InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?

Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?

Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar? Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voedingsmiddelen wel geschikt om te bewaren in de koelkast? En op welke plek in de koelkast plaats je het beste de eieren? Het vlees of de vis? Een goede indeling van de koelkast is handig en bovendien blijven sommige producten hierdoor langer houdbaar.

De koelkast

De naam zegt het al een kast waarin het koel is. In koelkast heerst op de meeste plaatsen een temperatuur van een paar graden boven nul. Bij deze temperatuur blijven veel producten langer houdbaar, zonder dat veranderen van structuur of iets dergelijks. Tegenwoordig is een koelkast een elektrisch apparaat, maar vroeger was dit anders. Af en toe hoor je nog wel weleens het woord ijskast. Deze naam komt voort uit het feit dat de koelkasten van toen werden voorzien van ijsblokken om de temperatuur laag te houden . Gelukkig hoeven we nu minder moeite te doen om de temperatuur in de koelkast laag te houden. Simpel de stekker in het stopcontact steken en de temperatuur instellen is voldoende. De koelkast is dan klaar voor gebruik.

Overzicht in de koelkast

Vaak stoppen we de koelkast helemaal vol met van alles en op den duur heb je geen overzicht meer. Producten verdwijnen tot ver achterin de koelkast en vaak vergeten we nog dat we ze hebben. Een goed overzicht in de koelkast geeft tot resultaat dat je minder producten vergeet en hierdoor minder hoeft weg te gooien.

Waar en hoe kun je, je producten het beste plaatsen in de koelkast?

Waar en hoe je, je producten plaatst in de koelkast kan invloed hebben op de houdbaarheid. Dit komt doordat sommige producten beter plat dan staand bewaard kunnen worden. Een andere oorzaak is dat niet overal in de koelkast dezelfde temperatuur heerst. Sommige producten blijven lastig. Voorbeelden hiervan zijn eieren, vlees, melk , sappen enzovoorts.

Vlees bewaren in de koelkast

Vlees kun je het beste, mocht je het langer willen bewaren invriezen. Wil je het ontdooien voor gebruik? Leg het dan op een bord in de koelkast. Bijkomend voordeel van ontdooien in de koelkast is dat de koelkast minder energie gaat verbruiken doordat het bevroren stuk vlees veel kou afgeeft. Gooi af en toe tijdens het ontdooien het vleessap weg. In dit sap groeien makkelijk bacteriën. Vries vlees na het ontdooien niet weer opnieuw in.

Kip

Bij een met de salmonellabacterie besmet stuk kip blijft de bacterie, ook in de vriezer, in leven. De bacterie is alleen te doden door het stuk vlees gaar te koken, braden of grillen of bakken. Kip kun je ontdooien in de koelkast, maar zorg ervoor dat de sappen niet in contact komen met andere producten.

Eieren bewaren in de koelkast

Eieren zijn ongeveer 4 weken houdbaar. Eieren zijn het beste ondersteboven te bewaren in de daarvoor bestemde bakjes. Voorkom dat de eieren gaan condenseren hierdoor rotten ze sneller. Om te controleren of het ei nog vers is kun je het laten zakken in een bakje met koud water. Een ei dat niet meer goed is zal gaan drijven.

Boter bewaren in de koelkast

Bewaar boter in het vakje. Margarine is ongeveer 4 weken te bewaren. Echte boter is ongeveer 2 weken te bewaren.

Frisdrank bewaren in de koelkast

Frisdranken plaatsen in de deur van de koelkast, bewaar geopende flessen risdrank met fruit niet langer dan 5 dagen.
Frisdranken zonder fruit zijn langer houdbaar.

Vruchtensappen bewaren in de koelkast

Bewaar vruchtensap in het middelste gedeelte van de koelkast. Een geopend pak vruchtensap is ongeveer 5 dagen houdbaar.
Melk bewaren in de koelkast. Plaats melk na opening zo snel mogelijk in de koelkast, melk is ongeveer drie dagen na opening houdbaar. Karnemelk ongeveer 4 dagen.

Voorzichtigheid geboden!

Weet je niet meer hoelang iets al in de koelkast ligt? Label dan de spullen die je in de koelkast zet. Vooral als er meerdere pakken melk in de koelkast staan kan het nogal verwarrend zijn welk pak ook alweer het oudst was. Markeer het pak na opening met de actuele datum, hierdoor ontstaan nooit misverstanden over de ouderdom van het product.

Bij twijfel gooi het product weg! Je kan erg ziek worden van producten die over datum zijn!
Gerelateerde artikelen
Voedsel bewaren:bewaartips groenten, fruit, zuivel en vleesGroenten, fruit, zuivel en vlees zijn onderhevig aan bederving als je ze niet op de juiste manier bewaart. Per productgr…
Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Nederlanders zijn in de loop der jaren steeds meer eieren gaan consumeren. In 2015 at men in Nederland gemiddeld 202 eie…
Bewaren van voedselBewaren van voedselMet verse producten een gezonde maaltijd klaarmaken is prima, maar als je teveel koopt gooi je het weg of bewaar je het…
Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips voor de beste manier om gebak, koek, taart, cake, brood en broodjes te bewaren. Gebak, brood, taart of koekjes, cra…
Medicijnen: het bewaren van medicijnenMedicijnen: het bewaren van medicijnenHet is van groot belang om medicijnen goed te bewaren zodat ze minder snel bederven. Informatie over het bewaren van med…

Reageer op het artikel "Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?"

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 17-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!