InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een douchecabine plaatsen

Een douchecabine plaatsen

Een douchecabine kun je heel gemakkelijk zelf plaatsen en vergt weinig kennis van zaken. Voor je het weet heb je een mooie badkamer met cabine. Het is een makkelijke klus die doorgaans niet al te veel tijd in beslag neemt. Er dienen slechts enkele stappen genomen te worden. Hoe kun je zelf een douchecabine plaatsen?

Een douchecabine

Een douchecabine is vooral heel handig voor badkamers die niet al te groot zijn. Een tijdlang is de douchecabine helemaal in geweest, maar tegenwoordig willen mensen liever veel luxe en kiezen ze liever voor een inloopdouche. Toch kan een douchecabine ook veel uitkomst bieden. Behalve dat het ruimte scheelt, is het ook gemakkelijk om er eentje te plaatsen.

Douchecabine kopen

Bij de meeste bouwbedrijven kun je pakketten kopen voor een douchecabine. Er zijn erg veel keuzes, voor zowel grotere als kleinere douchecabines. Ook zijn er verschillende deuren waar je uit kunt kiezen. Er zijn bijvoorbeeld schuifdeuren, maar ook deuren die je open moet duwen. De meeste douchebakken hebben een formaat van 70x70 centimeter. Andere maten zijn echter ook mogelijk. Zorg altijd dat je van tevoren goed meet hoeveel ruimte er in je badkamer beschikbaar is. Kijk van tevoren ook altijd goed waar je de deur wilt hebben, zodat je hier op kunt letten bij het kopen van een douchecabine.

Afvoer aansluiten

Wanneer je een douchecabine hebt gekocht, zul je moeten beginnen met het aansluiten van de afvoer. Plaats de afvoer op de douchebak en het daarna op een gewenste plek. Daarna monteer je de sifon op de douchebak. Nu is het tijd om de afvoerbuis aan de sifon te monteren. Bij de meeste pakketten voor een douchecabine zitten speciale koppelstukken om het monteren gemakkelijker te maken. Lijm de stukken aan elkaar met PVC-lijm en zorg ervoor dat de douchebak vastgelijmd is. Dit kun je het beste doen door de douchebak te kitten. Hier is speciale sanitairkit voor beschikbaar die je bij de doe het zelf zaken kunt kopen.

Tips

  • maak een luik in de douchebak om gemakkelijker bij de afvoer te kunnen op het moment dat er problemen ontstaan.
  • Test altijd goed of alles wel waterdicht is

Waterleiding aansluiten

Het is nu tijd om de waterleiding aan te sluiten op de mengkraan. Dit doe je door de T-stukken voor de waterleiding te gebruiken die bij de meeste douchecabines worden geleverd. Sluit de mengkraan aan met een koperen buis aan het T-stuk en sluit het vervolgens goed af met knelfilters.

Douchewanden voor de douchecabine plaatsen

Voor het plaatsen van de douchewanden wordt er een duidelijke handleiding bij de douchecabine geleverd. Hierin staat precies stap voor stap beschreven wat je moet doen. De stappen die je moet nemen kunnen per type cabine verschillend zijn. Vergeet niet de randen tegen de muren goed te kitten met sanitairkit.

Schappen ophangen

Om te voorkomen dat alles op de grond staat in de douchecabine, kun je schappen ophangen. Je hebt deze in allerlei design, zodat je iets kunt uitkiezen dat echt bij je badkamer en stijl past. Deze schappen hoeven niet eens zo heel erg duur te zijn, voor een kleine prijs kun je vaak al wat moois vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Klusopedia.nl
  • Brico.be
  • Mijnkluswijzer.nl

Reageer op het artikel "Een douchecabine plaatsen"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe-het-zelf
Schrijf mee!