InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Dubbelglas plaatsen: tips en informatie

Dubbelglas plaatsen: tips en informatie

Wil jij dubbelglas plaatsen? Dan wil je dat waarschijnlijk voor betere veiligheid, een betere isolatie en natuurlijk lagere energiekosten. Steeds meer mensen vervangen hun gewone glazen ruiten door dubbelglas. Wat zijn de precieze voordelen van dubbelglas en waar moet je op letten als je het glas wilt plaatsen?

Voordelen van dubbelglas

Dubbelglas heeft veel voordelen en het is dan ook niet gek dat steeds meer mensen hiervoor kiezen. Het is bijvoorbeeld een hele goede manier om je huis te isoleren. Met dubbelglas is je woning veel meer geïsoleerd dan met enkel glas. Er is minder tocht en kou en dit bespaart uiteindelijk natuurlijk erg veel energiekosten. Op jaarbasis kan het wel 350 euro schelen in je energiekosten als je enkel glas vervangt door dubbelglas. Een ander voordeel is dat dubbelglas veel geluid kan tegenhouden. Dit kan bijvoorbeeld praktisch zijn wanneer je aan een drukke straat woont.

Nadelen

Dubbelglas kent ook enkele nadelen. Zo is het vrij prijzig in de aanschaf en zul je het dus echt moeten zien als een investering. Toch moet je het geld wel eerst ergens vandaan halen. Ook kost het doorgaans meer energie om dubbelglas te maken in de fabriek dan wanneer er enkel glas wordt gemaakt. Toch is dit niet direct een probleem, omdat het een uiteindelijk een lange levensduur heeft en de energie dus alsnog wordt bespaard.

Dubbelglas laten plaatsen

Het verstandigste is om een bedrijf in te huren dat gespecialiseerd is in het plaatsen van dubbelglas. Zon bedrijf weet precies hoe het glas geplaatst moet worden en waar rekening mee gehouden dient te worden. Je kunt een offerte aanvragen, dit kun je bij verschillende bedrijven doen. Zo kun je de prijzen met elkaar vergelijken. Let niet alleen op de prijzen, maar bekijk ook de voorwaarden. Hoe zit het bijvoorbeeld bij schade of problemen tijdens het laten plaatsen van dubbelglas?

Zelf glas plaatsen

Zelf glas plaatsen is niet erg gemakkelijk. Je moet goed weten waar je mee bezig bent, omdat fouten snel gemaakt worden.

Tip: Als je met glas werkt is het raadzaam handschoenen te dragen om verwondingen te voorkomen
.

Meten is weten

Je moet beginnen met het meetwerk. Kijk hoe groot de ramen zijn en hoe breed ze kunnen zijn. Vooral bij houten kozijnen kan dit erg verstandig zijn. Bij houten kozijnen is het plaatsen van dubbelglas vaak extra moeilijk en de breedte moet dus echt kloppen. Zo niet, dan is het raadzaam je houten kozijn te vervangen. Meet meerdere keren, zodat je zeker weet dat de gegevens kloppen.

Glas bestellen

Na het meten is het tijd om een plek te zoeken waar je het glas kunt bestellen. Veel bedrijven kunnen het precies op maat leveren, zodat je het niet zelf op maat hoeft te maken.

Oude glas verwijderen

Het oude glas kan worden verwijderd door het kit voorzichtig los te snijden. Ook moet je de huidige glaslatten weghalen en het condensprofiel losschroeven. Als het glas eruit is gehaald, moet je de kitresten weghalen en wordt aangeraden om alles ook goed schoon te maken.

Dubbelglas plaatsen

Zaag de glaslatten op maat. Sommige bedrijven kunnen dit voor je doen, zodat het gemakkelijker is ze in één keer te plaatsen. Pluk daarna de glasband (deze wordt door de meeste bedrijven met het dubbelglas te leveren) onder de sponning. Hierdoor heb je extra ruimte om te kitten. Plaats de glasband ook altijd op de glaslatten. Als dit allemaal is gedaan kan de ruit worden geplaatst in het kozijn en let er bij het plaatsen heel erg goed op dat het glas goed verdeeld wordt neergezet. Vraag hier eventueel hulp bij van iemand anders. Nu het glas in het kozijn staat, moeten de glaslatten terug worden geplaatst en deze moeten goed tegen de ruit worden gedrukt.

Ontluchtingsgleuf

Bij een vast raam moet je een ontluchtingsgleuf aanbrengen. Dit kun je doen door blokjes aan te brengen bij de glaslat. Let er wel goed op of dit mogelijk is bij het raam dat je plaatst.

Afwerking

Als alle glaslatten zijn bedekt met deklatten, is het tijd om alles af te kitten. Deze eerste kitlaag kun je het beste afwerken met elastische kit en de restanten kun je vervolgens het beste verwijderen. Daarna maak je alles schoon.

Glas in lood en dubbelglas

Je kunt ervoor kiezen om dubbelglas te gebruiken bij glas in lood. Het glas in lood wordt hierdoor beter beschermd en ook is de isolatie verbeterd. Een nadeel kan zijn dat het er minder ouderwets uitziet. Mocht je glas in lood verwerken in een dubbelglas, dan kun je dit het beste door een gespecialiseerd bedrijf laten doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
mijn kijk opGlas in lood: wel of niet in dubbel glas plaatsen?Glas in lood is weer helemaal in. Veel mensen willen weer de sfeerverhogende kleuren op de muren, die door de gekleurde…
Glas in lood: de meest gebruikte loodprofielen op een rijtjeLoodprofielen zijn er in allerlei breedtes en diktes te koop. Heeft u al een ontwerp gemaakt, kies dan het best passende…
Ramen: het zetten van glasRamen: het zetten van glasHet zetten van glas hoeft niet duur te zijn. U heeft twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is het glas zelf te zett…
Enkel glas vervangen door dubbel glasEnkel glas vervangen door dubbel glasDe vierkante meter prijs van glas begint bij enkele tientjes. Enkel glas vervangen door dubbel glas hoeft geen hoge kost…
Woning isoleren en snel geld besparenJe kunt snel geld besparen door eenvoudige isolatiematerialen aan te brengen in je woning. Te denk valt aan radiatorfoli…
Bronnen en referenties
  • Zuinig.info
  • Verbouwkosten.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Dubbelglas plaatsen: tips en informatie"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe-het-zelf
Schrijf mee!