InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Waarom een aankoopmakelaar?

Waarom een aankoopmakelaar?

Eén van de werkzaamheden die makelaars verrichten is het begeleiden van het aankopen van een woonhuis. Naast het verkopen van huizen kunnen zij namelijk een aankoop ook begeleiden. U kunt ze inschakelen vanaf de eerste bezichtiging, maar ze kunnen ook het bieden en onderhandelen vakkundig van u overnemen. De gezamenlijke makelaars beginnen steeds meer aandacht te vragen voor het feit dat zij ook voordelen kunnen bieden bij het aanschaffen van een huis. U kunt ze inschakelen om mee te gaan naar een bezichtiging van een huis. Normaal gesproken zal een bezichtiging verzorgd worden door de verkopende makelaar. Een groot nadeel van deze makelaar is dat hij is ingeschakeld door de verkopende partij. Hij zal wel eerlijk tegen u zijn, maar hij komt vooral op voor de belangen van de verkoper. Een aankoopmakelaar staat aan de kant van de koper. Hij kan u nuttige tips geven over het te bezichtigen huis. Een aankoopmakelaar die u inschakelt voor een bepaalde woning, mag niet tevens betrokken zijn bij de verkoop van de woning. Hierdoor zou er namelijk sprake kunnen zijn van belangenverstrengeling.

Voordelen van een aankoopmakelaar

U kunt gebruik maken van de ervaring en deskundigheid van een makelaar die ook de verkooptrucjes kent. Een aankoopmakelaar zal u hierdoor kunnen behoeden van bepaalde misstappen. Een ervaren makelaar heeft de nadelen van het huis beter in zicht. De verkopers proberen nadelen te verbergen en voordelen in de schijnwerpers te zetten. De aankoopmakelaar kan bij een eerste bezichtiging ook bepalen in hoeverre de vraagprijs redelijk is en hoe lang het huis al in de verkoop zit. Daarnaast mag u van hem verwachten dat hij een betere koopprijs kan bedingen. Door ervaring weten zij precies hoe ver zij kunnen gaan. Ook kunnen zij u behoeden voor het weglaten van bepaalde voorwaarden voor de aankoop. Indien de aankoopmakelaar bijvoorbeeld achterstallig onderhoud vermoedt, zal hij een bouwkundig rapport adviseren. Ook kan hij u wijzen op bepalingen die u in het voorlopige koopcontract zou moeten opnemen. Bijvoorbeeld een voorbehoud dat u uitsluitend koopt indien u de financiering rond kunt krijgen. Vaak kunt u afspraken maken op basis van no cure no pay. Gaat u het huis niet kopen, dan hoeft u de aankoopmakelaar niet te betalen.

Nadelen van een aankoopmakelaar

Het grootste nadeel is uiteraard dat u er voor moet gaan betalen. Indien de verkopers een vaste bodemprijs in gedachten hebben, zal ook een door de kopers ingeschakelde makelaar niet onder deze prijs kunnen komen. Hierdoor valt een groot deel van het voordeel weer weg. Meestal zijn er bij het aankopen van een huis weinig bijzonderheden zijn waar de aankoopmakelaar zich over kan buigen. Bepalen in hoeverre de vraagprijs een redelijke prijs is kunt u ook zelf redelijk nauwkeurig vaststellen. U kunt het huis namelijk vergelijken met soortgelijke woningen in de nabije omgeving die ook te koop staan. Ook kunt u bij het kadaster de koopprijs opvragen waar de huidige bewoners het huis ooit voor hebben gekocht.

Wat gaat het u kosten?

Bijvoorbeeld bij de NVM en VBO kunt u een vast tarief afspreken. Zij zorgen dan voor de aankoopbegeleiding en dragen eventuele kosten (meestal niet de kosten van een bouwkundig rapport). De kosten hiervoor bedragen ongeveer 1250,-, maar afhankelijk van de afspraken die u maakt kan het meer of minder bedragen. Bij uw plaatselijke makelaar kunt u natuurlijk ook gunstige afspraken maken voor bijvoorbeeld advisering bij een bezichtiging.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom een aankoopmakelaar?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-06-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!