InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Ilex aquifolium is een bonte hulst groen en met rode bessen

Ilex aquifolium is een bonte hulst groen en met rode bessen

Ilex aquifolium is een bonte hulst groen en met rode bessen In veel tuinen maar ook in het bos zien we vaak een mooie struik of boom hulst staan. Deze plant blijft het gehele jaar door groen en geeft ons in het najaar mooie rode bessen die we kunnen gebruiken om herfst- of kerstversieringen te maken. In de zomer glanst de struik schitterend in de zon. Deze heester kan eigenlijk bijna overal groeien en past daarom ook zowel in grote als in kleine tuinen en zelfs in potten.

Oorsprong van de hulst

De hulst is van oorsprong afkomstig uit Zuid- en West Europa maar werd ook al in vroeger tijden aangetroffen in Afrika en ook in de tropen. Men heeft lange tijd gedacht dat de struik bescherming biedt tegen blikseminslag en ook tegen vijandige heksen. Vaak werd en wordt de plant als haag gebruikt om het gewas te beschermen en dieren op afstand te houden. Er zijn in totaal 400 soorten Ilex die meestal wel, maar toch niet allemaal groen blijven in de winter. Als je graag bessen aan de plant wilt dan is het verstandig om naast de vrouwelijke ook een mannelijke struik te planten. Maar er zijn ook planten die zichzelf bestuiven. Toch zullen er méér en grotere bessen ontstaan wanneer je zowel een mannelijke als een vrouwelijke hulst in de tuin zet op niet al te grote afstand van elkaar. Een hulst plant men voor het leven daarom is het verstandig om bij het planten goed na te denken of dit de juiste plek is. Wel is het goed om te weten dat de bessen voor mensen giftig zijn, dus oppassen met kleine kinderen. Voor vogels zijn deze bessen niet giftig en de plant zal vogels aantrekken.
Een paar van de meest voorkomende hulstplanten zijn:
  • Ilex aquifolium
  • Ilex crenata
  • Ilex crenata golden gem
  • Ilex aquifolium bacciflava
  • Ilex aquifolium pyramidalis
  • Ilex meserveae Blue Angel

Ilex aquifolium ofwel bonte hulst

Dit is de meest bekende hulstsoort die we bonte hulst noemen. Het heeft een groen blad met een gele rand die erg stekelig is en geeft mooie rode bessen in het najaar. De naam is afkomstig van acutum wat scherp betekent en folium wat blad betekent. Let er wel op dat je een vrouwelijke plant koopt als je bessen wilt hebben want alleen de vrouwelijke variant geeft bessen. De struik zal in een normale tuin niet hoger worden dan drie meter en is groenblijvend. In de vrije natuur echter kan de struik uitgroeien tot wel 10 meter. Toch is deze plant zeer geschikt voor de kleine tuin die dan toch in de winter een mooie groene aanblik geeft. Deze plant kan alléén vermeerderd worden door te zaaien. Stekken is hierbij niet mogelijk.

Ilex Crenata

Deze hulst is afkomstig uit China en heeft kleine donkergroene bladeren zonder stekels. Deze plant lijkt daarom wel wat op buxus. Deze hulst geeft geen rode maar zwarte bessen en groeit vooral in de breedte.

Ilex Crenata Golden Gem

Hier hebben we een groen blijvende heester die een mooie goudgele kleur heeft. Deze plant groeit niet snel en kan daarom heel goed in potten of bakken geplant worden. De struik zal niet hoger dan 80 cm. worden en bloeit in mei als ze in de zon geplaatst wordt.

Ilex aquifolium Bacciflava

Deze hulst heeft een bijzonder donkergroen blad wat ook in de winter groen blijft. In tegenstelling tot andere hulst heeft deze plant juist gele bessen

Ilex aquifolium Pyramidalis

Hier betreft het een grote hulstboom die 8 tot 10 meter hoog kan worden. Het is een boom die we soms in het bos of in grote tuinen zien en die slechts gedeeltelijke stekels aan het blad heeft. Bij deze hulst hoeft geen vrouwelijke plant in de buurt te staan. De mannelijke struik draagt bessen.

Ilex meserveae Blue Angel

Belangrijk om te vermelden is deze hulst die ideaal is als haagplant. De plant is vrouwelijk en krijgt mooie donkerrode bessen. De haag zal langzaam groeien en vormt een ondoordringbare afscheiding. De hulst wordt niet hoger dan twee meter.

Bloei in de zomer en daarna de bessen

In mei zullen kleine witte bloemetjes aan de plant komen die heel teer zijn. Zij hebben kelkjes met tenminste vier of vijf meeldraden. In het najaar verschijnen dan de bessen.

Op welke grondsoort groeit deze plant

Hulst groeit op bijna iedere soort grond mits deze niet te droog is. Het beste is als we leemgrond hebben die wat zanderig is en die een constante vochtigheid heeft. De grond mag vooral niet al te droog zijn. Planten doen we aan het einde van de winter of in het hele vroege voorjaar. Een hulst kun je bijna niet meer verplanten. Om de mooiste kleuren te krijgen is het belangrijk om de plant zoveel mogelijk in de zon te zetten.

Snoeien

Hulst mag men goed snoeien maar het is niet noodzakelijk. Om echter een mooie vorm te krijgen mag men na de zomer het snoeimes gebruiken. Dit kan vanaf juli en vervolgens nog een keer in oktober als het nodig is. Wel opletten dat men geen bladeren doormidden snijdt.

Vermeerderen

Als je zelf de plant wil vermeerderen dan kan men zaaien of stekken. Ook delen is mogelijk. Om te zaaien dient men de bessen te bewaren, het vruchtvlees moet goed verrotten en daarna kan men de zaden wassen. Bewaren in een beetje vochtig zand en in het voorjaar kan men dan zaaien in vochtige grond. Maar let op dat het wel drie jaar kan duren voor de plant zal gaan groeien. Daarom kiezen de meeste mensen voor het stekken. Dit kan het beste door oogstek. Dat wil zeggen dat men een tak neemt waarbij het oog bestaat uit een scheut die nog niet is uitgelopen. Daar laten we één of meerdere bladeren aanzitten en planten deze in een potje met vochtige grond. Eventueel wat stekpoeder toevoegen en het geheel in een plastic zakje met gaatjes zetten. Wachten tot de plant gaat wortelen. Dit kan men het beste doen in september.
Gerelateerde artikelen
Hulst, een heidens heilige plant?Hulst, niet direct de meest gebruikte medicinale plant, maar wel een plant met een mysterieus verleden, die bij onze don…
De geneeskracht van hulstDe geneeskracht van hulstHulst kennen de meeste mensen als een takje met besjes en blaadjes in een afgezaagd burgerlijk kerststukje. Verder is he…
Mahonia: lage en groenblijvende struikMahonia: lage en groenblijvende struikMahonia's worden vaak gebruikt in openbare beplantingen. Het zijn sterke groenblijvers en je kunt ze op verschillende ma…
Mooie Heg - Tuinhaag Tips (Tuinheesters)Mooie Heg - Tuinhaag Tips (Tuinheesters)Een mooie heg of haag in de tuin als afscheiding, beschutting of gewoon voor de sier, hangt van een aantal factoren af.…
Hedera helix arborescens; verzorging en algemene informatieHedera helix arborescens; verzorging en algemene informatieHedera helix arborescens is een zeer gemakkelijke groenblijvende heester, die zeer winterhard is. Deze heester heeft maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qiziyi007, Pixabay
  • Neerlands tuin
  • Wikipedia
  • Tuinieren het hele jaar door

Reageer op het artikel "Ilex aquifolium is een bonte hulst groen en met rode bessen"

Reactie

Frank, 24-08-2015 18:53 #1
Ik heb een ca. 25 jaar oude haag van hulst, hoogte ongeveer 1,60 mtr en 25 meter lang. Jarenlang met een snoeischaar gesnoeid, wat een werk. Dit jaar maar eens een heggenschaar (gewone handschaar, niet elektrisch) gebruikt. Werkte perfect, veel makkelijker om strak te knippen. En ook, nu twee maanden later nog steeds geen bruine randen bij doorgeknipte bladeren. Zou dat niet een fabeltje zijn dat je bruine randen krijgt? Maar wie twijfelt zou ik adviseren om maar eens de heggenschaar te gebruiken, je bent veel sneller klaar. Reactie infoteur, 25-08-2015
Beste Frank,

Dank voor uw reactie. Wat zal dat een mooie haag zijn. Inderdaad teveel werk om daar met een snoeischaar de hele haag te knippen. Met een heggenschaar zal het sneller gaan. Als er geen bruine randen ontstaan hebt u geluk, maar doorgeknipte bladeren staan natuurlijk niet zo mooi. Een fabeltje is het niet want kijk maar eens rond in andere tuinen dan zie je toch wel vaak bruine randen bij afgeknipte bladeren en dat staat dan wat slordig.
Met vr. groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 26-11-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!