InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wasverzachter: gebruiken en test

Wasverzachter: gebruiken en test

Wasverzachter: gebruiken en test Wasverzachter: gebruik, test en werking. Hoe werkt een wasverzachter en is er een alternatief hiervoor? De meeste wasverzachters voegen een frisse parfum aan het wasgoed toe. Ook werkt het anti-statisch. Welke bekende merken zijn er, wat kost een fles en welke is de beste?

Wat is wasverzachter?

Een wasverzachter gebruik je tijdens het wasproces van kleding en andere textiel, en wordt aan het laatste spoelwater toegevoegd. Wasverzachter maakt de was zachter en voegt een parfum aan de was toe. De meeste mensen gebruiken een wasverzachter vanwege de frisse geur die het toevoegt aan de was. Ook zou het de was veel zachter maken, maar dit is niet altijd goed merkbaar. Een andere reden voor het gebruik van wasverzachter is het anti-statisch maken van de was.

Hoe werkt wasverzachter?

Een wasmiddel bestaat uit een anionogene oppervlakte-actieve stof, deze hebben een negatief geladen kop. Hierdoor hebben ze een grote waskracht. Wasverzachter bestaat uit een kationogene oppervlakte-actieve stof met een positief geladen kop, en neutraliseert zodoende de negatieve deeltjes uit het wasmiddel die nog aan het wasgoed kleven.

Doordat de negatieve deeltjes geneutraliseerd worden, voelt het wasgoed na droging minder hard aan. Zonder gebruik van wasverzachter blijven er zoutkristallen op het wasgoed achter dat tijdens het drogen een harde laag vormt. Vooral handdoeken en washandjes drogen dan op als zijnde een kartonnen plaat.

Overigens is dit te verhelpen door het was goed tijdens het drogen in beweging te houden: in een droger of op een winderige dag buiten hangen. Het wasgoed wordt dan veel minder hard dan wanneer het wasgoed windstil ligt of hangt.

De meeste wasverzachters bevatten een parfum, dat toegevoegd wordt aan het wasgoed. Zo krijgt het wasgoed een frisse geur. Deze parfum trekt zeer diep in het wasgoed, omdat de geur ook tijdens het droogproces moet blijven hangen. Bepaalde wasverzachters bevatten geen parfum en worden gebruikt voor de babywas of voor mensen die snel huidproblemen krijgen of allergische reacties op parfum vertonen.

Een alternatief: azijn aan het spoelwater toevoegen

Veel milieuvriendelijker is het gebruik van azijn: voeg een half kopje azijn aan het laatste spoelwater toe. Azijn neutraliseert net als wasverzachter, waardoor het wasgoed zacht wordt. Hoewel veel mensen bang zijn voor een azijngeur is hun wasgoed, valt dat wel mee: bij gebruik van een half kopje per wasmachine (5 kilogram), trekt de geur niet in het wasgoed. Een nadeel van het gebruik van azijn is dat de frisse geur van de wasverzachter aan het wasgoed ontbreekt.

Hoe duur is wasverzachter?

Wasverzachter is meestal verkrijgbaar in vrij grote flessen en is veelal niet geconcentreerd. Wanneer deze wel geconcentreerd is, zijn de flessen over het algemeen kleiner, maar ook het gebruik is dan minder. Een fles van 1.5 liter is goed voor ongeveer 15 wasbeurten, uitgaande van 100 ml per keer. Meestal kost deze fles ongeveer 2.50 euro per fles, dus 0.17 cent per wasbeurt. Bekende merken zijn vaak duurder.

Kijk goed naar aanbiedingen: vaak zijn de flessen wasverzachter in de aanbieding, bijvoorbeeld 2 voor 4 euro of een grote fles van 3 liter voor 3 euro. Sla je slag en koop dan voldoende in: wasverzachter kan zeer lang bewaard worden. Bewaar wasverzachter niet te koud: het wordt dan dik en stroperig. Wanneer wasverzachter toch gaat klonteren of stroperig wordt, voeg dan wat warm water eraan toe of zet de fles warm weg.

Wasverzachter gebruiken

Voeg per wasmachine van 5 kilo, ongeveer 100 tot 110 ml wasverzachter toe. Volg hierbij de aanwijzing op de verpakking. Geconcentreerde wasverzachters behoeven minder. Let erop dat de maximum hoeveelheid in het wasverzachterbakje niet overschreden wordt. De meeste wasmachines die te vol met wasverzachter worden gestopt, gaan overlopen: de wasverzachter verdwijnt dan al uit het bakje voordat er gespoeld is.

Voeg geen wasverzachter aan het wasmiddel toe: hierdoor kan het wasmiddel zijn werk niet meer doen en blijft de was vuil. Ingebouwde wasverzachters in een wasmiddel zijn anders van samenstelling dan de gebruikelijke wasverzachters.

Wasverzachter: test

Prima wasverzachters zijn die van de bekende merken: Robijn, Lenor, Silan, Netral, Ecover. Maar ook de goedkopere merken doen het soms goed: de wasverzachter van de Lidl is een uitstekende keus. Deze laatste is goedkoop in gebruik en komt vaak goed uit de bus. Welke de beste is, is persoonlijk: de meeste merken doen hun werk uitstekend, maar verschillen erg in geur.
Gerelateerde artikelen
Zelf Zwitsal wasmiddel makenZelf Zwitsal wasmiddel makenVanaf de zomer van 2014 is er een nieuw product verkrijgbaar: Zwitsal wasmiddel van Robijn. Het is verkrijgbaar in super…
Wasverzachter voor comfortabel en soepel aanvoelend wasgoedWasverzachter voor comfortabel en soepel aanvoelend wasgoedIn menig huisgezin draait de wasmachine nagenoeg elke dag. Bij anderen is enkele keren in de week voldoende. Maar bij al…
Babykleertjes wassen, drogen en strijkenBabykleertjes wassen, drogen en strijkenWaarom moet je nieuwe babykleertjes wassen voordat je ze aantrekt bij je kindje? Welke soorten wasmiddel kun je het best…
Besparen in het huishouden: de was doen, tipsBesparen in het huishouden: de was doen, tipsDe was is een noodzakelijke klus die in elk huishouden wekelijks terugkomt. En de was doen kost geld: voor het water, de…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wasverzachter

Reageer op het artikel "Wasverzachter: gebruiken en test"

Reacties

Dupont Sonia, 08-04-2019 13:27 #5
Beste,

Is het waar dat er geen wasverzachter mag toegevoegd zijn aan anoraks (of kw's) om verlies aan waterdichtheid te voorkomen?

Dank u bij voorbaat voor de inlichting

Mvg,
Dupont Sonia

Michaela, 20-01-2017 10:22 #4
@Frans Gedaan & Zwambach: Zowel thuis als op het werk hebben we nieuwe drogers aangeschaft en in geen enkele machine is wasverzachter een probleem geweest. Ook met de oude drogers (op het werk was de "oude" droger maar 2 jaar oud, maar is deze vervangen voor een zuinigere droger) hebben we nooit problemen gehad met wasverzachter in de droger.

@Mariska: Dat probleem heb ik vaker meegemaakt en heeft (volgens twee verschillende leveranciers) te maken met een lading wasverzachter die dan tijdens transport te koud is vervoerd, waardoor er iets aan de chemische samenstelling is veranderd. Ook kan dit voorkomen als de wasverzachter in het verkeerde vakje of meteen in de trommel wordt toegevoegd. Sommige wasverzachter kan namelijk niet tegen hogere temperaturen - normaal wordt, zoals het artikel hierboven ook al aangeeft, de wasverzachter pas op het laatst (als het wat kouder is) aan de machine toegevoegd.

Voor alle drie geldt: gebruik ook niet te veel wasverzachter. Veel mensen gooien "gewoon" een volle dop in het vakje voor wasverzachter in de wasmachine, terwijl dit gezien de grootte van de waslading of de concentratie van de wasverzachter niet nodig is. Kijk daarom goed op de fles van de wasverzachter die je gebruikt. Dat voorkomt was-ongelukjes en bespaart ook weer wat in de portemonnee!

Frans Gedaan, 08-12-2016 14:44 #3
Wij hebben een pomp droger na 8 maanden naar tevredenheid gewerkt te hebben kregen we problemen.de voelers van de droger raakten aangetast door de wasverzachter en kregen van de monteur te horen dat je in een pomp droger geen wasverzachter mag gebruiken. met onze oude droger nooit geen last gehad. Zijn er meerdere mensen die dit probleem ook hebben gehad?
Frans Gedaan.

Mariska, 05-08-2015 18:46 #2
Ik heb de gele fles wasverzachter van de Lidl. Nu heb ik 2 witte wassen gedraaid hiermee en tot mijn grote schrik zitten er gele vlekken in mijn kleding die ik er na 3x extra draaien met wasmiddel en fennis er nog steeds niet uit is gewassen
Hoe kan dit en wat kan ik er aan doen
Met andere wasverzachter heb ik dit nooit gehad
Gr Mariska schouten

Zwambach, 31-01-2014 10:43 #1
Bij de aankoop van mijn nieuwe droger is me door de leverancier te sterkste afgeraden wasverzachter te gebruiken. Dit zou zeer nadelig zijn voor de droger. Is dit juist?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 30-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 5
Schrijf mee!