InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?

Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?

Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat? Het schoonhouden van de badkamer is een klus die wekelijks moet worden uitgevoerd. Als je bovendien dagelijks de boel een beetje bijhoudt, wordt het gemakkelijker om deze klus uit te voeren. Houd je de boel niet goed bij dan krijgen bacteriën, schimmels en kalk vrij spel. Niet goed voor de gezondheid en bovendien ook niet fraai om te zien. Veel vocht in huis is slecht voor de gezondheid, het is dan ook zaak om voldoende te ventileren en dagelijks een raam open te zetten in de badkamer tijdens of na het douchen.

Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?

Vocht bestrijden in de badkamer

De badkamer is een ruimte in het huis, waar erg veel vocht wordt geproduceerd. Het is dan ook belangrijk om de ruimte goed te ventileren. In de meeste badkamers zit wel een ventilatierooster, maar alleen dat is niet voldoende om al het vocht in de ruimte kwijt te raken. Zet tijdens of na het douchen of badderen een raam open en zorg dat het ventilatiesysteem altijd open staat en goed wordt bijgehouden en gereinigd. Schimmels en bacteriën gedijen goed in vochtige, warme ruimtes en deze zijn slecht voor onze gezondheid. Ze verspreiden allergenen en kunnen, als je gevoelige luchtwegen hebt of een gevoelige huid allergieën veroorzaken.

Kalkaanslag voorkomen of verwijderen

Kalkaanslag kun je zoveel mogelijk voorkomen door na het douchen de tegels, kraan en douchewand meteen goed af te drogen. Kalk ontstaat bovendien moeilijker op gladde oppervlakken. Je kunt dan ook het best kleine krasjes voorkomen in het tegelwerk, door geen schuurmiddel te gebruiken. Verder kun je de tegels dagelijks sprayen met een douchereiniger die een filmpje op de tegels achterlaat, waardoor het water er gemakkelijk vanaf glijdt. Ook kun je de tegels insmeren met een dun laagje autowas, waardoor ze waterafstotend worden. Als er wel al sprake is van kalk, dan kun je het verwijderen met schoonmaakazijn of een badkamerreiniger. Houdt er wel rekening mee dat een zure reiniger de siliconenkit aantast.

Schimmel verwijderen

Als er zich schimmel in de douche gevormd heeft kun je dit verwijderen met schimmelverwijderaar. Zijn de voegen erg vies, dan kun je ze met onverdunde chloor insmeren en met een tandenborstel goed schoon boenen, laat het een minuut of twintig intrekken. Spoel hierna de tegels goed schoon met water.

Onderhoud wandtegels en vloer

Zeker een keer per week moeten muren en vloer goed gereinigd worden. Sop de muren af met een allesreiniger en droog het geheel goed af. Zuig de vloer eerst goed en reinig hem daarna goed met een sopje. Droog ook de vloer goed en ventileer, om schimmelvorming te voorkomen.

Hoe vaak handdoeken wisselen?

Hang de gebruikte handdoeken in de badkamer goed uit, zodat hij snel kan drogen. Verwissel zeker twee keer per week alle handdoeken en was ze op 60 graden. Een handdoek, die bij de wastafel hangt, om de handen na toiletgebruik mee af te drogen moet zeker om de dag verwisseld worden.

Als er een badmat op de grond ligt, was die dan regelmatig op 60 graden in de wasmachine. Een badmat kan een bron van bacteriën zijn als je dit niet regelmatig doet.

Wastafel schoonmaken

Haal alle losse spullen van de wastafel af en reinig de wastafel, de muur erachter en de kraan goed met ontkalkend schoonmaakmiddel. Maak alles goed droog. Vergeet ook niet om het zeeppompje goed schoon te maken. De spiegel kan goed worden schoongemaakt met ruitenreiniger, maar ook warm water met een scheut schoonmaakazijn werkt goed. Wrijf hierna de spiegel goed droog met een zachte, droge doek.

Verstopping afvoer voorkomen

Vet, vuil en zeepresten kunnen een afvoer flink verstoppen. Door iedere maand een handje soda met een ketel kokend water door de afvoer heen te spoelen, kun je dit voorkomen.

Toilet schoonmaken

Het toilet, en de omgeving ervan, zijn vaak de plekken waar zich de meeste bacteriën verzamelen. De rand van het toilet en de bril zijn vieze plekken, maar vergeet vooral ook niet de doorspoelknop, de kraan bij de wastafel en de deurklink. Deze plekken zijn vaak het meest vies! Bevindt het toilet zich in de badkamer, gebruik dan verschillende doekjes voor het reinigen van toilet en de rest van de badkamer. Als je met drie mensen of meer in een huis woont, dan is het geen overbodige luxe om het toilet dagelijks schoon te houden. Doe wat toiletreiniger onder de rand van de pot en laat het intrekken. Borstel de pot hierna met een schone toiletborstel en maak hierna de buitenkant van het toilet schoon, de rand, de bril en het deksel. Vergeet vooral ook niet de doorspoelknop, deze bevat de meeste bacteriën. Reinig hierna met een ander doekje de kraan, het lichtknopje en de deurklinken en de omgeving ervan en reinig de vloer met een sopje met allesreiniger.

Moet het toilet goed ontkalkt worden dan kun je daarvoor toiletontkalker gebruiker, schoonmaakazijn of kunstgebittenreiniger. Laat het een flink aantal uren inweken en spoel dan door.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een badkamer?Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen…
Hoe een kleine badkamer groter kan lijkenHoe een kleine badkamer groter kan lijkenOf de badkamer nu klein of verkrampt is, of het alleen maar zo voelt, er zijn mogelijkheden om de badkamer groter te doe…
Waar u op moet letten bij de verbouwing van de badkamerWaar u op moet letten bij de verbouwing van de badkamerAls u uw badkamer wilt verbouwen moet u met veel zaken rekening houden. Een voorbeeld daarvan is wat u gaat doen tijdens…
Een nieuwe badkamer, waar moet je op letten?Een nieuwe badkamer, waar moet je op letten?Er wordt steeds meer aandacht aan de badkamer besteedt. Het is een plek om tot rust te komen en te ontspannen. De aansch…
De badkamer poetsen: blinkende kranen,witte voegen,weg kalk!De badkamer wordt dagelijks meedere keren gebruikt door elk gezinslid. Niet verwonderlijk dat deze kamer heel wat onderh…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huis schoonmaken
Schrijf mee!