InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een huis kopen in vijf stappen

Een huis kopen in vijf stappen

Een huis kopen is één van de belangrijkste beslissingen die u in uw leven gaat nemen. Een dergelijke beslissing kan de rest van uw leven sterk beïnvloeden. Laat u niet betoveren door een huis en beslis met uw verstand en niet met uw gevoel. Op het moment dat u een huis binnen komt, weet u al of het gevoel goed is. De rest van het huis kan het gevoel nog versterken of juist verslappen, maar de eerste indruk is cruciaal. Indien u als koper echt geïnteresseerd bent, wilt u eigenlijk zo snel mogelijk actie ondernemen en het huis aankopen, maar u doet er verstandig aan om niet te hard van stapel te lopen. Neem de tijd en overweeg uw volgende stappen eerst zorgvuldig.

Stap 1: Onderzoek de huizenmarkt

De meeste mensen die op zoek zijn naar een koopwoning weten exact wat zij willen. Het soort huis en de woonplaats zijn vaak eisen die vastliggen. Door eerst een paar weken rustig rond te kijken op het internet krijgt u een goede indruk van wat er te koop is in uw omgeving. Het is op een later moment ook handig om inzichtelijk te hebben hoe lang het huis al te koop staat. Dit soort gegevens treft u aan op het internet, maar ze kloppen vaak niet. Makelaars plaatsen huizen die al langer te koop zijn, vaak als nieuw op het internet, om op deze manier weer meer aandacht te krijgen Een goede voorbereiding kunt u later voordeel uit halen.

Stap 2: Huizen bezichtigen

Om het huis te vinden die het beste bij u past, zou u eigenlijk meerdere huizen moeten bezichtigen. Dit is ook een handige manier om te ondervinden waar u exact naar op zoek bent. U moet niet uitsluitend een bezichtiging plannen voor het huis waar uw voorkeur naar uit gaat, maar door ook andere huizen te bezichtigen in dezelfde prijsklasse kunt u tot een goede vergelijking komen. In dit stadium moet u wel al duidelijk hebben in welke prijsklasse u een huis kunt betalen.

Stap 3: U bent serieus geïnteresseerd in een huis

Op het moment dat u voor uw gevoel het juiste huis hebt gevonden, moet u een tweede bezichtiging inplannen. Vooraf moet u eigenlijk een lijstje maken van vragen die u wilt gaan stellen of waar u op moet gaan letten. Door gerichte vragen te stellen kunt u een duidelijk beeld krijgen van de staat van het huis. Bij de makelaar kunt u eventueel nadere informatie over het huis inwinnen, zoals kadastrale gegevens. Een tweede of derde bezichtiging zou u het beste in moeten gaan, samen met een ervaringsdeskundige of nog liever een deskundige op het gebied van bouwen en verbouwen van huizen..

Stap 4: Het voorbereiden van een bod

Voordat u de onderhandelingen ingaat, kunt u al meer informatie inwinnen over het bedrag waar de verkopers het huis voor gekocht hebben en de datum van aankoop. Dit kunt u via een sms’je aanvragen bij het Kadaster. Eenmalig kost dat u €1,50. Hieruit kunt u ongeveer opmaken hoeveel onderhandelingsruimte de verkopers hebben. Indien het huis gekocht is in de afgelopen paar jaren, zal er waarschijnlijk weinig onderhandelingsruimte zijn. U moet met het eerste bod in ieder geval niet te hoog in de boom gaan zitten.

Stap 5: Uitbrengen van een bod

U moet met het bieden geduldig blijven. Door eerst een te laag bod uit te brengen kunt u er achter komen wat ongeveer de bodemprijs is van de verkopers. Indien u er zich er niet mee vertrouwd, kunt u een aankoopmakelaar inschakelen, maar met gezond verstand kunt u ook het huis krijgen voor de laagst mogelijke prijs. U moet er niet voor terugdeinzen om de onderhandelingen af te breken. U kunt er altijd nog weer op terugkomen. Laat u ook vooral niet afschrikken door verkooppraatjes van de verkopende makelaar. Indien hij of zij aangeeft dat er meerdere gegadigden zijn, moet u dat vaak voor lief nemen en uw eigen biedingstrategie gewoon doorzetten.
Gerelateerde artikelen
Op huizenjacht? Handige tips voor het zoeken naar een woningOp huizenjacht? Handige tips voor het zoeken naar een woningBent u op zoek naar een nieuwe woning? Dan doet u er goed aan zich eerst goed voor te bereiden, voordat u op stap gaat.…
Sla uw slag op de huizenmarktIn de jaren vanaf 2008 tot en met 2011 zijn de huizenprijzen jaarlijks licht gezakt. De daling is mede veroorzaakt doord…
Huis verkopen op de Open Huizen DagHuis verkopen op de Open Huizen DagTwee keer per jaar organiseert de NVM de Open Huizen Dag. Deze vinden plaats in het voorjaar en in het najaar.
Wat doet mijn makelaar voor mij?Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u…

Reageer op het artikel "Een huis kopen in vijf stappen"

Reactie

Esen, 09-07-2010 17:23 #1
Heb een vraag over "het inwinnen van de prijs van het huis waar de verkopers ervoor betaald hebben en wanneer ze het gekocht hebben". Er staat dat je dat kan aan vragen wie een smsje bij het kadaster? Wat stuur je in je berichtje dan naar het kadaster op? En welke nr verstuur je het berichtje? Reactie infoteur, 10-07-2010
Zie: http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/38027-wat-kost-een-huis.html

Infoteur: Juul
Laatste update: 03-07-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!