InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoonhouden van de keuken, hoe doe je dat?

Schoonhouden van de keuken, hoe doe je dat?

Schoonhouden van de keuken, hoe doe je dat? Goede hygiëne in de keuken is van groot belang voor onze gezondheid. Bacteriën kunnen zich razendsnel vermenigvuldigen en een goede schoonmaak is dan ook van groot belang. Veel mensen hebben niet in de gaten dat het vaatdoekje en schuursponsjes een grote bron van bacteriën zijn, net als de gootsteen en de vuilnisemmer. Dagelijks goed schoonmaken en het vervangen van het het vaatdoekje is noodzakelijk!

Schoonmaken keuken

Schoonhouden van de koelkast

Om voedingswaren goed te houden in de koelkast, is het van belang dat deze regelmatig wordt schoongemaakt en ontdooit en dat de temperatuur tussen de drie en zeven graden Celsius is. Als er iets gemorst is in de koelkast, maak het dan meteen schoon. Verder is het aan te raden om iedere twee maanden de koelkast helemaal leeg te halen en schoon te maken. Als je dit dan toch doet, dan kun je meteen kijken of er nog etenswaren in de koelkast staan, die over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Haal alle losse onderdelen uit de koelkast en maak ze schoon met allesreiniger of afwasmiddel en soda. Maak verder de hele binnenkant van de koelkast schoon en het sopje en doe het hierna nogmaals met schoon water. Droog alles goed af met een schone doek en zet de koelkast weer aan. Tijdens het schoonmaken kun je inhoud van de koelkast bewaren in een koeltas met elementen.

De diepvriezer of het vrieskastje in de koelkast

De diepvriezer moet regelmatig ontdooit worden en ook worden schoongemaakt. Als er zich een laag ijs heeft afgezet, dan is het de hoogste tijd om dit te doen. Zorg dat er zo weinig mogelijk bevroren spullen inliggen en stop deze in een koeltas met bevroren elementen. Zet het apparaat uit en laat al het ijs ontdooien. Ga niet lopen hakken in de vriezer, de kans dat je iets beschadigt is groot. Wel kun je het ontdooien bevorderen door een bak heet water onderin te zetten. Vang het ontdooide water zoveel mogelijk op door een bakje tegen de opening van de vriezer aan te zetten. Maak alles goed schoon met een sopje met allesreiniger of afwasmiddel met soda en droog het geheel, na het naspoelen met water, weer goed af met een schone doek.

De afwasmachine

De afwasmachine is een handig apparaat, maar heeft wel regelmatig onderhoud nodig. Als je in een gebied woont met hard water, dan moet je regelmatig controleren of de sproeiarmen nog goed werken. Door kalkaanslag kunnen de gaatjes in de sproeiarmen dicht raken. Deze kun je met behulp van een naald weer doorprikken. Verder moet het filter onderin de vaatwasser wekelijks gereinigd worden. Haal het eruit en maak het schoon met een sopje van allesreiniger of afwasmiddel. Laat de machine zeker een keer per half jaar leeg draaien met speciaal ontkalkings-- en reinigingsmiddel voor de vaatwasser of gebruik hiervoor een kopje schoonmaakazijn.

Het gasfornuis

Als je na het koken dagelijks het gasfornuis schoonmaakt, dan hoef je over het algemeen niet erg lang te poetsen. Laat je vetspetters en gemorste etensresten echter opdrogen, dan kan het een hele klus worden. Maak de branders, de roosters en het gasfornuis goed schoon met een sopje van afwasmiddel, allesreiniger of speciale keukenreiniger en droog alles hierna ook weer goed af.

De afvalbak

Veel mensen vergeten, of weten niet, dat de afvalbak in de keuken een grote bron van bacteriën en schimmels is. Leg onderin de afvalbak een krant, die je wekelijks vervangt voor een schoon exemplaar. Sop verder wekelijks de buiten en binnenkant van de afvalemmer met een chloorsopje. Verwissel verder regelmatig de vuilniszak, zorg dat de bak niet gaan stinken.

Het aanrechtblad

Hoe je het aanrechtblad moet reinigen hangt af van het materiaal, waarvan het blad gemaakt is. Zorg er in ieder geval voor dat je het aanrechtblad na gebruik goed schoonmaakt. Laat gemorst eten niet liggen en ruim vuile vaat meteen op. Ververs dagelijks het vaatdoekje, anders smeer je het aanrechtblad alleen maar vol met bacteriën.

De kraan en gootsteen

Je zit constant met vuile handen aan de kraan en al het vuile water komt in de gootsteen terecht. Het is dan ook erg belangrijk om deze twee erg goed en veelvuldig schoon te maken, meerdere keren per dag. Zorg ook dat er geen etensresten in het afvoerputje blijven liggen. Om te zorgen dat de afvoer niet verstopt raakt gooi je iedere maand een handje soda in de gootsteen en spoelt dit weg met een liter kokend water. De soda lost het vet in de leidingen op.

De keukenkastjes

Maak de buitenkant van keukenkastjes wekelijks schoon met allesreiniger. Zie je tussendoor vette, vuile vingers op de kastjes, haal dit dan ook meteen weg. Haal eens in het kwartaal de kastjes helemaal leeg en sop de boel van binnen goed en maak het droog. Kijk meteen naar de houdbaarheid van alles wat u uit het kastje hebt gehaald.

Schoonhouden van wanden en vloer

Maak de wanden bij het aanrecht en het gasfornuis dagelijks na het koken schoon, door er een schoon lapje met afwasmiddel of allesreiniger overheen te halen. De vloer moet regelmatig worden gestofzuigd. Zorg dat er geen etensresten blijven liggen. Maak de vloer om de dag schoon met een sopje en heb je wat gemorst, haal het dan direct weg. Gebruik hiervoor niet het vaatdoekje, wat je verder op de dag op je aanrecht gebruikt. Neem liever een wegwerpdoekje.

Ontkalken van koffiezetapparaat en waterkoker

Eens in het kwartaal moeten deze apparaten ontkalkt worden. Hiervoor zijn speciale ontkalkingsmiddelen te koop, maar je kunt het ook met schoonmaakazijn of citroen doen. Spoel het apparaat na het ontkalken goed door.

Schoonmaken van de afzuigkap

De afzuigkap trekt veel vet en vuil aan, de roosters of filters moeten dan ook regelmatig gereinigd worden. De meeste apparaten geven zelf aan wanneer het moet gebeuren, dit zal ongeveer iedere twee maanden zijn. Filters die te lang blijven zitten kunnen brand veroorzaken, doordat ze compleet verzadigd raken met vet. Roosters kunnen met allesreiniger worden schoongemaakt,en vaak kunnen ze ook in de afwasmachine. Zoek dit vooraf goed op in de handleiding van de afzuigkap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?Last van een stinkende koelkast? Laat je de koelkastdeur liever gesloten? Vaak is de oorzaak minder bijzonder dan je den…
Hoe kun je voedsel koelen in de zomer?Hoe kun je voedsel koelen in de zomer?Koelkasten en vriezers draaien in de zomer op volle toeren. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om het energieverbruik va…
Koop voor hetzelfde geld een energiezuinige koelkastKoop voor hetzelfde geld een energiezuinige koelkastOude koelkasten zijn stroomvreters. Maar ook sommige nieuwe koelkasten of koelvriescombinaties kunnen er wat van. Een en…
Koelkast vervoeren  Waar moet je op letten?Koelkast vervoeren Waar moet je op letten?Bij een verhuizing moet je rekening houden met het vervoeren van zware apparaten zoals een koelkast. Een koelkast vervoe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Schoonhouden van de keuken, hoe doe je dat?"

Reactie

Havenaar (infoteur), 04-08-2016 13:27 #1
Dit artikel gaat niet over schoonhouden zoals erboven staat maar over schoonmaken. We zouden meer gebaat zijn bij informatie over schoon houden ofwel zorgen dat het niet iedere keer weer vies wordt.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huis schoonmaken
Reacties: 1
Schrijf mee!