InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe kun je een vloer egaliseren?

Hoe kun je een vloer egaliseren?

Hoe kun je een vloer egaliseren? De vloer egaliseren is een klus die vaak erg belangrijk wanneer je een nieuwe vloer wilt plaatsen. Waarom is het egaliseren van een vloer zo belangrijk en welke stappen moet je hiervoor nemen? Hoe kun je nou eigenlijk een vloer egaliseren? Welke spullen heb je hiervoor nodig en waar moet je zoal op letten?

Wat is egaliseren?

Egaliseren van de vloer betekent ook wel dat je de vloer gelijk en glad maakt. Dit is geen makkelijke klus, maar wanneer het goed wordt gedaan, kun je er wel veel voordelen uit halen. Het egaliseren van een vloer kan handmatig maar ook machinaal worden gedaan. Denk je er zelf echt niet goed in te zijn, dan kun je ook altijd nog een gespecialiseerd bedrijf inhuren.

Waarom de vloer egaliseren?

De vloer egaliseren heeft verschillende voordelen. Zo kan het bijvoorbeeld vochtproblemen oplossen. Ook is het goed voor bijvoorbeeld tapijt. Het ziet er strakker uit. Ook kan tapijt een langere levensduur hebben.

Stappenplan

Om de vloer te egaliseren moet je verschillende stappen volgen.

Voorwerk

Je begint met het stofvrij maken van de vloer. Zitten er diepe gleuven of scheuren in de vloer? Dan kunnen deze het beste worden gevuld met cement of een plamuurmiddel. Daarna breng je een voorstrijkmiddel aan op de vloer. Dit doe je volgens de instructies op de verpakking. Dit voorstrijkmiddel moet je echt gebruiken, omdat er dan minder egaliseermiddel door de vloer wordt opgezogen.

Egaliseermiddel

Als je het voorstrijkmiddel is gedroogd, kun je het egaliseermiddel aanmaken. Egaliseermiddel kun je bij de meeste bouwmarkten kopen en op de verpakking staat doorgaans precies vermeld hoe je dit moet doen. Zorg dat het middel overal komt en let ook op de hoekjes. Het hoeft niet heel gelijkmatig gedaan te worden, zolang wel de hele vloer bedenkt is. Je kunt hiervoor een vloerwisser gebruiken. Het duurt doorgaans zon 24 uur tot de vloer gedroogd is. Daarna kan er het beste nog een laag worden toegevoegd, bijvoorbeeld wanneer je niet tevreden bent over het resultaat.

Machinaal egaliseren

Je kunt een vloer ook machinaal egaliseren. Hiervoor heb je een pomp met hulpstukken nodig. Deze kun je kopen of huren bij een bouwmarkt. Huren is doorgaans makkelijker, omdat je een machine meestal slechts één keer nodig hebt. Machinaal egaliseren is vooral handig wanneer je grote ruimtes wilt doen.

Materiaal schoonmaken

Maak na afloop het materiaal dat je hebt gebruikt om de vloer te egaliseren altijd goed schoon.

Vloer kiezen

Na het egaliseren van de vloer kun je een vloer kiezen om te leggen. Kies bijvoorbeeld voor tapijt of een mooie houten vloer. Er zijn genoeg mogelijkheden waar je uit kunt kiezen.

Vloer laten egaliseren

Er zijn veel bedrijven gespecialiseerd in het egaliseren van vloeren. Wanneer je zelf denkt deze klus niet goed te doen, dan kun zon bedrijf inhuren. Het is wel aan te raden om verschillende bedrijven goed met elkaar te vergelijken. Hoeveel vragen ze? Maar ook heel belangrijk: hoe zit het met de voorwaarden? Als de klus om wat voor een reden dan ook niet goed gaat, wordt dit dan kosteloos over gedaan? Vergelijk dus verschillende opties en kijk eventueel ook naar de meningen van mensen die eerdere ervaringen met het betreffende bedrijf hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ehrendreich, Pixabay
  • Klusopedia.nl
  • Egaliseervloer.nl
  • Verbouwtips.nl

Reageer op het artikel "Hoe kun je een vloer egaliseren?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe-het-zelf
Schrijf mee!