InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Huis verkopen op de Open Huizen Dag

Huis verkopen op de Open Huizen Dag

Huis verkopen op de Open Huizen Dag Twee keer per jaar organiseert de NVM de Open Huizen Dag. Deze vinden plaats in het voorjaar en in het najaar. De kracht van deze dag is dat het een landelijke dag is met veel deelnemers. Hierdoor kan er via de media veel aandacht worden gevraagd voor de openstelling van huizen die in de verkoop staan. Geïnteresseerden kunnen een route uitstippelen zodat ze in één dag meerdere huizen kunnen bekijken. In hoeverre u uw huis gaat verkopen door deel te nemen, is sterk afhankelijk van de situatie op de huizenmarkt op dat moment.

Goede ervaringen en slechte ervaringen met de Open Huizen Dag

Niet alle huizen die in de verkoop staan, doen mee met de Open Huizen Dag. Een huis moet daarvoor worden aangemeld en daar zal ook een bijdrage voor betaald moeten worden. Deze bijdrage bedroeg in 2012 150. Er zijn verkopers die goede ervaringen hebben met deze landelijke open dag, maar anderen krijgen helemaal geen bezichtigingen. U weet vooraf niet of het een succes gaat worden, maar het is wel een verkoopkans. Het probleem is vaak om mensen binnen te krijgen. Op de landelijke dag hebt u in een paar uurtjes mogelijk meerdere geïnteresseerden die u het huis kunt laten zien.

Mensen binnen krijgen is vaak het probleem

Mensen die op de Open Huizen Dag uw huis gaan bezichtigen ervaren een lagere drempel. Buiten deze open dagen om, moeten potentiële kopers eerst een afspraak maken met de makelaar, terwijl ze sterk twijfelen of ze het huis wel willen kopen. Het probleem is vaak om bezichtigingen te krijgen. Mensen kunnen pas echt enthousiast over het huis worden, nadat ze het huis bekeken hebben.

Serieuze geïnteresseerden of meer een bezichtiging ter vermaak

Niet iedereen die op de Open Huizen Dag afkomt, heeft serieus belangstelling voor het huis. Er worden ook vaak huizen bekeken uit nieuwsgierigheid. Dit is echter geen bezwaar, want als het huis echt indruk op ze maakt, kunnen het toch potentiële kopers zijn.

Tips om de verkoopkansen te vergroten

Waar u in ieder geval op moet letten is dat het huis de juiste indruk op de mensen gaat maken. Zorg er dus voor dat het huis opgeruimd is en dat het niet volstaat met prullen. Door bijvoorbeeld de flessen en tubes niet in het zicht te zetten in de badkamer, kunt u de badkamer er beter en groter uit laten zien. Met onderstaande tips kunt u de verkoopkansen nog verder vergroten:
  • Zorg voor neutrale kleuren in het huis, want daar geeft de meerderheid van de mensen de voorkeur aan;
  • Verhelp gebreken in het huis, ook als het geen noemenswaardige zaken zijn. Bijvoorbeeld een kapotte lamp vervangen en plintjes vastzetten;
  • Zorg voor zoveel mogelijk lichtinval, dus lamellen open;
  • De tuin moet er goed verzorg uitzien;
  • Laat de mensen het huis rustig bekijken, dring uzelf niet aan hen op;
  • Noteer de gegevens van de bezoekers, zodat deze mensen nagebeld kunnen worden;
  • Wees niet negatief over uw huis, maar beantwoord de vragen wel eerlijk;
  • Ga er vanuit dat er geen kijkers komen, dan kan het alleen maar meevallen.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen via een open dagJaarlijks organiseren makelaarsorganisaties landelijke open huis dagen. Op deze dagen kunnen geïnteresseerden binnenlope…
Open huizen dag. Voordeel voor de verkoper of de makelaarOpen huizen dag. Voordeel voor de verkoper of de makelaarJe huis staat te koop en de makelaar vraagt of je mee wilt doen aan de volgende open huizen dag. Wat doe je? Een open hu…
Huis snel verkopenHuis snel verkopenVolgens de website Z24.nl heeft een makelaar uit Maastricht een nieuw concept bedacht om te koop staande huizen binnen é…
Huis verkopen - De vijf beste tips voor een open huisHuis verkopen - De vijf beste tips voor een open huisTwee keer per jaar worden er open huis routes uitgezet langs huizen die in de verkoop staan. Voor de verkopers een ideal…
Bronnen en referenties
  • http://huizenmarkt.blog.nl/huis-verkopen/2012/03/27/voorbereidingen-treffen-voor-de-open-huizen-dag#more-675

Reageer op het artikel "Huis verkopen op de Open Huizen Dag"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 28-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!