InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?

Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?

Last van een stinkende koelkast? Laat je de koelkastdeur liever gesloten? Vaak is de oorzaak minder bijzonder dan je denkt. Een stinkende koelkast kan verschillende oorzaken hebben, maar is vaak makkelijk op te lossen. Laat je koelkast weer lekker fris ruiken en doe met vertrouwen de deur weer open.

De koelkast

Een koelkast wordt gebruikt om producten langer vers te houden. Een koelkast is hier een ideaal middel voor vanwege de constant lage temperatuur (ergens tussen 3 en 7 graden) die er in heerst. Bij deze lage temperatuur groeien bacteriën en schimmels minder snel en zo kunnen wel veel producten langer bewaren.

Waarom stinkt mijn koelkast?

De oorzaak van een stinkende koelkast is meestal slecht onderhoud of rottende producten in de koelkast. Met name het niet goed en regelmatig schoonmaken van de koelkast kan snel tot gevolg hebben dat de koelkast gaat stinken. Maak je koelkast daarom regelmatig, minimaal 1 keer per maand, goed schoon. Gebruik voor het schoonmaken een desinfectans, zodat bacteriën worden gedood. Simpel snel met een doekje de boel schoonmaken is meestal niet voldoende, pak het grondig aan. Haal de lades, glazen platen, rekje enzovoorts uit de koelkast en maak deze met warm en een reinigingsmiddel goed schoon. Een goed middel hiervoor is Dettol of een andere desinfectans. Verdun dit in wat warm water en maak alles goed schoon. Vergeet niet alle strips te reinigen. Zijn deze helemaal kapot? Vervang ze dan. Kapotte, gebarsten rubberen en plastic strips vormen een broeinest voor bacteriën. Ook de binnenkant van de koelkast moet goed schoongemaakt worden. In lekbakjes en gootjes kunnen makkelijk schimmels en bacteriën en algen gaan groeien, maak ook dit goed schoon.

De koelkast is schoon, het vullen kan beginnen

Is de koelkast helemaal tip top schoon, dan kunnen de producten weer terug in de daarvoor bestemde vakken. Controleer of er producten over datum zijn, is dit het geval, gooi het dan weg. Beschimmelde levensmiddelen kunnen een onaangename lucht verspreiden. Zit er schimmel op, maar het is niet over datum, gooi het dan ook weg. Vaak worden producten vergeten en verdwijnen ergens achterin de koelkast. Hier kunnen ze makkelijk gaan verschimmelen en stinken, voorkom dit. Met name pakken melk, karnemelk, kaas en andere melkproducten kunnen erg gaan stinken. Vlees waren zijn maar enkele dagen houdbaar in de koelkast, bewaar je dit langer dan kun je ernstig ziek worden.

De koelkast is schoon, maar stinkt nog steeds

Heb je, je kapot geboend op alle delen in de koelkast en de koelkast stinkt nog steeds, dan is er iets anders aan de hand. De oorzaak kan ook liggen bij de producten in de koelkast. Sommige producten hebben een zeer sterke geur. Denk hierbij aan kazen, schimmelkazen, salami, eieren enzovoorts. Om te voorkomen dat deze geuren overal te ruiken zijn kun je het product met een sterke geur verpakken in een afsluitbaar bakje of zakje. Hierdoor zal de geur verdwijnen en gaan andere producten ook niet ruiken naar iets compleet anders. Sommige producten hebben sterk de neiging geuren te absorberen en/of te neutraliseren. Plaats een halve appel, koffiedik, theezakje (droog) of mosterd op een schoteltje en de geuren worden minder of verdwijnen. Helpt dit niet dan zijn er nog speciale hangertjes voor in de koelkast die een lekker geur verspreiden. Zie het plaatsen hiervan niet als een de oplossing voor een schone koelkast. Regelmatig schoonmaken blijft noodzakelijk voor je eigen gezondheid en die van anderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 15-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!