InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat zijn verborgen gebreken?

Wat zijn verborgen gebreken?

Het aankopen van een huis is een grote financiële beslissing. Door verborgen gebreken kunt u een huis hebben gekocht die in een slechtere staat van onderhoud is dan vooraf verwacht. De vraag is in dat geval in hoeverre de verkopers hiervan op de hoogte waren? U hebt een huis gekocht en komt er al snel achter dat het huis in minder goede staat is dan waar u vanuit bent gegaan bij de aankoop. Door bijvoorbeeld houtrot of lekkages door problemen met het dak, vertoont het huis een gebrek die u had willen weten vóór de aankoop. De vraag is in dat het geval of de verkopers op de hoogte waren van de problemen? In sommige gevallen is het duidelijk. Lekkages door een slecht dak moet ook de vorige eigenaar gemerkt hebben, maar er zijn ook gevallen waarbij het niet zo duidelijk is. Er bestaat echter een groot verschil tussen een klein en een groot en ernstig gebrek.

Wat zijn verborgen gebreken?

Verborgen gebreken zijn gebreken aan het huis die pas aan het licht komen nadat het huis gekocht is. Het zijn vaak onjuistheden die niet met het blote oog waarneembaar zijn. Op grond van de wet is het een gebrek indien het huis niet de eigenschappen bezit, die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn. Dit wil echter nog niet zeggen dat de vorige eigenaar u hiervan op de hoogte kon stellen. Verborgen gebreken komen vaak aan het licht gedurende een verbouwing. In veel gevallen waren de verkopers niet op de hoogte van de bestaande problemen. De verkoper van het huis is hierop aan te spreken, indien deze u bewust heeft misleid en het gebrek al bestond vóór de overdracht bij de notaris.

Onderzoeksplicht van de koper

Van de koper van een huis wordt verwacht dat hij zich op de hoogte stelt van de staat van het huis. Een huis wordt vaak gekocht na één of twee bezichtigingen, zonder zich op de hoogte te stellen van de werkelijke kwaliteit van het huis. De woning kan er op het oog goed uitzien, maar in werkelijkheid in slechte staat van onderhoud verkeren. Kopers kunnen zich indekken door een bouwkundig rapport op te laten maken. Dit is een onderzoek door een deskundige naar de staat van het huis.

De verkoper heeft een meldingsplicht

De verkoper is verplicht om alle zaken over het huis te melden, die normaal gebruik van het huis in de weg kunnen staan. Met andere woorden de verkoper heeft meldingsplicht van de hem bekende gebreken aan het huis. Gebreken waar hij niet van op de hoogte is, kan hij niet voor aangesproken worden.

Kan ik de verkoper aansprakelijk stellen?

De koper kan de verkoper aansprakelijk stellen voor de kosten die voortvloeien uit het herstel. Het is hiervoor wel noodzakelijk dat het vaststaat dat hij op de hoogte was van het gebrek en het niet tegen de koper heeft gezegd. Hierbij moet het gaan om een feit waarvan de verkoper op de hoogte was, of van op de hoogte zou moeten zijn. Het moet een ernstig gebrek zijn waardoor normaal gebruik van het huis niet meer mogelijk is. Op basis van de onderzoeksplicht is vaak ook te stellen dat de koper beter op had moeten letten bij de bezichtigingen.

Zie ook:
Fouten bij het kopen van een huis
Kluswoning of een verbouwde woning?
Gerelateerde artikelen
Huis met verborgen gebrekenHuis met verborgen gebrekenWie onverwacht tegen verborgen gebreken aanloopt na het kopen van een woning kan de verkoper aansprakelijk stellen. Maar…
Paard kopen met verborgen gebrekenPaard kopen met verborgen gebrekenWie een paard of pony koopt, gaat ervan uit dat deze gezond is en vrij van gebreken. Maar toch kan het voorkomen dat ach…
Verborgen gebreken in nieuw gekochte woningVoor de meesten van ons is de koop van een nieuwe woning een feest. Deze feeststemming kan echter omslaan als er na de a…
Verborgen gebreken bij aankoop van een onroerend goed (BE)Verborgen gebreken bij aankoop van een onroerend goed (BE)U hebt een onroerend goed gekocht en pas na de aankoop blijkt het goed een gebrek te hebben waarvan u niet op de hoogte…
Wie is aansprakelijk voor gebreken in uw woning?Wie is aansprakelijk voor gebreken in uw woning?Verborgen gebreken en juridische aansprakelijkheid. U koopt een droomhuis op een prachtlocatie. Maar na verloop van tijd…
Bronnen en referenties
  • Jurofoon.nl

Reageer op het artikel "Wat zijn verborgen gebreken?"

Reacties

E. de Haan, 07-08-2016 19:39 #6
Ik heb pas mijn huis verkocht. Appartement was 8 jaar oud. Tijdens harde wind was er vanaf de oplevering wel een kraak maar ik dacht dat dat kwam doordat een houten plint binnen boven het raam wat werkte. Nu word ik aansprakelijk gesteld voor een verborgen gebrek omdat de glasgevel los zit. Er is GIW garantie. Mijn vraag is of dit een verborgen gebrek is, of het onder de GIW garantie valt of dat de bouwer nog steeds verantwoordelijk is. Het is dus alleen bij harde wind.

Elyanne, 01-03-2016 20:35 #5
Mijn ouders hebben een huis gekocht met droog weer. In de 1e week dat ze daar woonden regende het alleen maar. Waardoor lekkage in de kelder is geconstateerd. Dit is een verborgen gebrek lijkt me. De verkopende partij heeft hier niks over gemeld. Hij heeft in het koopcontract gezegd, ik heb er niet gewoon dus weet niet wat er mis is met het huis. Maar in de kelder hebben wij toch gezien dat er 1 of ander goedje op de muur is gesmeerd en op de plek van de lekkage staan emmertjes. Met nu heel veel water erin. Bij bezichtiging was dit niet zo. En het was toen droog weer. Is de verkoper aansprakelijk?

Alexia Klaassen, 23-11-2015 16:42 #4
Mijn moeder heeft onlangs een woning verkocht, bestaand uit een bedrijfsruimte en daarboven 2 appartementen.
3 weken na de verkoop, meldt de koper dat er geen gasaansluiting is voor de bedrijfsruimte en dat mijn moeder deze nu dient te bekostigen à 700,-.
Beide appartementen hebben een gasaansluiting, de bedrijfsruimte inderdaad niet. Dus ook niet ten tijden van de verkoop.
M.i. valt dit derhalve niet onder een verborgen gebrek en was het aan de koper zelf om zich hiervan op de hoogte te stellen. Er is niets achtergehouden, hij heeft zichzelf niet geïnformeerd over de feitelijke stand van zaken in het pand.
Ik verneem graag of mijn redenering klopt of dat ik iets over het hoofd zie.
Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie,

Mvg Alexia Klaassen

M., 07-03-2015 14:12 #3
We hebben onlangs een huis gekocht.
nu we hier 3 weken wonen blijkt de riolering verzakt te zijn
waardoor de wc's niet meer gebruikt kunnen worden, dit moet natuurlijk
gerepareerd worden maar de kosten hiervan zijn behoorlijk hoog.
is het mogelijk dit via de verkoper terug te halen?

J. Draaisma, 22-06-2014 10:31 #2
Mijn ouders hebben 7,5 jaar geleden een tweedehands woonark gekocht bij een bekende arkenbouwer. deze garandeerde toen dat de ark sowieso 10 tot 15 jaar meeging. Nu zijn de steunen van de overbouw zo verrot en ligt het dak helemaal los, waarbij ook aan het licht kwam dat het dak al meerder keren is opgelapt (terwijl daar in het eerste jaar al door mijn ouders melding van is gemaakt en er werd gezegd dat er niks mis mee was). Mijn ouders zijn nu genoodzaakt te moeten verhuizen omdat de woonark niet meer bewoonbaar is als het ware, valt zoiets niet onder de verborgen gebreken? Reactie infoteur, 22-06-2014
Ik denk het wel. Het probleem is dat het aangetoond moet worden. Als ze er onderling niet uit komen moet het voorgelegd worden aan de rechter. Ze moeten dan voldoende aannemelijk kunnen maken dat er sprake is van een verborgen gebrek. Het zal een lastige en dure weg worden. Hebben ze een rechtsbijstandsverzekering?

M. Veldhuizen, 24-01-2013 21:06 #1
Ik heb een appartement gekocht. De kraan van het bad lekt en wordt niet warm. Kost ongeveer 250. euro. Is dit een verborgen gebrek? In afwachting van uw antwoord.
M.Veldhuizen Reactie infoteur, 25-01-2013
Daar kan een discussie over gevoerd worden. De verkoper had het moeten melden, maar als de verkoper zegt dat het gebrek er nog niet was, sta je niet sterk. Het schadebedrag is in ieder geval te gering om het juridisch aan te vechten.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 6
Schrijf mee!