InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat doet mijn makelaar voor mij?

Wat doet mijn makelaar voor mij?

Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u begeleiden in de verkoop of de aankoop. Eén van zijn belangrijkste taken is het onderhandelen over de prijs met de andere partij. Een makelaar onroerende goed kunt u inschakelen bij het verkopen en het kopen van een huis. De meeste makelaars zijn ook bevoegd om waarde van huizen in te schatten voor bijvoorbeeld erfenisafwikkelingen. Zijn belangrijkste taak is het verkopen van huizen en de administratieve afhandeling van kopen en verkopen van huizen. In het verleden waren dit beroepen waar veel geld in te verdienen was. In tijden dat huizen zeer snel verkocht worden, kregen ze een courtage van duizenden euro’s voor zeer weinig werk. Hun kracht kunnen ze bewijzen op het moment dat het slechter gaat met de huizenmarkt. De makelaars krijgen ook steeds meer last van prijsconcurrentie. Partijen als Makelaarsland gaan met een uitgekleed dienstenpakket als makelaar optreden. De tarieven van de courtage zijn hierdoor onder druk gekomen.

Waar verdienen de makelaars hun geld mee?

Ze zijn voornamelijk afhankelijk van de courtage die zijn ontvangen voor het verkopen van huizen. De courtages zijn over het algemeen een percentage van het verkoopbedrag. De hoogte van de courtage verschilt per makelaar en is onderhandelbaar. Een makelaar kunt u ook aannemen als aankoopmakelaar. Deze zal meegaan met u om huizen te bezichtigen en om goed toe te zien dat u niet gaat kopen doordat u op een roze wolk zit. De makelaar kan het te bezichtigen huis zakelijk bekijken en geld besparen in de onderhandelingen. De makelaar zit ook dicht bij het vuur om ook te kunnen adviseren in hypotheken. Bij grotere kantoren hebben ze hier specialisten voor in dienst.

Huis verkopen zonder of met een makelaar?

De makelaar heeft als groot voordeel dat hij een netwerk van makelaars achter zich heeft en een professionele website met duizenden bezoekers per dag. U zou uw huis kunnen verkopen zonder makelaar, maar u moet wel goed weten waar u aan begint. U doet er verstandig aan om eerst het nodige huiswerk te verrichten voordat u er aan begint. Voor de koper is het ontbreken van een verkopende makelaar ook een nadeel. Ze zullen achterdochtig zijn en kunnen vermoeden dat de verkopers iets te verbergen hebben. U hebt ook de mogelijkheid om speciale afspraken te maken met de makelaar. Bepaalde taken neemt hij wel voor zijn rekening en andere zaken gaat u zelf doen. Dit noemen zij een deelopdracht.

Welke taken heeft de makelaar bij de verkoop?

Dit is afhankelijk van de afspraken die u met hem of haar maakt. Normaal gesproken zal de makelaar zorgen voor de uitingen op het internet en eventueel in print. Geïnteresseerden zal hij rond gaan leiden door het huis en vragen van de potentiële kopers beantwoorden. Zodra de kijkers kopers worden, zal hij voor u het maximale verkoopbedrag eruit halen. Nadat de partijen het eens zijn over de prijs, gaat hij ook zorgen voor de verdere administratieve afhandeling.

Moet ik en makelaar van het NVM, VBO of LMV nemen?

Dit zijn de drie grootste makelaarsorganisaties waar makelaars zich bij aan kunnen sluiten. De NVM heeft als grootste voordeel dat hun website de best bezochte website van de drie heeft, maar ook niet NVM-huizen komen tegenwoordig op Funda.nl te staan. De kwaliteit van de makelaar is belangrijker dan de organisatie waar hij bij aangesloten is. U kunt het beste informeren bij buurtgenoten, vrienden of kennissen die hun huis in de verkoop hebben of onlangs verkocht hebben. Zij kunnen u meer vertellen over hun ervaring met bepaalde makelaars.

Zie ook:
Wat kost een makelaar?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doet mijn makelaar voor mij?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!