InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Herfstbloeiende planten

Herfstbloeiende planten

Herfstbloeiende planten De dagen worden weer korter, de regen valt met bakken uit de lucht en de wind waait flink, het is weer herfst. De zomerbloeiende planten raken onderhand uitgebloeid. Toch hoeft de tuin er in deze tijd zeker niet saai uit te zien. Er zijn genoeg vaste planten te vinden die er in de herfst fraai uitzien en de koude buitentemperatuur goed kunnen verdragen. U kunt de tuin mooi maken met vaste planten in de volle grond, maar ook met bloembakken is veel leuks te doen.

Vaste bloeiende planten voor de tuin

AnemoonAnemoon
  • Skimmia Japonica ‘Rubella’; Deze groenblijvende struik is een aanwinst voor de tuin. In de herfst bloeit de struik met rode bloemen en in het voorjaar worden de bloemen mooi crèmewit van kleur. Skimmia staat graag in de schaduw of halfschaduw en kan zowel in de volle grond als ook in bloembakken geplant worden.
  • Anemoon hybrida ‘Honorine Jobert’; Deze bladverliezende vaste plant bloeit zeer langdurig van september tot de eerste vrieskou. De plant bloeit rijk met witte bloemen met een geel hart. De Anemoon is winterhard en wordt, met bloemen en al, ongeveer een meter hoog.
  • Verbena bonariensis; Deze prachtige lang bloeiende vaste plant kan zowel voor- als achterin een border staan. De paars/roze bloemen komen bovenaan een lange steel te zitten. Het is echte vlindertrekker en ook bijen zijn er dol op. De plant komt het best tot zijn recht als hij in grote aantallen wordt aangeplant.
  • Miscanthus sinensis ’Malepartus; Van augustus tot in november geeft deze rietsoort prachtige bruinrode tot zilverkleurige pluimen. Het blad is groen met een witte streep in het midden. In de winter valt het blad af, alleen de bloempluimen blijven staan. De plant verdraagt een zonnige plek, maar kan ook in halfschaduw staan.
  • Clerodendrum bungeï ; Deze bijzondere plant heeft mooie lichtgroene bladeren, die een pindakaasgeur afgeven als u er overheen wrijft. De plant kan in zon of halfschaduw staan en bloeit van augustus tot in oktober met roze bloemen. De plant wordt 1,5 tot 2 meter hoog.
  • Cyclaam; De tuincyclaam is mooi in de herfst met zijn fel gekleurde bloemen en mooie groene blad met zilverkleurige strepen erop. De cyclaam komt het best tot zijn recht als er meerdere worden aangeplant. De plant heeft bij vrieskou wel wat bescherming nodig. Plaats de plant niet in de zon.
    cyclaamcyclaam
  • Rosa ‘The Fairy’; Dit laagblijvende rozenplantje met kleine roze bloemen kan zowel in de volle grond als in potten worden geplant. Deze roos kent een zeer lange bloei. De eerste bloemen verschijnen in juni en pas na de eerste vorst is de bloei voorbij.
  • Hydrangea paniculata ‘Limelight’; Deze winterharde Hortensia verliest ’s winters zijn blad. Deze vaste plant bloeit zeer langdurig met prachtig grote wit/groene bloempluimen. In het najaar worden de bloemen langzaamaan roze gekleurd. De plant staat graag in halfschaduw.

Bloembakken met herfst bloeiende planten

De tuin kunt u leuk opfleuren door bloembakken te vullen met echte herfstbloeiers. Leuke voorbeelden zijn chrysanten, herfstasters, heide, cyclamen, Gaultheria, Skimmia. Deze planten zijn leuk te combineren met klimop en/of bont gekleurde vaste planten.

Tuinklussen in de herfst

In de herfst is er genoeg te doen in de tuin. U kunt de tuin compleet winterklaar maken, dat wil zeggen dat al het dode plantenmateriaal verwijderd wordt, al het blad van het gras en uit de borders verwijderd wordt en de vijver wordt ontdaan van ingevallen blad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werkzaamheden in de tuin in de vroege herfstWerkzaamheden in de tuin in de vroege herfstDe zomer is voorbij, de herfst komt eraan. De prachtige verschillende kleuren in de tuin maken plaats voor de herfsttint…
Een kleurrijke tuin in de herfstEen kleurrijke tuin in de herfstIs het niet zonde dat de tuin in de herfst veranderd van een kleurrijk geheel naar een saaie grauwe boel? De herfst is h…
Werkzaamheden in de tuin in de nazomerWerkzaamheden in de tuin in de nazomerDe tuin is in de nazomer het mooist. De borders en de bloemperken zien er prachtig uit met veel kleur en geur. Het is va…
Werkzaamheden in de tuin in de late herfstWerkzaamheden in de tuin in de late herfstDe herfst is in de maanden oktober, november en december echt in het land. De bomen hebben prachtig verkleurde bladeren…
Herfstbloeiende vaste plantenHerfstbloeiende vaste plantenVoor een bloeiende vasteplantenborder richt men zich meestal op het voorjaar en de zomer. Er zijn ook ruim voldoende pla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Herfstbloeiende planten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!