InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Inloopdouche of instapdouche geschikt voor elke badkamer

Inloopdouche of instapdouche geschikt voor elke badkamer

Inloopdouche of instapdouche geschikt voor elke badkamer Een inloopdouche of instapdouche kan bijna in elke badkamer worden toegepast. Door het ontbreken van een speciale douchebak of douchecabine bent u veel vrijer in het bepalen van de gewenste afmeting. De beschikbare ruimte en uw persoonlijke wensen bepalen nu als het ware de afmeting van de nieuwe inloopdouche. Met de keuze voor een inloopdouche zal het gebruiksgemak en comfort bij het douchen enorm toenemen. De badkamer wordt optisch een stuk groter en u bent snel klaar met het reinigen van deze praktisch ingerichte ruimte.

Instap of inloop douche versus een gewone douche

In iedere woning is een douche aanwezig. Een dergelijke douche heeft een aparte bodem, die hoger is dan de badkamervloer. In veel gevallen is de douche gecombineerd met een ligbad. Daarbij is helemaal sprake van een hoge instap. De instapdouche of inloopdouche heeft een instap op gelijke hoogte met de badkamervloer. Eigenlijk geen instap dus, want u loopt als het ware gewoon vanuit de badkamer de douche in. Zonder hiervoor rare of misschien gevaarlijke capriolen uit te moeten halen. Wordt het een klassieke douchecabine of gaat u toch voor de instapdouche? Oriënteert u op het ruime assortiment van inloopdouches. Van eenvoudig tot uitgebreid en ultra modern. Voor elke smaak en voor elke badkamer is wel een passende instapdouche te vinden.

Benodigde ruimte voor een instap of inloopdouche

Zoals voor een gewone douche ook geldt, moet u in de instap of inloop douche voldoende ruimte hebben om royaal te kunnen douchen. Een te kleine ruimte is onaangenaam. U hebt minimaal een doucheruimte nodig waarin u royaal rond uw eigen as kunt draaien en voldoende ruimte heeft om u te bewegen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de benodigde arm-ruimte voor het wassen van uw haar. Omdat een inloopdouche geen aparte verhoogde bodem heeft, neemt een dergelijke douche al veel minder ruimte in beslag in uw badkamer. Ook al is dit in harde centimeters niet eens een zodanig groot verschil, optisch zal uw badkamer er veel groter uit zien. Dit verschil komt vooral doordat de badkamervloer doorloopt de inloopdouche in en daarbij niet onderbroken wordt door een verhoogde rand.

Onderhoudsvriendelijk of gemakkelijk in onderhoud

Een inloopdouche is uiterst gemakkelijk in onderhoud. Met het reinigen en afdoen van de vloer van de badkamer wordt in één moeite ook de vloer van de douche meegenomen. Lastige randjes en hoekjes behoren tot de verleden tijd. Met het verdwijnen van de aparte douche-vloer heeft u ook geen last meer van randjes en hoekjes waar u lastig bij kunt komen. Hoekjes waar gemakkelijk vocht blijft staan en dus ook schimmel kan ontstaan. Met de dweil maakt u nu in een handomdraai de badkamervloer en de vloer van de douche schoon.

Gebruiksgemak en optimale toegankelijkheid

As u toe bent aan de renovatie van uw badkamer is het helemaal geen gek idee om serieus naar de mogelijkheden van een inloopdouche te kijken. Ook al bent u nog jong, vitaal en zonder lichamelijke gebreken! Het installeren van een onderhoudsvrije inloopdouche is voor iedereen een slimme keuze. En bovendien bent u zo gelijk voorbereid op de toekomst. Het enorme gebruiksgemak, de moderne uitstraling en de optimale toegankelijkheid van een dergelijke douche-oplossing zijn stuk voor stuk pluspunten die pleiten voor een inloopdouche boven de traditionele douche. Kortom een inloopdouche is voor iedereen bijzonder praktisch en creëert gevoelsmatig ook nog eens meer ruimte in uw badkamer. Voor mensen die slecht ter been zijn, of gebonden zijn aan een rolstoel kan een inloopdouche het douchecomfort enorm verhogen.

Voor elke badkamer een inloopdouche

De meeste inloopdouches hebben een moderne en stijlvolle uitstraling. Hierdoor zijn ze bij uitstek geschikt voor de moderne of design badkamer. Het gebruik van mooie moderne materialen zorgt mede voor deze uitstraling. Maar met een paar eenvoudige aanpassingen heeft u al snel een inloopdouche die past in een nostalgische of landelijke badkamer. Denk daarbij aan kleine details in de afwerking of de keuze van de tegels.

Afmeting van de inloopdouche

Omdat u bij een inloopdouche niet gebonden bent aan een standaard douchebak of douchecabine, bent u ook niet gebonden aan vaste afmetingen. Als u kiest voor een inloopdouche met standaard douchewanden, dan bent u echter wel gebonden aan de afmetingen van deze wanden. Afhankelijk van de afmeting van uw badkamer kunt u dan één of meerdere wandpanelen plaatsen. Als u er voor kiest om de wanden van de douche af te werken met dezelfde wandtegels als de rest van de badkamer, dan kunt u alle kanten uit met de afmetingen van de inloopdouche. In dit laatste geval kunt u naar eigen wens en inzicht de afmeting van uw nieuwe douche ruimte bepalen.

De prijs van een inloopdouche

De totale prijs van uw nieuwe inloopdouche is afhankelijk van heel veel factoren. U kunt het zo goedkoop of duur maken als u wilt of uw portemonnee toelaat. Uiteraard bepaald de totale afmeting van de inloopdouche een groot deel van de prijs. De keuze voor de tegels, douchewanden, douchekop en eventuele extra opties kunnen de prijs flink opvoeren. Alvorens definitieve keuzes te maken is het altijd verstandig om meerdere speciaalzaken binnen te lopen. En daarbij moet u de bouwmarkt zeker niet overslaan. Ook hier is misschien al veel naar uw smaak te vinden. Door u eerst zo breed mogelijk te oriënteren krijgt u een beeld van alle mogelijkheden en de bijbehorende prijzen.

Technische aandachtspunten bij het plaatsen van een inloopdouche

Bij een traditionele douche is er sprake van een aparte douchebak. Deze bak vangt het douche-water op en voorkomt dat het water uw hele badkamer inloopt. Bij een inloopdouche komt het douche-water echter gelijk op uw badkamervloer. Weliswaar binnen de ruimte van de inloopdouche, maar wel op dezelfde vloer. Om te voorkomen dat het water de rest van de badkamer inloopt, is het erg belangrijk dat de waterafvoer hier goed geregeld wordt. Daarbij is het vooral van belang dat het hoogste punt van uw afvoerbuis onder het vloerniveau komt te liggen. Dit vraagt soms om creatieve oplossingen. Het is dus heel belangrijk om te weten hoe in uw situatie de afvoer geregeld is en of u gemakkelijk een inloopdouche in uw badkamer kunt plaatsen.

Keuze van de douchekop

Of u nu een inloopdouche kiest of gaat voor een traditionele douche-oplossing, de keuze voor de juiste douchekop is ook heel belangrijk. Wie oog heeft voor het milieu gaat waarschijnlijk voor een waterbesparende douchekop. Ook daarin zijn ruime keuzes voorhanden. Wie houdt van luxe en comfort is misschien veel contenter met een zogenaamde regendouche. Een douchekop die brede waterstralen produceert, waardoor het douchen wordt ervaren als het staan in een zachte regenbui. Voor wie zelfs dit nog niet genoeg is, bestaan er ook nog douchekoppen met verlichting. Verlichting die tijdens het douchen kan veranderen van kleur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een inloopdouche makenEen inloopdouche is een ontspannende manier om te douchen. Veel mensen willen graag een inloopdouche, omdat het er strak…
Douchewanden, de soorten en de matenHet douchen werd eigenlijk pas populair na de tweede wereldoorlog. Dit ging meestal nog primitief, daar het warme water…
Energiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamerEnergiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamerWanneer het tijd wordt voor een nieuwe badkamer wordt steeds vaker gekeken naar duurzaamheid. Energiebesparing, waterbes…
Douchekoppen in allerlei soorten en uitvoeringenDouchekoppen zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en modellen te koop. Van een eenvoudige, niet verstelbare, tot een…
Wat kost een badkamer?Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • http://www.sanitairtotaal.nl/nl/douche/inloopdouche/

Reageer op het artikel "Inloopdouche of instapdouche geschikt voor elke badkamer"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 15-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Ouderenzorg
Schrijf mee!