InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Inschrijving Vereniging van Eigenaren in Handelsregister

Inschrijving Vereniging van Eigenaren in Handelsregister

Inschrijving Vereniging van Eigenaren in Handelsregister Sinds 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. Dit heeft onder andere tot gevolg dat alle verenigingen van eigenaren zich in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel moeten laten inschrijven. Eind 2009 moeten alle verenigingen van eigenaren zijn geregistreerd.

Economisch verkeer

Het ministerie van Economische Zaken heeft de Kamer van Koophandel opdracht gegeven het Handelsregister compleet te maken door alle rechtspersonen die aan het economische verkeer deelnemen aan de registratie toe te voegen. De nieuwe Handelsregisterwet is vervolgens opgesteld en in werking getreden om dit te kunnen realiseren. Organisaties die voorheen niet verplicht waren zich in te schrijven zijn dat sinds 1 juli 2008 wel verplicht te doen. Waaronder alle verenigingen van eigenaren.

Vereniging van eigenaren

Het handelsregister wordt veelal geassocieerd met BVís, NVís eenmanszaken en andere ondernemingen.Verenigingen van eigenaren vallen sinds 1 juli 2008 ook in dit rijtje. De nieuwe Handelsregisterwet stelt namelijk dat een vereniging van eigenaren ook deelneemt aan het economische verkeer. Grote verenigingen van eigenaren kunnen bijvoorbeeld personeel in dienst hebben, zoals een huismeester, een schoonmaker of een tuinman. Ook gaat een vereniging van eigenaren voor het grote onderhoud zakelijke overeenkomsten aan met aannemers, dakdekkers en/of schilders. Bij dergelijke onderhoudswerkzaamheden gaat het vaak om aanzienlijke bedragen. Daarnaast zijn verenigingen van eigenaren sinds 1 mei 2008 verplicht om een reservefonds op te bouwen voor groot onderhoud. Om een reservefonds op te bouwen is een bankrekening nodig. Om een rekening te kunnen openen kan een bank de vereniging vragen om een uittreksel uit het handelsregister te tonen.

Inschrijving

Bestaande verenigingen van eigenaren krijgen tot eind 2009 de tijd om zich in te schrijven. Nieuwe verenigingen van eigenaren die na 1 juli 2008 zijn opgericht, moeten zich per direct laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. In het voorjaar van 2009 zullen alle bestaande verenigingen van eigenaren van de Kamer van Koophandel een inschrijvingsformulier ontvangen. De bestuursleden van de vereniging dienen het ingevulde formulier met de gevraagde gegevens retour te zenden. De gevraagde gegevens zijn bijvoorbeeld een afschrift van de notariële splitsingsakte of een uittreksel van de notariële akte met daarin de statuten. Het handelsregister registreert vervolgens de naam, het adres en de oprichtingsdatum van de vereniging van eigenaren en de namen van de leden van het bestuur. Wijzigingen hierin moeten door de vereniging aan het Handelsregister worden doorgeven. Indien de inschrijving niet wordt geregeld is de vereniging van eigenaren in overtreding.

Raadplegen van het Handelsregister

Het Handelsregister is openbaar. Iedereen kan dus gegevens over een vereniging van eigenaren opvragen. Banken, aannemers, dienstverleners, makelaars en potentiële kopers kunnen op deze wijze te weten komen of er überhaupt een vereniging bestaat, en zo ja, wie de bestuursleden zijn, wie bevoegd is om de vereniging van eigenaren te vertegenwoordigen, waar de vereniging is gevestigd en hoe de vereniging te bereiken is.

Kosten

Inschrijving in het Handelsregister is niet gratis. Een vereniging van eigenaren zal jaarlijks een bijdrage moeten gaan betalen. Het ministerie van Economische Zaken stelt ieder jaar het tarief vast. Voor 2008 is het tarief vastgesteld op 27,-- euro.
© 2008 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kvk.nl/nieuweinschrijvers

Reageer op het artikel "Inschrijving Vereniging van Eigenaren in Handelsregister"

Reactie

V. V. E. Gbouw Utrecht, 06-01-2010 15:25 #1
Naar welk adres moet de inschrijving voor de Vereniging van Eigenaren verstuurd worden?

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 20-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!