InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rij

Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rij

Is huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld in vermogen van jezelf stopt. Maar is huren wel zo slecht? Er zijn veel voordelen en nadelen op te noemen voor huren en kopen van een woning. De basis bij beide is dat het gaat om woongenot. Een veilig onderkomen waar je droog en lekker warm kunt zijn, dat is belangrijk!

Huren of kopen: Woongenot

Als je een woning huurt ben je afhankelijk van de verhuurder voor een aantal zaken. De woning moet in goede staat verkeren. Dit betekent dat er onderhoud moet worden gepleegd aan het huis door de verhuurder. Dit gebeurt lang niet altijd waardoor het soms minder leuk wordt om in een huurwoning te wonen. Er is een verschil tussen particuliere verhuurders en sociale woningverhuur. Bij de laatste partij zit het onderhoud van een huurwoning vaak wel goed. Een huurder is tot op zekere hoogte beschermd tegen het niet nakomen van afspraken van een verhuurder. Dit is geregeld bij het ministerie VROM. Bij een koopwoning regel je alles zelf.

Huren of kopen: Eigendom

Een koopwoning is van jezelf. Dit kan een fijn gevoel geven. Het is van jou en je kunt er mee doen wat je wilt. Bepaalde aanpassingen aan een woning kunnen ervoor zorgen dat de waarde stijgt. Dit zie je dan ook vaak terug in de verkoopprijs als je je woning wilt verkopen. Bij een huurwoning is het anders. Het is niet van jezelf. Je kunt vaak wel aanpassingen aan een huurwoning doen maar dan ben je het geld kwijt. Het is een afweging tussen een hoger woongenot en de kosten ervan. Bovendien blijf je afhankelijk van een andere partij.

Huren of kopen: De kosten

Bij een huurwoning heb je te maken met een jaarlijks stijgende huurprijs. Deze wordt geïndexeerd. Bij een grotere stijging van de huurprijs zal daar iets tegenover moeten staan, zoals goed onderhoud of een aanpassing aan de woning (een verbetering). Bij een koopwoning krijg je te maken met allerlei woonlasten zoals verzekeringen en gemeentelijke lasten die je als eigenaar moet betalen. Zowel een koper als een huurder kunnen bij de belastingdienst bepaalde fiscale voordelen regelen.

De voor- en nadelen van huren

Om een goed overzicht te krijgen van alle belangrijke voor- en nadelen van het huren van een woningen staan ze hieronder opgesomd:

Voordelen van huren

  • vaste maandlasten
  • geen zorgen over het onderhoud
  • vrijheid: je kunt gaan wanneer je wilt
  • de stijging van de huurprijs is gebonden aan een maximum
  • huursubsidie mogelijk bij de belastingdienst
  • de laatste jaren is er meer vrijheid in het inrichten van een huurwoning
  • er komt steeds meer keuze in verschillende huurvormen

Nadelen van huren

  • in de woning investeren is weggegooid geld
  • de verhuurder verkrijgt vermogen met jouw geld
  • lange wachttijden om een woning te krijgen
  • politiek wil huurregels aanpassen om scheefwonen tegen te gaan

De voor- en nadelen van kopen

Hieronder staan de belangrijkste voordelen en nadelen op een rij van het kopen van een woning. Een beknopt overzicht:

Voordelen van kopen

  • het huis is van jou, je kunt er mee doen wat je wilt
  • een investering voor de toekomst
  • door de stijging van de huizenprijzen kun je overwaarde creëren
  • meer keuze in woningen
  • geen lange wachttijden
  • hypotheekrente aftrek mogelijk

Nadelen van kopen

  • kopen kost veel geld, waaronder 6% overdrachtsbelasting
  • de huizenprijzen kunnen dalen waardoor je verlies kunt lijden
  • het onderhoud aan de woning moet je zelf regelen
  • de rente op de hypotheek kan tussentijds wijzigen
  • politiek wil hypotheekrente aftrek op termijn misschien afschaffen
Gerelateerde artikelen
Huis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopenHuis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopenHet kopen van een huis is een ernstige beslissing die heelwat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. In tegenstelling…
Investeren: het kopen van een eigen huis als investeringInvesteren: het kopen van een eigen huis als investeringEen eigen huis kopen wordt vaak gezien als voordeliger dan het huren van een huurwoning. Als je een huis koopt, kan je o…
Huis huren of kopen: tips om rekening mee te houdenTwijfelt u tussen het huren of kopen van een huis? In dit artikel een viertal tips om een juiste keuze te maken. Laat de…

Reageer op het artikel "Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rij"

Reacties

Anita, 12-07-2010 21:49 #2
Wij willen juist ons huis verkopen omdat al het geld naar de woning gaat. Je blijft bezig en houd niets over. Kunnen al jaren niet op vakantie. Wij doen alles zelf omdat we profesionals niet kunnen betalen. En dan nog niet over de OZB gesproken. Ook de hypotheekaftrek is een wassen neus. Dat wordt jaarlijks minder, ondanks dat de rente hetzelfde blijft, maar door de stijging van de Wozwaarde, stijgt ook het forfait en dus minder teruggave.
Moet je eens een poging doen om een andere woning te kopen. Als je meer moet lenen kun je niet meer aftrekken dan je nu doet en alleen voor de resterende jaren van je huidige hypotheek.
Als je maar een gewoon inkomen hebt moet je niet kopen, ik voel me nu een gevange in mijn eigen huis. Dus gaan we opknappen, verkopen en huren. Ik ben genezen.

N. van Harten Rt, 30-06-2010 10:24 #1
Geachte Dames/heren,
In uw artikel stelt u dat investeren in een huurwoning weggegooid geld is. Dit is naar mijn mening niet correct; Het is wettelijk geregeld (art 7-216 lid 3 BW) dat de huurder vergoeding kan vorderen van de met toestemming van de verhuurder aangebrachte verbeteringen. Daarnaast zullen door de verhuurder aangebrachte verbeteringen nagenoeg altijd lijden tot een aanpassing van de huur, zodat uiteindelijk de huurder de verbetering ook betaald. Voor een koopwoning geldt eigenlijk hetzelfde. De meerwaarde van aangebrachte verbeteringen is relatief, en zal pas blijken bij verkoop. En dat is gezien de huidige markt discutabel. Voor beide geldt dat verbeteringen leiden tot het verhogen van het woongenot wat het uiteindelijke doel is, voor zowel een huur, als een koopwoning. Investeren in een huurwoning is dus veelal geen weggegooid geld.
Met vriendelijke groet,
N van Harten RT
Buildingcare Hellendoorn

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 23-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!