InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Linoleum vloeren: voordelen, onderhoud en plaatsing

Linoleum vloeren: voordelen, onderhoud en plaatsing

Iedereen heeft weleens een linoleum vloer gezien in een ziekenhuis of een gymzaal. Een linoleum vloer is tegenwoordig niet meer weg te denken uit bedrijfsruimten, kantoren en klaslokalen. Linoleum vloeren zijn niet alleen praktisch maar ook hygiënisch en erg duurzaam. Linoleum is in vele kleuren en printen verkrijgbaar. Wilt u een eigen kleur of print ontwerpen voor uw linoleum vloer dan is dat ook mogelijk.

Wat is een linoleum vloer?

Een linoleum vloer is een vloer die gemaakt is van een oud natuurlijk product. Een linoleum vloer bestaat uit lijnzaadolie, hars, kurk, zaagsel, kalksteen, jute en pigmenten. Linoleum is in verschillende diktes verkrijgbaar. De sterkte van het linoleum kan door verschillende samenstellingen van ingrediënten sterk uiteen lopen.

Voordelen van een linoleum vloer

  • Brandveiligheid. Zelfs een sigaret brengt weinig schade aan
  • Een linoleumvloer is antistatisch
  • Een linoleumvloer is milieuvriendelijk
  • Een linoleumvloer is antibacteriologisch
  • Een linoleumvloer is zeer kleurvast
  • Een linoleumvloer is goed bestand tegen vocht en daardoor ook in de badkamer te leggen
  • Een linoleumvloer is warm
  • Een linoleumvloer is vuilafstotend
  • Een linoleumvloer is trillingsdempend

Linoleum is in vele kleuren en prints leverbaar

Linoleum is in veel verschillende kleuren en prints te verkrijgen. U kunt in de winkel een mooie kleur of print uitzoeken maar u kunt ook een print of kleur naar wens laten maken. Uiteraard ligt de prijs wel een stuk hoger dan een standaard kleur of print.

Onderhoud van een linoleum vloer

Een linoleumvloer vraagt zeer weinig onderhoudt. De vloer even stofzuigen en dweilen is vaak voldoende. Dweilen met zo weinig mogelijk water is het beste voor een linoleum vloer. Er is een speciale cleaner verkrijgbaar voor een linoleum vloer die u aan het water kunt toevoegen. Het is eventueel ook mogelijk om een coating aan te brengen. Deze coating herstelt en versterkt de toplaag van de linoleum vloer. Met een coating kunt u de vloer zelfs een hele andere kleur geven.

De prijs van een linoleum vloer

De prijzen voor linoleum en linoleum laminaat lopen nogal uiteen en zijn vaak ook nog eens verschillend bij de diverse vloerenleveranciers. De gemiddelde prijs ligt ongeveer tussen de €. 35.00 per m2 tot €. 50.00 per m2. De prijs is uiteraard sterk afhankelijk van het egaliseren van de ondervloer en de soort vloer die u uitkiest. Figuren en ontwerpen in een linoleumvloer zijn een stuk prijziger.

Kleurechtheid van een linoleum vloer

Het is mogelijk dat nieuw linoleum een gelige waas heeft door de lijnolie. De kleur lijkt hierdoor anders dan in de winkel. De waas verdwijnt helemaal vanzelf door het licht. Bij zonlicht wordt de kleur sneller helder dan bij kunstlicht.

Linoleum vloer zelf plaatsen of laten plaatsen?

Het beste is om linoleum door een vakkundig bedrijf te laten plaatsen. Er bestaat ook een linoleum kliksysteem die u eventueel zelf kunt plaatsen. Zo’n klik systeem bestaat uit linoleum op een HDF-drager en kurk. In de dragerplaat is het verbindingssysteem uitgefreesd. Hierdoor zijn de panelen makkelijk met elkaar te verbinden.

De panelen kunnen op bijna elke ondergrond worden gelegd. Als de ondervloer erg ongelijk is, met verschillen van 2 mm of meer, dan moet deze eerst worden geëgaliseerd. Indien u het kliksysteem goed installeert, sluiten de klikpanelen mooi aan, maar een volledig gesloten oppervlak is het uiteraard niet. Dit 'kliklinoleum' systeem is dan ook niet geschikt voor ‘natte’ ruimtes zoals de keuken, toilet of badkamer.
© 2011 - 2019 Alice85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke vloerbedekking: kurk, linoleum en marmoleumNatuurlijke vloerbedekking: kurk, linoleum en marmoleumKurk, linoleum en marmoleum zijn gladde soorten vloerbedekking die, misschien een beetje tegen de verwachting in, zijn g…
Linoleumsnede één kleur, de techniekLinoleumsnede één kleur, de techniekEen linoleumsnede is een hoogdruktechniek. Dat betekent dat je een vlakke plaat gebruikt met een verhoging erop. Je smee…
Welke vloer past het best bij jou?Elke vorm van vloerbedekking heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het is verstandig om jezelf grondig te informeren alvore…
Vloerbedekking verwijderen doe-het-zelf of laten doenAfhankelijk van de soort en de bevestiging is vloerbedekking verwijderen ofwel gewoon een klus ofwel een vreselijk lasti…
De efficiente huisvrouw / -man: vloerenHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…
Bronnen en referenties
  • www.gamma.com

Reageer op het artikel "Linoleum vloeren: voordelen, onderhoud en plaatsing"

Reactie

T. Gras, 20-07-2016 13:33 #1
Wat als ik een doffe plek heb op het linoleum, daar waar de waterbak van de hond staat.
Het is nu wat wit uitgeslagen.

Infoteur: Alice85
Gepubliceerd: 02-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 1
Schrijf mee!