InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Vervang je badkraan of douchekraan

Vervang je badkraan of douchekraan

Het is goed mogelijk dat je eens je bad- of douchekraan wilt vervangen, bijvoorbeeld omdat een andere kraan mooier is of omdat de huidige kraan niet goed meer functioneert. Hoe vervang je een badkraan of douchekraan? Het is niet heel moeilijk om een kraan te vervangen, je moet vooral weten waar je mee bezig bent.

Waarom een kraan vervangen?

Er zijn verschillende redenen te bedenken om de kraan op je badkamer voor je bad of douche te vervangen. Zo kan het bijvoorbeeld heel goed zijn dat je gewoonweg toe bent aan een nieuwe look. Misschien knap je de volledige badkamer op en hoort daar een nieuwe kraan bij. Het kan ook zijn dat de kraan aan vervanging toe is, omdat hij niet goed meer werkt. Soms wil je ook water besparen. In dat geval kun je kiezen voor een thermostaatkraan.

Wat is het verschil tussen een badkraan en douchekraan?0

Bij een douchekraan is er een speciale aansluiting waar de doucheslang aan wordt bevestigd. Het kan zijn dat er ook een gewone kraan aan zit, maar dit is niet altijd het geval. De meeste douchekranen zitten in de muur bij de douchecabine. Het komt soms ook voor dat de kraan boven een wasbak zit en dat deze verbonden is met de douche. Een badkraan is er speciaal voor gemaakt om een bad snel te kunnen vullen met water.

Nieuwe kraan kopen

Bij het kopen van een nieuwe badkraan of douchekraan, let je natuurlijk op het design. Je wilt een ontwerp hebben dat past bij de rest van je badkamer en dat je mooi vindt om te zien. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos. Waar je wel echt op moet letten is de hartafstand. Dit is de afstand tussen de twee kranen op de badkamer. Dit kan 12 centimeter zijn of 15 centimeter. Het is mogelijk om een kraan te monteren van 15 centimeter wanneer de hartafstand 12 centimeter is, maar hier heb je wel een S-koppeling voor nodig.

Water afsluiten

Voordat je überhaupt begint met het vervangen van de kraan, moet je het water afsluiten. Sluit daarom dus de hoofdkraan van de waterleiding en draai daarna enkele kranen open in huis, zodat al het water daadwerkelijk uit de leidingen is. Controleer dit goed, want wanneer het water niet is afgesloten, wordt het vervangen van de kraan een stuk lastiger, dan al niet onmogelijk.

Verwijderen van de douchekraan of badkraan

Het eerste dat je moet doen is de oude douchekraan of badkraan verwijderen. Voor extra veiligheid kun je het bad of de tegels op de vloer goed afdekken met een doek. Mocht er iets vallen, dan raakt er tenminste niks beschadigd. Dit doe je door de oude kraan los te schroeven. Verwijder dan de rozetten en daarachter vind je de S-koppelingen. Deze dien je ook te verwijderen.

Nieuwe kraan plaatsen

Plaats de S-koppelingen in de waterleiding en controleer of ze goed vast zitten. Daarna kun je testen of de kraan op deze plaats mooi én waterpas is. Ben je tevreden? Dan kun je de rozetten plaatsen om daarna de douchekraan of badkraan te plaatsen. Let erop dt de viltjes nog wel op de goede plaats zitten. Draai de kraan vervolgens goed vast. Als je geen krassen wilt, kun je de kraan omwikkelen met een doek voordat je de moersleutel gebruikt. Kijk eventueel ook goed naar de instructies die bij de kraan zijn meegeleverd. Hier kunnen vak extra tips bij zitten die voor de specifieke kraan van belang zijn.

Testen

Het is belangrijk om na het plaatsen van de nieuwe kraan te testen of hij goed werkt. Zet daarom de hoofdkraan weer open en kijk of het allemaal werkt zoals het hoort. Lekt de kraan niet? Heb je een thermostaatkraan, kijk dan of de temperatuur wel klopt. Je kunt de greep dan op 38 graden zetten. Is het water direct warm, dan hoef je niks te doen. Klopt dit echter niet, dan kun je de temperatuurgreep losmaken en aan de bout draaien tot je wel warm water krijgt.

Extra instructies

Het is mogelijk dat er extra instructies zijn bijgevoegd bij de kraan die je koopt. Wanneer dit niet het geval is, kun je in de winkel altijd vragen stellen. Zeker wanneer je de kraan in een speciaalzaak haalt, moet dit geen probleem zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://blog.sanitairwinkel.nl/badkraan-of-douchekraan-monteren/
  • https://www.gamma.nl/bad-of-douchekraan-vervangen
  • http://www.klussenvoorbeginners.nl/stepbystep/43/Douchekraan-vervangen
  • http://www.installatiekoopjes.nl/

Reageer op het artikel "Vervang je badkraan of douchekraan"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 29-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe-het-zelf
Schrijf mee!