InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Interieur in wit

Interieur in wit

Interieur in wit Wit is van alle tijden en je kan er eindeloos mee variëren in een interieur. De massale doorbraak van wit kwam in de jaren 60, en vanaf die tijd is wit gebleven en doorstaat het alle trends. Witte muren doen wonderen in een kleine woning of in hallen, trappen of gangen.

Waarom kiezen voor wit in je interieur?

Men komt er niet omheen: zoveel kleuren zoveel smaken. De een houdt van blauw de ander van geel. Maar in het uitgebreide spectrum aan kleuren neemt de kleur wit een bijzondere plaats in. Het is een kleur die vrijwel iedereen mooi vindt en die als basis in veel interieurs gebruikt wordt. En dat niet zonder reden.

Wit maakt een ruimte helder. Het weerkaatst daglicht en kunstlicht, wat een ruimte groter en hoger doet lijken. Bovendien geeft wit een ruimte stijl en rust.

Wit voert de boventoon in de actuele woontrends

In woontrends neemt de kleur wit op dit moment een prominente plaats in. Zo adviseren binnenhuisarchitecten bij de inrichting van kinderkamers bijvoorbeeld om niet meer dan één wand in de door het kind gewenste accentkleur te schilderen. Dat is meer dan voldoende om een eigen sfeer in een kamer te creëren. Bovendien blijf je dan het dichts bij de internationale woontrend waarin "wit met een kleuraccent" momenteel de boventoon voert. Een paar accessoires doen dan de rest.

Welke kleur wit kiezen?

Er zijn nog nooit zoveel soorten wit geweest. Je hebt roomwit, parelwit, donswit en wit met een vleugje kleur. Maar hoe moet je nu kiezen uit al die soorten wit?

  • De kleuren wit die bij het publiek de meeste bekendheid genieten, zijn waarschijnlijk crèmewit en reinwit. Het zijn ook al tijden de meest verkochte kleuren in wit;
  • koele witten in de tinten perkament, asbest en grijs, bevatten doorgaans een zweem van zwart of blauw en worden veelal gebruikt in zonnige landen;
  • In onze Hollandse interieurs wordt meer de voorkeur gegeven aan warme kleuren wit, bestaande uit de kleur wit met geel of aardepigmenten als siena en oker. Deze warme wittinten staan onder meer bekend onder de namen karnemelk, ivoor en room.

Welke kleur met wit combineren?

Wit is een zuivere, pure kleur en staat voor schoonheid en stijl. Maar een koele witkleur, roept uiteraard een heel andere sfeer op dan een warme witkleur. Die beleving speelt een belangrijke rol in de keuze van onze interieurkleuren.

Wit wordt altijd beïnvloed door de kleuren eromheen. Omdat wit neutraal lijkt, wordt dat nog wel eens over het hoofd gezien. Koele witkleuren combineren we bij voorkeur met grijstinten en andere kleuren. Fel wit bijvoorbeeld geplaatst naast een warme bruinzwarte kleur, kan verrassende resultaten opleveren.

Wit is ook een prima kleur in hygiënische ruimten zoals de badkamer en de keuken. Maar let op: grote witte vlakken zijn niet fijn voor de ogen. Rustiger is dan een gebroken kleur wit.

Wit en licht

Meer nog dan bij andere kleuren, speelt in een wit interieur de verlichting een voorname rol. Een wit interieur komt het best tot zijn recht door een combinatie van functionele verlichting, sfeerverlichting en accentverlichting.

  • Functionele verlichting geeft licht op plekken waar men dat nodig heeft. Dat kan in de vorm van een leeslamp of een lamp boven tafel;
  • Met accentverlichting wil men speciale aandacht vestigen op een voorwerp aan de muur zoals een schilderij of foto;
  • Sfeerverlichting moet binnen een interieur niet alleen zorgen voor meer sfeer maar ook contouren en contrasten beter tot uiting laten komen. Voor sfeerverlichting lenen zich in het bijzonder schemerlampen, vloerlampen en LED-verlichting.

Wat is functioneel wit?

De wisselwerking tussen wit en de kleuren eromheen is uitermate belangrijk. Met de juiste kleuraccenten kan men wit immers meer warmte en dieptewerking geven. Dat is wat men bedoelt met functioneel wit: wit dat meer en meer in dienst staat van de kleuren in zijn omgeving. Online roomplanners kunnen je daarbij tegenwoordig een goede dienst bewijzen.

De kleuren van meubilair, gordijnen en andere interieurstukken moeten goed harmoniëren met de gebruikte witkleur. Bij een rood bankstel bijvoorbeeld is een kleurgroep van witten op zijn plaats die een vleugje rood bevat. Een gebroken kleur wit, past dan weer heel goed in een ruimte met veel verschillende kleuren. En twijfelt u eraan of de door u gekozen kleurcombinatie wel geslaagd is, vraag dan advies bij een interieurstylist.

Natureltinten zorgen voor een vriendelijke en rustgevende sfeer, maar kunnen ook aan de basis staan van een sfeer die heel speciaal is. Zoals in een interieur waarin een stenen vloer donkerbruin geschilderd is en een oude gestucte muur is gewit.
Gerelateerde artikelen
Rood in het interieurRood in het interieurEr zijn mensen die het wel mooi vinden maar niet durven, er zijn mensen die het te overheersend vinden en er zijn mensen…
Wit in het interieurWit in het interieurWit is tijdloos, maar wit is ook een tijdje minder in beeld geweest. Echter, met de komst van de lente lijkt het weer te…
Geel in het interieurGeel in het interieurGeel is geen gemakkelijke kleur om te verwerken in het interieur. Het is snel schreeuwend en we vermijden de kleur dan o…
Je huis anders inrichtenJe huis anders inrichtenIedereen heeft wel eens het idee om z'n huis anders in te willen richten. Maar vaak komt het er niet van omdat er of gee…
Inspiratie opdoen voor de inrichting van je huisInspiratie opdoen voor de inrichting van je huisWil jij de inrichting van je huis volledig aanpassen? Dan kun je inspiratie opdoen op veel verschillende manieren. Maak…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Interieur in wit"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 21-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!