InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Het egaliseren van een houten of betonnen vloer

Het egaliseren van een houten of betonnen vloer

Het egaliseren van een houten of betonnen vloer Voordat je een nieuwe vloer kunt leggen moet de ondergrond worden geëgaliseerd. Dat betekent dat de ondergrond vlak en glad wordt gemaakt. Een geëgaliseerde vloer verhoogt de levensduur van de nieuwe vloer en voorkomt vochtproblemen. Om te beginnen moet de ondergrond schoon en stofvrij zijn, zonder uitstekende delen. Daarna is een behandeling met een primer noodzakelijk vanwege de zuigende werking van de ondergrond. Na deze behandeling kan het egalisatiemiddel worden aangebracht en zo nodig een tweede laag.

Waarom moet je een vloer eerst egaliseren?

Een ondervloer van hout of beton is nooit helemaal gelijk. Daarom moet je de vloer eerst egaliseren. Dan wordt de vloer vlak en glad. Als je de vloer niet glad maakt, kunnen oneffenheden de nieuwe vloer beschadigen. Op de plek van de bobbel slijt de vloer sneller. Een gladde vloer ziet er ook mooier uit dan een oneffen vloer. Egaliseren zorgt dus voor een mooier eindresultaat. En door het egaliseren voorkom je vochtproblemen. De ondervloer sluit aan op de bovenvloer waardoor er geen vocht tussen de vloeren kan komen. Uiteindelijk kost het ook minder tijd om een nieuwe vloer te leggen op een gladde ondergrond. Als je de klus door vakmensen laat doen, bespaar je op de kosten.

Kun je een bestaande tegelvloer egaliseren?

Heb je een verouderde tegelvloer? En wil je graag een andere vloer zonder breekwerk? Dan is het soms mogelijk om de vloer te egaliseren. Je moet er wel rekening mee houden dat de vloer hoger wordt door het egalisatiemateriaal en de nieuwe vloer. Deuren moeten open en dicht kunnen.

Het schoon en glad maken van de ondervloer

Voordat je de vloer kunt egaliseren moet deze droog en stofvrij worden gemaakt. Bij een houten vloer verwijder je uitstekende spijkers en andere oneffenheden. Maak bewegende vloerdelen goed vast met extra schroeven. Zitten er diepe scheuren en gaten in de vloer? Vul dit dan op met snelcement. Hier kun je steeds maar kleine hoeveelheden van aanmaken, want het hard binnen enkele minuten uit. Snelcement is een agressief materiaal. Ga er voorzichtig mee om en trek stevige rubberen handschoenen aan tijdens de klus. Kleine oneffenheden kun je opvullen met standaard egalisatiecement. Voor grotere oneffenheden, kieren en gaten gebruik je egalisatiecement van zware kwaliteit.

De zuigende werking van de ondergrond

De ondervloer heeft een zuigende werking. Dit is afhankelijk van de openheid van de poriën. Het egalisatiemateriaal zal slechter uitvloeien bij een vloer met een sterk zuigende werking. Daarom moet de ondervloer eerst met een primer worden behandeld. Een primer (voorstrijkmiddel) is een speciaal hechtmiddel dat de zuiging reguleert en zorgt voor hechting van de ondergrond met het egalisatiemiddel. De vloer moet wel droog en stofvrij zijn om een goede hechting van de primer te bevorderen.

Het materiaalgebruik

Meet de oppervlakte van de vloer op om de benodigde hoeveelheid egalisatiemiddel te berekenen. Er is per m2 ongeveer 3 kg egalisatiemiddel nodig.

Benodigde materialen

  • egalisatiecement
  • hechtmiddel
  • schroeven
  • snelcement
  • spaanplaat 12 mm
  • voorstrijkmiddel

Benodigd gereedschap

  • blokkwast
  • boormachinemixer
  • handzaag
  • metalen plakspaan
  • plamuurmes
  • rolmaat
  • schroevendraaier
  • speciekuip
  • rubberen werkhandschoenen

De vloer egaliseren met spaanplaat of underlayment

Voor het egaliseren van een vloer kun je ook spaanplaat of underlayment gebruiken. Dit wordt vaak toegepast bij erg ongelijke vloeren. Met spaanplaat of underlayment wordt een 2 mm dikke toplaag aangebracht. De platen worden in halfsteensverband gelegd en moeten om de 30 cm worden vastgezet met verzonken schroeven. Strijk de platen voor met hechtmiddel (primer) en vul de kieren en spleten op met snelcement. Vul een sterk aflopende betonnen of houten vloer eerst met egalisatiekorrels en leg een nieuwe toplaag hier bovenop.

Het verwerken van het egalisatiemiddel

Egalisatiecement moet in de speciekuip worden gemaakt. Het is normaal dat de specie dun blijft. Het cement mag worden gemixt tot een klontvrije massa. Verwerk het egalisatiemiddel in banen om overal goed bij te kunnen komen. Giet het uit over de vloer en het cement zal vanzelf gelijkmatig uitvloeien. De plakspaan bevordert het uitvloeien. Vul alle hoekjes op. Begin achterin de ruimte en werk naar de deur toe, zodat je niet wordt ingesloten. Na gebruik maak je het gebruikte gereedschap meteen schoon. Als het egalisatiemiddel opdroogt is het moeilijk te verwijderen.

Het drogen van de vloer

Laat de vloer drogen met gesloten ramen en deuren. De vloer droogt dan gelijkmatig op. Laat de vloer minimaal 24 uur drogen voor het aanbrengen van een nieuwe laag. Als de vloer goed droog is werk je de vloer af met bijv. tegels, pvc, vloerbedekking of parket.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je een vloer egaliseren?Hoe kun je een vloer egaliseren?De vloer egaliseren is een klus die vaak erg belangrijk wanneer je een nieuwe vloer wilt plaatsen. Waarom is het egalise…
Houten vloer leggen: voorbereidingHouten vloer leggen: voorbereidingEen houten vloer leggen: dit doe je niet zomaar. Wie een houten vloer gaat leggen, moet er rekening mee houden dat er ee…
Magnetische PVC vloerenMagnetische PVC vloerenEen magnetische PVC vloer bestaat uit magneetfolie waar magnetische PVC stroken op worden gelegd. De magnetische PVC str…
Linoleum vloeren: voordelen, onderhoud en plaatsingIedereen heeft weleens een linoleum vloer gezien in een ziekenhuis of een gymzaal. Een linoleum vloer is tegenwoordig ni…
Wat zijn de voordelen van een pvc-clickvloer?Wat zijn de voordelen van een pvc-clickvloer?Een pvc-clickvloer bestaat uit panelen die eruit zien als laminaat en 4 tot 5 mm dik zijn. De panelen kunnen door een cl…
Bronnen en referenties
  • https://www.gamma.nl/klusadvies/a/vloeren/stappenplan/vloer-egaliseren
  • http://www.bouwsuper.nl/vloer-egaliseren-alles-moet-weten/
  • http://www.verbouwtips.nl/vloer/vloer-egaliseren/
  • http://www.pvcparket.nl/hoe-leggen.html
  • https://vloerentilburg.nl/egaliseren/tegelvloer-egaliseren

Reageer op het artikel "Het egaliseren van een houten of betonnen vloer"

Reactie

Jansen, 23-01-2015 13:00 #1
Kun je bij het egaliseren lijmresten van een oude vloer [heb plavuizen eruit getikt] laten zitten of moet dat helemaal weg? Reactie infoteur, 23-01-2015
Hallo,
Het is beter om de lijmresten te verwijderen omdat het anders terug te zien is in het resultaat.
Veel succes!
Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 12-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Pvc vloeren
Reacties: 1
Schrijf mee!