gezonde wormenkolonie.

Stinkt de wormenbak?

Controleer steeds of de inhoud niet te nat is. Meet geregeld de pH-waarde, die u met wat kalk kunt corrigeren. Een stinkende wormenbak is meestal een teken dat u de wormen te veel voer geeft. Als wormen zich niet prettig voelen, verzamelen ze zich bij de randen van de wormenbak. Ze willen er dan vandoor. Weet dan dat er iets niet in orde is. Dat kan zijn een te hoge pH-waarde, een slechte ventilatie of een te nat milieu. Soms is het nodig de wormenbak goed te reinigen en gewoon opnieuw te beginnen.

Wie zaait zal oogsten

Een wormenbak uit de winkel is doorgaans voorzien van twee geperforeerde bakken. In de ene bak legt u het keukenafval. Het voedsel trekt de wormen massaal aan. Ze laten het compost achter in de andere bak, compost dat u dan rustig kunt gaan verzamelen. Bij een bak zonder compartimenten oogst u de compost beetje bij beetje. Of u wacht tot de wormen een grote hoeveelheid afval hebben gecomposteerd. Natuurlijk hangt dat af van de grootte van de wormenkolonie. Want hoe meer wormen, hoe meer compost.

Wormencompost

De productie en het verloop van het composteringsproces zijn natuurlijk ook afhankelijk van de pH-waarde, het vochtgehalte, de ventilatie en de temperatuur in de wormenbak. Al doende bouwt u ervaring op. U zult steeds beter aanvoelen wat de wormen het prettigst vinden. Na een tijdje zult u genoeg geoogst hebben om uw kamerplanten en potplanten op het balkon van verse compost te voorzien.

Of toch maar een compostvat?

Als u wormen eigenlijk maar niks vindt, en er vies van bent, kunt u natuurlijk ook op andere manieren compost maken. Een klein compostvat volstaat ook, ze zijn overal te koop. U hoeft dan nooit meer potgrond of andere meststoffen te kopen voor uw kamerplanten. Een rijkere voeding dan compost kunnen uw planten zich immers niet wensen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat heb je nodig om compost te maken?Compost kan bestaan uit een mix van groente-, fruit- en tuinafval (gft), ontlasting (van mensen of dieren), en soms ook…
Maak zelf wormencompostAls u geen tuin hebt maar wel een balkon of een daktuin, begin dan een wormenkwekerij in plaats van een composthoop. Het…
Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostSuccesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostDe kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar…
Regenwormen kweken doe je zoRegenwormen kweken doe je zoDe regenworm is een ongewerveld dier met een rozig lichaam . Het lichaam is opgebouwd uit ringen die segmenten heten, op…
Zelf compost makenZelf compost makenCompost is een humusrijk rottingsproduct van organisch afval. De bij compostering optredende processen van humus- en min…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wormenbak voor uitstekende compost"

Reactie

Indra`, 20-01-2016 17:00 #1
Ik wil graag beginnen met eigen compost te maken met h
groente en fruit afval. waar kan ik een complete wormenbak kopen zodat ik meteen kan beginnen.
Tevens zou ik graag willen weten of deze compost dan ook geschikt is voor tomaat palnten en zou ik ook alle soorten sla op deze compost kunnen zaaien?

Hoop graag op uw bruikbare reactie.

Met vriendelijke groet,

Indra

Infoteur: Orion
Laatste update: 27-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zelf compost maken
Reacties: 1
Schrijf mee!