InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Luis en spint bestrijden op ecologische wijze

Luis en spint bestrijden op ecologische wijze

Luis en spint bestrijden op ecologische wijze Wanneer je een kruidentuin hebt en er zit luis op een plant dan kun je niet bestrijden met chemische middelen. Doe je dat toch dan wordt de plant oneetbaar. Je zult je dus moeten wenden dat natuurlijke bestrijdingsmiddelen. Een aantal daarvan is eenvoudig zelf te maken.

Inhoudsopgave:

Brandnetelthee

Koud gezette brandnetelthee werkt goed tegen luis. Je kunt koud water thee maken van brandnetels. Wanneer je hete brandnetelthee voor eigen consumptie maakt, gebruik je alleen de toppen. Als luizenbestrijdingsmiddel kun je thee maken van de hele plant en van koud water. Doe eerst handschoenen aan voordat je met brandnetels gaat werken. Neem 300 gram brandnetels, of 10 middelgrote planten voor anderhalve liter water. De thee kan heel lang trekken; tot 5 dagen. Je kunt het theewater in een plantenspuit doen en over de plant heen spuiten. Dit werkt goed als preventief middel. Voorkomen is beter dan genezen. Spuit koud water brandnetelthee in het voorjaar over de rozen en je planten uit de moestuin en je voorkomt luis.

Geen vlierthee

Thee van vlierbladeren is af te raden omdat het snel gaat ruiken. De plant die je ermee behandeld gaat ook vies ruiken. In het geval van een kruidentuin of moestuin is dat niet de bedoeling. De smaak van het kruid wordt immers aangetast.

Water met azijn

Wanneer het leed eenmaal geschied is en je hebt luis dan kun je sterkere middelen gebruiken. Water wat enigszins aangelengd is met azijn helpt goed tegen luis. Doe er niet teveel azijn door het water. Eventueel kun je water met azijn en groene zeep gebruiken. Dat werkt nog effectiever. Het is altijd aan te raden om zo min mogelijk middelen te gebruiken. Zeep gebruik je als het met azijn alleen niet gaat. Gebruik geen geparfumeerde zeep; groene zeep is goed genoeg.

Spiritus en zeep

Spiritus en zeep samen in een planten spuit is een effectief anti-plantluismiddel. Verdun het goed met water. Het is een soort laatste noodgreep als de preventieve middelen met brandnetel niet geholpen heeft en het azijn niet werkt. Spiritus moet altijd werken tegen luis. Je kan de plant echter niet direct erna oogsten.

Lieveheersbeestje

Wanneer er een lieveheersbeestje op de plant zit moet je deze er niet af halen. Hij doet goed werk want hij eet luis en spint. Om ze zelf te vangen voor dit werk voert iets te ver door. Verjagen is in ieder geval niet slim. Lieveheersbeestjes zijn uitstekende biologische plantenbeschermers.

Knoflook

Spint kun je voorkomen door een teentje knoflook naast de plant te planten. De plant neemt een klein beetje van de knoflookgeur op. Hierdoor zal de spint wegblijven. Spint kan een hardnekkig fenomeen zijn maar knoflook biedt een simpele oplossing. Vroeger zeiden mensen dat knoflook geesten verjaagd; in zekere zin is dat volksgeloof waar aangezien de aanwezigheid van knoflook ziektes bij plant en mens voorkomt. De ziektes werden vroeger gezien als gevolgen van de beïnvloeding door een slechte geest. Er zit veel waarheid in oude volkswijsheden. Een knoflookteentje zal na verloop van tijd ontkiemen. Je kunt het groene loof opeten. Zo biedt deze methode een extra kruid dat je kweekt.

Binnenshuis kweken

Wanneer kruiden binnen voor het raam staan is de kans op luis groter omdat er binnenshuis geen natuurlijke vijanden zijn. Je kunt luis voorkomen door de planten af en toe toch buiten neer te zetten, of desnoods voor een open raam. Regelmatig met brandnetelthee besproeien is een vereiste. Voordeel van deze thee is dat de aarde extra voedingsstoffen krijgt van het water wat op brandnetel heeft getrokken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusBestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusLast van bladluizen? Er zijn een aantal mogelijkheden om dit ongedierte te bestrijden. In de handel is gif te krijgen wa…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsBestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedrijging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Groene aanslag verwijderen van het terrasGroene aanslag verwijderen van het terrasDe mossen en algen die de groene aanslag vormen gedijen goed op vochtige en schaduwrijke plaatsen. Ze komen voor op alle…
Luis in de tuin: bestrijding van bladluis op plantenLuis in de tuin: bestrijding van bladluis op plantenLuis op de planten in je tuin, wat doe je er aan? Er zijn diverse chemische insecticiden en biologische bestrijdmingsmid…
Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenGoedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenHoofdluis is een veel voorkomend probleem dat vaak bij kinderen op de basisschool voor komt. Kinderen waarbij bekend is…
Bronnen en referenties
  • http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2879
  • http://www.vrolijketuinier.nl/moestuin_bestrijding.html

Reageer op het artikel "Luis en spint bestrijden op ecologische wijze"

Reacties

Sethfreq, 22-08-2014 10:06 #2
Hallo, heb een brugmansia,
en per toeval heb ik ook knoflook in diezelfde pot geplant(omdat het zo een enorme pot is, en ik het zonde vond om deze pot niet optimaal te benutten)deze zomer. De plant staat een op een voor brugmansia ideale plaats, en de plant heeft heel wat spint.

Het verhaal uit tuincentra, dat afspoelen met een stevige straal koud water helpt bij spint klopt niet echt, misschien als je dit iedere dag herhaalt, maar de spint komt binnen 1 a 2 dagen terug na het spoelen!

Voor mij is er maar 1 goede helaas niet ecologische methode en dat is het middel Masaï,
Als iemand een echt goede ecologische methode weet hoor ik m heel graag! Reactie infoteur, 22-08-2014
Een brugmansia is inderdaad spintgevoelig.

Knoflook zou echt moeten helpen. Is de knoflook nog steeds aan het groeien? Je kunt ook de plant bespuiten met water met een knoflookextract. Probeer anders eens een plantenspuit vol water met brandnetelextract. En dan is er nog water met zeepspiritus wat kan helpen bij spint. Meng hiervoor groene zeep met spiritus en water.

Vergeet niet de onderkant van de bladeren in te spuiten, want daar zit de spint! Een plantenspuitbehandeling moet je een paar keer per week herhalen.

Dave, 28-09-2013 09:34 #1
Spint met knoflook bestrijden is een veraal wat men maar van elkaar overneemt, maar is de grootste waanzin die ik heb mogen lezen op 'deskundige sites'

Een kuip met 5 planten, welke werd bezocht door een grote kolonie spint. Knoflooktenen geplaatst naast de planten. Gen resultaat. Nu heb ik 5 tenen knoflook uitgeperst en de pulp in een thee eitje gestopt. Dit thee eitje hing 24/7 in een vat waaraan mijn sproeisysteem zat gekoppeld. VIJF maal daags sproeide het systeem mijn planten. Het stonk er ongelooflijk… Dus naast de teentjes in de grond, en besproeien met bijna pure knoflook extract werkt dus niet. Een lulverhaal helaas.

Sterker nog, en geloof t of niet. De spintinvasie was zo erg, dat toen ik de pot knoflook wilde ruimen, welke op het aanrecht stond naadt de planten, krioelde de knoflookknollen van de spint. Ongelooflijk. Deze locatie werd dus uitgekozen door de spint zelf.

Schofterig dat men knoflook dus nog als tip durft aan te kaarten. Kennelijk nooit
Zelf geprobeerd. Reactie infoteur, 28-09-2013
Kan. Maar het werkt voor veel planten wel. Schofterig is een oordeel dat ik voor jouw rekening laat. Om te analyseren wat het probleem kan zijn is er meer info nodig.
Wat voor planten was je aan het kweken?
Ben je er zeker van dat het spint betrof?
Heb je alleen knoflook geprobeerd of ook andere methoden?
Waren de planten binnen of buiten?
Hadden andere planten ook last van spint?
Groet Tom008

Infoteur: Tom008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!