InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Wat kost een badkamer?

Wat kost een badkamer?

Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen is het van groot belang dat de badkamer volledig naar wens is. Mensen vinden een ruime badkamer zo belangrijk, dat ze er zelfs een slaapkamer voor willen opofferen. Een badkamer is smaakgevoelig. De één houdt van een kleurrijke badkamer, de ander ziet het liefst gewoon een witte badkamer. Bij het aankopen van een huis vallen potentiële kopers ook vaak over de badkamer. Het is een belangrijk onderdeel van het huis waar de potentiële kopers op af kunnen knappen.

Een badkamer zelf ontwerpen

Voordat u aan de slag gaat, moet u eerst duidelijk voor ogen hebben wat uw wensen zijn. Op het internet kunt u handige tekenprogramma’s vinden, die u kunt gebruiken indien u een badkamer zelf gaat ontwerpen. U kunt allerlei wensen hebben, maar alle items moeten wel goed passen in de ruimte. Voor een badkamer is het belangrijk dat deze ruim lijkt. Plaatst u een douchecabine en een bad in één ruimte, dan is het wel belangrijk dat hier ook werkelijk ruimte voor is. Anders zal het een onhandige ruimte worden waar teveel in staat.

Zelf doen of uitbesteden?

De kosten van een nieuwe badkamer heeft u zelf in de hand. Consumenten die zelf handig zijn kunnen de verbouwing zelf uitvoeren. Dit zal duizenden euro’s kunnen besparen. Maar er bestaat een groot verschil tussen mensen die echt handig zijn en mensen die denken dat ze handig zijn. Een badkamer kunt u helemaal verprutsen door het slecht af te werken of door scheefzittende tegels.

Wat kost een badkamer?

Een badkamer opknappen wil zeggen dat u de inrichting laat zoals het is. U zorgt voor een nieuwe wastafel, nieuwe tegels aan de muren en op de vloer en u plaatst een nieuwe badkuip. Een badkamer opnieuw inrichten is kostbaarder. U kiest in dit geval voor het intensief aanpassen van de inrichting. Hierbij moeten er ook breekwerkzaamheden verricht worden. Het bad komt op een andere plaats, er wordt een toilet in geplaatst of u wenst niet meer te douchen in de badkuip en laat een douchecabine plaatsen. Tussen deze verschillende vormen van aanpassen van een badkamer zit een verschil van enkele duizenden euro’s.

Badkamer opknappen

Nieuwe tegeltjes plaatsen en nog enkele andere kleine aanpassingen, zal u niet veel geld hoeven kosten. Indien u het zelf kunt, dan kunt u een badkamer opnieuw betegelen voor plusminus €750. Laat u het doen dan gaat het al gauw €80 per m2 kosten. De prijsverschillen tussen de tegelzetters verschillen erg. U doet er verstandig aan om offertes bij verschillende vakmensen op te vragen. Mogelijk kunnen ze de nieuwe tegels over de bestaande tegels plakken. Kan dit niet? Dan moeten de bestaande tegels er nog uitgesloopt worden en de muur worden voorbewerkt. Dit zal het uiteraard duurder maken. Een badkamer op laten knappen, zal moeten lukken voor €3.500

Badkamer opnieuw inrichten

In dit geval wordt het intensiever dan een nieuw tegeltje plaatsen. Ook leidingen moeten vaak verlegd worden, waardoor er gehakt en gebroken moet worden. De prijs is sterk afhankelijk van de gewenste luxe en de afmeting. U kunt badkamermeubeltjes kopen van €300 tot wel €4.000. Uit een onderzoekje op het internet blijkt dat een nieuwe badkamer gemiddeld ongeveer €12.000 kost.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een badkamer?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!