InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Sla uw slag op de huizenmarkt

Sla uw slag op de huizenmarkt

In de jaren vanaf 2008 tot en met 2011 zijn de huizenprijzen jaarlijks licht gezakt. De daling is mede veroorzaakt doordat er veel huizen in de verkoop stonden. Er werden minder huizen verkocht en meer huizen aangeboden. De huizenprijzen zijn een aantal procenten gezakt, maar het voordeel kan sterk oplopen voor de kopers. Veel huizenverkopers staan onder grote druk om hun huis zo snel mogelijk te verkopen. Dit kan zijn dat ze al een ander huis hebben gekocht, of door het wegvallen van een inkomen. Daarnaast zijn er nog wel tientallen redenen te bedenken.

Huizenprijzen zijn nog steeds te hoog

Vaak wordt geroepen dat de huizenprijzen nog steeds te hoog zijn. Dat neemt echter niet weg dat er veel huizenbezitters in een uitzichtloze financiële positie zitten. Ze hebben het huis nog niet lang in hun bezit, dus kunnen ze niet gaan zakken met de vraagprijs. In het geval het huis verkocht moet worden omdat het financieel niet meer haalbaar is, zitten ze vast. De prijs verder omlaag brengen zou een restschuld met zich meebrengen. Niet dalen met de prijs is ook geen optie, want dan gaat het huis niet verkocht worden.

Kopers kunnen profiteren van de kopersmarkt

De kopers proberen alleen maar te profiteren van een slechte situatie van de verkopers. Zij proberen om een huis te kopen tegen een absolute bodemprijs. De kopers hebben ook de macht in de onderhandelingen. De absurde biedingen worden tegenwoordig in overweging genomen. In het verleden gaf de makelaar dergelijke biedingen niet eens door aan de verkopers. In een vraagprijs van €199.000, zit misschien een onderhandelingsruimte van €10.000. In een kopersmarkt kan het de moeite lonen om €25.000 onder de vraagprijs te gaan zitten en niet meer te stijgen.

De keuze is zeer ruim

In bepaalde woonwijken staan zo veel huizen in de verkoop, dat de verkopers gedwongen worden om een zeer scherpe vraagprijs aan te houden. Ze kunnen hun huis niet in de verkoop zetten voor €250.000, terwijl in dezelfde straat nog vijf vergelijkbare huizen in de verkoop staan voor een bedrag tussen de €200.000 en €225.000. De potentiële kopers moeten de voordelen van het duurdere huis groot vinden om niet eerst één van de andere huizen te gaan bezichtigen. Met als verkoopreden voor het duurdere huis een nieuwe badkamer, gaan de kopers toch kiezen voor de huizen met de lagere vraagprijs.

De laagst mogelijke koopsom

De macht ligt bij de kopers, maar de verkopers hebben wel een bedrag in hun hoofd dat ze er minimaal voor willen hebben. Als dit een willekeurig bedrag is, kunnen ze er van afwijken, maar als het een bedrag is die ze minimaal moeten hebben om schulden na de verkoop te voorkomen, ligt de situatie anders. Verkopers zijn over het algemeen niet bereid om hun huis te verkopen, terwijl het bedrag te laag is om de hypotheek mee af te lossen.

Huis vrij op naam kopen

Per 15 juni 2011 is de overdrachtsbelasting tijdelijk verlaagd van 6 naar 2 procent. Sommige makelaars hebben deze verlaging aangegrepen om de huizen “vrij op naam” te verkopen. Onder deze verkoopcondities worden de kosten van de notaris en de overdrachtsbelasting gedragen door de verkopers. De verkopers kunnen op deze manier het kopen van hun huis goedkoper maken voor de kopers, en ze verbeteren hun onderhandelingspositie. De koper kan nu een huis kopen, vrijwel zonder bijkomende kosten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sla uw slag op de huizenmarkt"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!