InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Interieur ontwerpen met 3D roomplanner

Interieur ontwerpen met 3D roomplanner

Interieur ontwerpen met 3D roomplanner Wie handig is met de computer kan tegenwoordig zelf zijn keuken, badkamer of huiskamer vanachter de PC ontwerpen. Met behulp van een 3D roomplanner is dat een kwestie van kiezen en klikken. Ontwerp lekker thuis en ga dan met je plan naar de winkel waar de keukenspecialist ernaar kan kijken.

Je woning digitaal inrichten

Als de consument tegenwoordig een keuken- of meubelzaak binnenstapt, is de kans groot dat hij al precies weet wat hij wil. Online kun je namelijk je eigen keuken ontwerpen, een parketvloer leggen en je hele woonkamer compleet opnieuw inrichten. Het aanbod aan roomplanners en andere digitale ontwerpgereedschappen is enorm. Tik in Google in “keuken ontwerpen”, ”keuken online ontwerpen” of “keuken ontwerpen 3D” en je kan op tientallen meubelsites direct aan de slag.

Wat kan je met een online roomplanner?

De meest geavanceerde planners voor inrichting en vormgeving van huis, een nieuwe tuin of keuken geven de gebruiker al een vrij nauwkeurig beeld van het uiteindelijk resultaat. Sommige ontwerpprogramma´s zijn simpel te bedienen, andere echter ingewikkeld of ondoordacht.

De meeste planners zijn gericht op de inrichting van woonkamer, badkamer of keuken. Bij sommige planners geldt wel als nadeel dat je die alleen kan inzetten voor producten van de aanbieder zelf. Anders gezegd, je bouwt niet zomaar een willekeurig model keuken maar werkt heel gericht aan een keuken van meubelgigant “X”.

En even een keuken in elkaar zetten, is overigens niet iets wat je even in een verloren uurtje voor elkaar hebt. Integendeel, je moet goed opletten en regelmatig je ontwerp tussentijds opslaan, anders kun je weer van voor af aan beginnen. Eenmaal opgeslagen kan je eventueel op een later moment weer verder gaan.

Je keuken online ontwerpen

  • Eerst moeten de maten van de keuken worden ingevuld, daarna kan het ontwerpen beginnen;
  • Hoekkast, afzuigkap, spoelbak, bovenkastjes, koelkast: je sleept ze zo de keuken in;
  • Bij sommige aanbieders zie je ook meteen een afbeelding van het desbetreffende product en geen abstracte blokjes, zoals bij veel andere roomplanners;
  • Handig is ook dat je meteen een melding krijgt als je iets verkeerd doet. Dan volgt een waarschuwing in de trant van “rond het kooktoestel is geen rekening gehouden met de minimale veilige afstand”.

Ontwerpen op basis van je eigen interieur

Sommige meubelplanners bieden zelfs de mogelijkheid om een foto van je eigen interieur te uploaden en daarmee aan de slag te gaan. Weliswaar kost dat doorgaans wat extra tijd omdat de foto eerst door de meubelaanbieder moet worden bewerkt, maar voordeel is wel dat je vanuit je eigen interieur kan werken en niet vanuit een anonieme voorbeeldsituatie.

Met een dergelijke roomplanner kan je meubilair te kust en te keur in je eigen interieur schuiven en draaien. Nadeel is doorgaans wel dat er maar een beperkt aantal meubelen kan worden geselecteerd. Dat zijn dan meestal exclusieve meubelstukken van fabrikanten die ervoor kiezen om hun producten via deze planner tegen betaling onder de aandacht te brengen. En wat let je om ook eens het advies van een interieurstylist te vragen?

Gebruik van roomplanner bij aanschaf van overige woningproducten

Overigens worden online roomplanners niet alleen ingezet bij de inrichting van complete woonruimtes, maar ook voor de geplande aanschaf van individuele meubelstukken of vloeren. Meestal is dat dan gericht op houten vloeren: parket of laminaat. De planner geeft dan onder meer inzicht in houtsoorten, kleuren en legmogelijkheden. Want het maakt nogal verschil of de planken in de lengte, in de breedte of diagonaal liggen.

Maar ook bij de keuze van modulair opgebouwde bankstellen kan de planner tegenwoordig een goede dienst bewijzen. Daarmee kies je de ideale combinatie uit losse zitelementen, hoekelementen, een losse hocker, stof of leer, etcetera.
Gerelateerde artikelen
Interieur inrichtenInterieur inrichtenHet inrichten van je interieur komt aan op goed nadenken. Mensen kiezen tegenwoordig minder voor trends maar gaan weer v…
De kleur grijs saai? Integendeel!De kleur grijs saai? Integendeel!Grijs, dat is toch de saaiste kleur die er bestaat? Integendeel, de film "Fifty Shades of Grey" (50 tinten grijs) bezorg…
Het huis inrichten met design meubelsHet huis inrichten met design meubelsEen trendy woonkamer wie wil het niet. In grote woonboulevards worden we overspoeld met de mooiste meubels, lampen en al…
Slaapkamer en badkamer worden éénSlaapkamer en badkamer worden éénSlapen doe je in de slaapkamer en douchen in de badkamer. Maar waarom eigenlijk? Binnenhuisarchitecten opperen het idee…
Glas in lood oud en nieuwHet lijkt iets van vroeger maar is verre van dat. Wat zijn de mogelijkheden als het gaat om hedendaags gebruik?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Interieur ontwerpen met 3D roomplanner"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 21-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!