InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Voorkom uitglijden in de douche of bad

Voorkom uitglijden in de douche of bad

Uitglijden in de badkamer veroorzaakt meer ongevallen dan je op het eerste gezicht zou denken. Badkuip of douchebak zijn vaak verraderlijk glad en dat zou je zuur kunnen opbreken als je er onoplettend instapt. Tenzij je de bodem van je bad of douche vooraf met een antislipbehandeling behandelde om zo pijnlijke valpartijen te voorkomen. Hieronder lees je hoe je een doorzichtige anti-sliplaag (verkrijgbaar in de doe-het-zelfzaken) kan aanbrengen op alle geëmailleerde, betegelde of acryl-polyester badkuipen of douchebakken (ABS-kunststof is dan weer geen geschikte ondergrond voor dit product), zonder dat die het oppervlak aantast.

Atmos anti-slipkit

Als voorbeeld, vernoemen we de anti-slipkit van Atmos. Met deze kit haal je in één klap al het nodige in huis om een anti-sliplaag aan te brengen in je bad of douchebak. Je vindt er een bus van 500 ml anti-slipproduct in, een rol om dat aan te brengen en de nodige tape om het oppervlak af te bakenen dat je wil behandelen. Verder bevat deze kit ook een bus schuimspray om de aangebrachte anti-sliplaag nadien te onderhouden.

Oppervlak reinigen

De ondergrond waarop je de antisliplaag wil aanbrengen moet in elk geval proper, stofvrij en droog zijn. Verwijder vooraf ook alle sporen van kalkafzetting en ander vuil met een droge vod, zodat het product zeker goed hecht.

Oppervlak afplakken

Je kan de volledige bodem van je bad of douche behandelen met dit product, maar anderzijds is het ook mogelijk om dat in één of meer banden of vierkanten op de bodem van je badkuip of douchebak aan te brengen. In dat geval moet je het gedeelte dat je wil behandelen rondom afplakken met de meegeleverde tape.

Aanbrengen

Schud de bus goed en giet het product in de bak van de verpakking. Laat het goed in de rol dringen zonder die te overbelasten.
Breng een eerste laag aan met de rol en doe dat een tweede en daarna ook derde keer over, telkens vanaf het moment dat de vorige laag droog aanvoelt.
Hou rekening met ongeveer 20 minuten droogtijd tussen de verschillende lagen. Wacht 24 uur na de laatst aangebrachte laag vooraleer het bad of de douche opnieuw te gebruiken. Eenmaal uitgehard laat het product een duurzame film achter.
De korrelige samenstelling van dit laagje voorkomt dat je nog langer kan uitglijden op de gladde bodem van je bad of douche.

Verwijderen en reinigen

Eenmaal je het product in verschillende lagen aangebracht hebt, reinig je het rolletje met aceton vooraleer het terug op te bergen.
Ook overtollig of gemorst anti-slipproduct op de bodem van je bad of douche verwijder je met aceton.

Onderhoud

Als onderhoud spuit je wat Atmosclean schuimspray op de aangebrachte anti-sliplaag. Dat schuim laat je enkele minuten inwerken alvorens het opnieuw af te spoelen met water. Om hardnekkige vlekken te verwijderen gebruik je een plantaardige spons. Ook om kalkafzettingen te verwijderen komt de schuimspray van pas.

Verkrijgbaarheid

de Atmos antislipkit is te verkrijgen in een doe-het-zelverzaak. Maar er zijn ook nog andere producten die u online kan bestellen bij:

www.solidstepcote.com
www.innotec.nl/nl/Coating/coating-antislip

Ze werken volgens hetzelfde principe.

Wil u liever werken met andere materialen, dan kan dat. Er bestaan in de handel andere manieren om uitglijden te verhinderen. U kan kan bijvoorbeeld een antislipmat leggen of gebruik maken van antislip stickers voor het bad en de douchevloer.
Gerelateerde artikelen
Huishoudtrap of keukentrap voor als je er niet bij kuntHuishoudtrap of keukentrap voor als je er niet bij kuntOm ruimte te winnen worden in keukens ook op hoge plekken kastjes gebouwd. Maar ook al komen de laatste decennia lange m…
Traplopen: doe het veiligAl decennia lang worden trappen van alle soorten en maten gebruikt. Toch is een trap één van de gevaarlijkste objecten i…
Veiligheid in en rond huisElk jaar komt er meer dan een half miljoen mensen bij de spoedeisende hulp in het ziekenhuis waarvan ruim de helft een o…
Tips voor ouderen ter voorkoming van gebroken heup of armTips voor ouderen ter voorkoming van gebroken heup of armEen gebroken heup loopt men als oudere snel op. Als het leed is geschied duurt het lang eer een senior weer is hersteld…
Valpreventie bij ouderenValpreventie betekent het voorkomen van vallen en daardoor het voorkomen van botbreuken. Voornamelijk de oudere mensen v…
Bronnen en referenties
  • http://www.atmosani.com/espace_pro/gb/pages/entretien-7.html

Reageer op het artikel "Voorkom uitglijden in de douche of bad"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 17-02-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!