InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tips om een huis te kopen en verkopen

Tips om een huis te kopen en verkopen

Tips om een huis te kopen en verkopen Je wil je huis te koop zetten maar weet niet wat er zoal op je af gaat komen. Tevens wil je een huis kopen. Wat komt er allemaal op je af als je je huis te koop zet en tevens een huis koopt? Dat is veel en soms ook erg ondoorzichtig van te voren. In dit artikel vertel ik wat je ongeveer te wachten staat rondom een huis kopen en verkopen. Makelaars, Financiers, Notarissen, Taxateurs en zo meer. Het lezen van dit artikel zal hopelijk het goed verkopen en kopen van een huis bevorderen.

Op zoek naar een huis

Als je op zoek bent naar een huis zijn er meerdere manieren om deze te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld opp internet. Bijvoorbeeld op de site van Funda. Daarnaast is het een mogelijkheid om bij makelaarskantoren binnen te lopen om te vragen of zij een huis in hun bestand hebben dat aan je eisen voldoet. Dit zijn wel dezelfde huizen als de huizen op funda, echter soms kan een makelaar je op een idee brengen waar je zelf niet naar gekeken had.

Bij de makelaar kun je tevens een zoekopdracht plaatsen. Hiervoor wordt een bedrag in rekening gebracht. Het is vaak wel kosteloos om huizen toegemaild of gestuurd te krijgen die voldoen aan je zoekopdracht. Wederom zijn dit dan de huizen die dan ook op die dag nieuw op funda verschijnen. Tevens zijn er open-huizenroutes. Dit is leuk om te doen. Je kunt hierdoor meerdere huizen bezoeken op 1 dag. Tot slot vindt je huizen in krantadvertenties. Deze huizen staan vaak al wat langer te koop waardoor het wellicht mogelijk is een lagere prijs te bedingen.

Wat is van belang zodra je een huis gevonden hebt dat je wil bezichtigen

  • kies een tijdstip waarop het licht in huis is.
  • ga niet alleen op het aanbod af dat in de zomervakantie op internet te vinden is; dit aantal huizen is beperkt ten opzichte hetgeen er door het jaar heen op internet te koop staat.
  • vertel niet te veel aan de makelaar die de bezichtiging doet; deze werkt voor de tegenpartij. Wees eerder kritisch dan enthousiast
  • Als je het een leuk huis vindt, ga een tweede keer kijken en overleg goed van te voren waar je nog op wil letten.

Je eigen huis te koop zetten; de Makelaar kiezen

Kijk welke makelaars in jou omgeving de huizen verkopen. Benader daar een makelaar van en laat die vrijblijvend een voorstel doen. Een andere tip is om een makelaar te benaderen die jij als prettig ervaren hebt tijdens een van je bezichtigingen en waar men flexibel was in het maken van een afspraak; dit zal namelijk ook de benadering zijn bij kijkers van jou huis. Neem bij voorkeur een makelaar in de buurt zodat je het voordeel hebt van iemand die ook een winkel heeft waar mensen binnen lopen en op die manier op jou huis geattendeerd worden.

Het kenningsmakingsgesprek met de Makelaar

In het kenningsmakingsgesprek met de makelaar die mogelijk jou huis gaat verkopen zijn er een aantal zaken die van belang zijn om te bespreken. Laat bijvoorbeeld de makelaar op papier zetten wat hij kost, wat daar wel en niet bij in zit en welke kosten er mogelijk nog in een latere fase zouden komen. Bijvoorbeeld kosten voor een krant-advertentie als het huis lang te koop staat.

Ook is het belangrijk dat je er op let dat de makelaar bij je past; heeft hij ongeveer de zelfde ideeën als jij en 'klikt' het?
Vraag hoe de makelaar vindt hoe je je woning moet presenteren. Daarnaast zou ik aanraden te bekijken of de makelaar mooie foto's van je huis maakt. Zijn de foto's niet te donker? Je kunt dit simpelweg zien door op internet te kijken hoe hij huizen presenteert, maar meestal zal de makelaar ook een voorbeeld brochure laten zien.

Wat is belangrijk bij de presentatie van je huis

  • Zorg dat het goed verzorgd en licht is.
  • Het loont de moeite alles fris geschilderd te hebben.
  • Maak je huis zo leeg mogelijk, met behoud van wat knusheid.
  • Zorg dat het neutraal is zodat zo min mogelijk mensen zich afgestoten voelen door wat ze zien. geen persoonlijke foto's zodat de kijker zich kan voorstellen dat hij of zij in dat huis zou wonen.

De financiering van je nieuwe huis

Ten aanzien van de financiering van het nieuwe huis is het van belang meerdere financiers te benaderen voor vrijblijvende gesprekken. Zodra je huizen gaat bekijken zullen de makelaars van de huizen die je bezichtigt je soms proberen in gesprek te krijgen met een financier waar ze mee samen werken. Houdt er rekening mee dat dit geen goedbedoeld advies is. De makelaar krijgt vaak een flink bedrag als jij een hypotheek afsluit met een financier die zij jou aangeraden hebben.

Het kan zoekwerk besparen om eens naar de ervaringen van mensen in je omgeving te vragen. Ga bijvoorbeeld naar een bank, een hypotheekshop of hypotheker. lees sites van consumenten-programma's als radar en kassa en bij voorkeur niet naar tussenbureau's omdat deze zelf vaak veel verdienen aan de deal die ze sluiten. In gesprekken bij financiers heb je allerlei gegevens nodig zoals loonstrook, jaar-opgaves etc. Maak een klapper met dit alles zodat je alles steeds bij de hand hebt.

Er wordt op je huis geboden

Over het algemeen wordt aangeraden de makelaar alle contacten met een potentiele koper van je huis te voeren. Deze weet juridisch wat hij wel en niet moet zeggen. De makelaar zal steeds iedere stap met je overleggen. De makelaar heeft tevens een systeem in huis waarin hij allerlei gegevens kan opzoeken die je zelf niet direkt kan vinden, zoals wat jou huis in het verleden heeft opgebracht en wat het huis heeft gekost van de buurman etc. De makelaar zal onderhandelen over de termijn waarop de koper je huis zou willen betrekken en de tijd die jij denkt nodig te hebben om een ander huis te vinden. Een half jaar is een voorbeeld van een redelijke termijn.

Akkoord gaan met het bod op je huis

Als dit moment is aangebroken zal de koper ook zijn financiën geregeld moeten krijgen. Mogelijk heeft deze reeds gesprekken gevoerd met financiers, maar misschien nog niet. Er is een termijn van ongeveer 3/4 weken dat de koper krijgt om dit te regelen. Hij of zij zal een offerte moeten aanvragen bij de geldverstrekker en zodra deze terugkomt na vaak ongeveer een week kan deze weten of hij of zij het geld voor jou huis kan lenen.

Zelf een huis gezien dat je zou willen kopen

  • Je doet een bod op het huis bij de makelaar die het huis verkoopt. Het kan zijn dat er onderhandeld gaat worden. Dat wil zeggen heen en weer bellen tussen jou en de makelaar van de verkopende partij. Tenzij je uiteraard een makelaar in de arm genomen hebt die het bieden voor je doet.
  • Indien het bod geaccepteerd wordt, moet je zelf een financier gaan kiezen waar je de hypotheek wil afsluiten.
  • Laat je niet opjagen door alle partijen, neem je tijd. Zorg dat de communicatie aldoor goed vastgelegd wordt per brief of mail.
  • Ook jij hebt nu een aantal weken om de financiering rond te krijgen.
  • Je zal nu een koopcontract van de verkopende partij thuis krijgen. Tegelijkertijd stuurt jou makelaar een contract naar de persoon die jou huis wil kopen.
  • Zodra deze tekent heeft hij nog drie dagen bedenktijd en daarna zal hij een bedrag schuldig zijn als hij er zonder opgaaf van geldige reden vanaf ziet.
  • Een geldige reden zou zijn dat hij binnen de termijn dat hij de financiering moet regelen bij twee financiers een afwijzing krijgt.
  • Het zelfde geldt voor het contract dat jij tekent. Lees het heel goed door; laat iemand er eventueel naar kijken die veel weet van juridische teksten.

Notaris

Zodra de contracten getekend zijn en de financiering rond is kun je op zoek gaan naar een notaris om de koop van het nieuwe huis definitief vast te leggen. Voor wat betreft de verkoop van je eigen huis mag de koper een notaris kiezen.

Notaris kiezen

  • Vraag wederom meerdere offertes aan
  • vraag vrienden / bekenden naar ervaringen
  • er zit veel verschil in prijzen

Taxateur

Tevens is het noodzakelijk dat er een taxateur de huizen bekijkt. Ook hierbij geldt dat de koper de taxateur kiest en betaald. Hier zitten tevens kosten aan verbonden bijvoorbeeld rond de 500 euro. Ook hierbij gelden dezelfde tips als bij het kiezen van een notaris. De taxateur komt kijken of hetgeen je wil gaan kopen ook daadwerkelijk waard is wat je ervoor betaald, zodat ook de bank akkoord kan gaan met het lenen van het geld.

De datum dat alle partijen bij de notaris bij elkaar komen voor de overdracht is bijvoorbeeld een half jaar na het bod op het huis. Je draagt dan de sleutels over aan de nieuwe eigenaar. Of je krijgt de sleutels voor je nieuwe huis.

Tot slot

Tot slot zou ik willen zeggen; wees voorbereid op telefoontjes, benaderingspogingen en verkooptechnieken van alle personen die geld aan je willen verdienen. Dit kan behoorlijk intimiderend zijn en opdringerig. Wees duidelijk in wat je wil en laat jezelf niet hierdoor leiden. Je zult versteld staan van de commercie die er op je af komt. In eerste instantie wordt alles vrijblijvend gepresenteerd maar zodra men contact heeft gelegd met je zal men jou ook steeds weer benaderen om het contact gaande te houden. Dit kan vervelend zijn dus wees duidelijk dat wat je wel en niet wenst van deze personen.
Zodra je je huis te koop zet krijg je zelfs post in je bus van financiers, verhuisservices etc.

Uiteraard zijn er nog meer zaken die bij dit alles komen kijken maar dit is de gang van zaken zoals die grofweg zou kunnen verlopen. Mocht je vragen hebben dan mag je deze aan mij stellen.
© 2008 - 2019 Mirthe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet mijn makelaar voor mij?Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u…
Een huis in Duitsland kopenEen huis in Duitsland kopenSteeds meer Nederlanders willen graag een huis kopen in Duitsland. Zeker op financieel gebied heeft een huis in Duitslan…
Open huizen dag. Voordeel voor de verkoper of de makelaarOpen huizen dag. Voordeel voor de verkoper of de makelaarJe huis staat te koop en de makelaar vraagt of je mee wilt doen aan de volgende open huizen dag. Wat doe je? Een open hu…
Huis kopen in DuitslandHuis kopen in DuitslandEen huis kopen in Duitsland hoeft niet heel moeilijk te zijn. Meestal zijn ze ook niet heel duur. Het is wel goed om je…
De beste makelaar kiezenOp het internet kunt u nu ook makelaars beoordelen en beoordelingen opvragen. U kunt op deze manier voorkomen dat u een…
Bronnen en referenties
  • Funda, hypotheekshop, hypotheker

Reageer op het artikel "Tips om een huis te kopen en verkopen"

Reacties

S. Palmen, 16-07-2012 09:13 #2
Mijn huis in de verkoop en een ander huis gevonden waar ik op wil gaan bieden. Hoe zit het met de overgangsperiode? Wat is gebruikelijk? een week of 2 dat je dan even kunt klussen en verhuizen? en hoe zit dat financieel, want ik heb voor mijn nieuwe woning gene hypotheek meer nodig (als ik het geld van mijn verkochte woning heb)

Htpmedia, 29-05-2011 17:37 #1
Uw huis te koop zetten kan ook anders als je huistrefpunt gebruikt dan hoef je geen zoekopdracht meer te gebruiken bij een makelaar, deze worden op deze site allemaal al opgegeven door de verkoper van een ander huis.

zo snijd het mes aan twee kanten

Infoteur: Mirthe
Laatste update: 03-12-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!