InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Brandveiligheid: rookmelders, vluchtplan, brandblusser, etc

Brandveiligheid: rookmelders, vluchtplan, brandblusser, etc

Bijna driekwart van de Nederlandse bevolking gaat ervan uit dat ze thuis nooit met brand te maken zullen krijgen. Maar de kans dat er in jouw woning brand uitbreekt is 1 op 1000. Er is veel aan te doen om te zorgen dat de brandveiligheid in huis toeneemt, en als er dan toch een keer brand uitbreekt is het goed om voorbereid te zijn door het in huis halen van een brandblusser, blusdeken, vluchtladder en rookmelders. Gemiddeld komen er nog altijd 80 mensen om door brand per jaar in Nederland.

Wat kun je in huis halen om brand te bestrijden of detecteren?

Brandblusser

Voor in of bij de woning zijn er twee zeer geschikte brandblussers te koop, een poeder- of schuimblusser. Het is aan te raden om minimaal één blusser, maar mogelijk meer, in huis te hebben. De poederblusser kan het best buitenshuis gebruikt worden. Het poeder kan namelijk schade veroorzaken aan elektrische apparatuur, doordat het poeder op basis is van zouten. De schuimblusser is uitermate goed geschikt voor binnen. Je kunt hem bij allerlei beginnende brandjes gebruiken en de blusstof is schoon. Daardoor zal weinig nevenschade optreden. De schuimblusser is redelijk eenvoudig in gebruik.

Blusdeken

Veel brandjes beginnen in de keuken tijdens frituren of bakken, maar ook door het weggooien van een nagloeiende lucifer of peuk in de vuilnisbak kan het mis gaan. Heb je in de keuken een blusdeken bij de hand, dan is een beginnende brand vaak nog wel vrij eenvoudig te doven.

Rookmelders

Als er brand uitbreekt in huis, komt er veel rook vrij. De rook verspreid zich zeer snel door huis. Als je ligt te slapen zal je hier zelf niets van merken en raak je al snel bewusteloos. Ondertussen komt het hele huis in brand te staan en is de kans klein dat het goed met je afloopt. Tijdens het slapen kun je nog wel horen, en als je dus brandmelders hebt opgehangen, zul je gewekt worden door het indringende signaal en heb je de mogelijkheid om zo snel mogelijk een uitweg te vinden. In nieuwbouwwoningen worden sinds 2002 verplicht rookmelders geplaatst. In oudere woningen is dit dus niet het geval en zult u zelf aan de gang moeten. Aangezien rook snel opstijgt naar het plafond, moet een rookmelder daar geplaatst worden.

Koolmonoxide melder

Koolmonoxide ontstaat bij een onvolledige verbranding en kan in geval van open verbrandingstoestellen de woning vullen met dit onzichtbare en reukloze gas en kan zo een koolmonoxidevergiftiging veroorzaken. Vooral in oudere woningen zijn nog vaak open verbrandingstoestellen aanwezig, zoals geisers zonder afvoer, gaskachels die niet goed werken of slecht functioneren. Maar ook verstopte schoorstenen of afvoeren van open haarden kunnen dit probleem veroorzaken. Heb je een CO- melder hangen, dan wordt je gewaarschuwd voor dit onzichtbare sluipende gevaar. Aangezien koolmonoxide nauwelijks stijgt, kun je een CO- melder het best in de leefzone plaatsen, ongeveer 1,5 m boven de vloer.

Vluchtladder

Als er brand is op de begane grond, en je bent boven, dan is vaak de enige uitweg via het raam. Het is fijn en veilig als er een vluchtladder voorhanden is. Dit is een lichtgewicht, opvouwbare ladder met afstandhouders, die aan het kozijn, radiator of vensterbank kan worden bevestigd.

Opstellen van een vluchtplan

Na een brandalarm bij de brandweer duurt het veelal nog 8 minuten voor de brandweer ter plaatse is. Tot die tijd ben je, met alle gezinsleden en huisdieren dus op jezelf aangewezen. Het is belangrijk om eens over vluchtwegen in huis na te denken en bepaalde dingen met het gezin af te spreken. Enkele voorbeelden zijn;
  1. Bedenk van te voren wat de veiligste en snelste vluchtroute is, houdt er rekening mee dat rook opstijgt naar boven, dus als het mogelijk is moet je altijd naar beneden vluchten.
  2. Bedenk een alternatieve vluchtroute, voor het geval de eerste is afgesloten.
  3. Spreek buiten een verzamelplaats af, zodat je meteen ziet of iedereen uit huis heeft kunnen komen.
  4. Zorg dat iedereen weet waar huissleutels zich bevinden
  5. Sluit tijdens het vluchten deuren achter je, een deur kan 20 minuten lang een brand tegenhouden.
  6. Spreek af wie er voor ieder kind, huisdier of hulpbehoevende zorgt in geval van nood.

Meest voorkomende oorzaken woningbranden

  • Gebruik frituurpan ( bijvoorbeeld door er naast in slaap te vallen)
  • Falende elektrische apparatuur
  • Ongelukken in de keuken
  • Onzorgvuldig omgaan met kaarsen ( omvallen, brandende kerststukjes, kaarsenhouders die in brand vliegen)
  • Televisie in stand –by functie laten staan
  • Gebrek aan ventilatie rond een televisie
  • Vlam in de pan
  • Kortsluiting in wasmachine, wasdroger, elektrische deken, klein huishoudelijke apparatuur
  • Stof in wasdroger, niet legen van stoffilter
  • Te veel apparatuur aansluiten op een stopcontact
  • Verlengsnoeren gebruiken terwijl ze opgerold op een haspel zitten
Gerelateerde artikelen
Brandblusser & Rookmelder (Brandbestrijding)Brandblusser & Rookmelder (Brandbestrijding)Brand komt helaas vaak voor en heeft een vernietigend effect. Jaarlijks eisen branden talloze slachtoffers. Veel mensen…
Brandblusser controleren en keurenBrandblusser controleren en keurenBedrijven zijn bij wet verplicht om eens per twee jaar hun brandblussers te laten keuren door een daarvoor gecertificeer…
Brandveiligheid in je huisBrandveiligheid in je huisVeel mensen houden zich niet of nauwelijks bezig met brandveiligheid in huis. Het gevaar voor brand wordt onderschat en…
Brandpreventie en wat te doen bij brandWat moet je doen bij brand? Veel mensen weten dat niet. Ook het voorkomen van brand is van groot belang. Maar ook dat we…
Emotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofEmotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofWij zijn goed verzekerd tegen verzekerbare onheilen. Na een inbraak of een brand krijgt u de waarde van de vermiste of b…
Bronnen en referenties
  • Artikel in Noordhollands Dagblad 30- 11- 2010
  • Nationaal brandweer documentatie centrum

Reageer op het artikel "Brandveiligheid: rookmelders, vluchtplan, brandblusser, etc"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!