InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Geraniums en pelargoniums

Geraniums en pelargoniums

Geraniums en pelargoniums De geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft de plant imagoschade opgelopen door de uitdrukking “achter de geraniums zitten”. Het leven is echter niet saai met geraniums. Het is een genot om achter of tussen de geraniums te zitten!

Inhoudsopgave:

Kraanvogelbek

Geranium betekent kraanvogelbek in het Grieks. In Nederland wordt voor geranium de naam ooievaarsbek gebruikt. De geranium is een plant die overal in Europa in het wild voorkomt. Deze is echter iets minder spectaculair van uiterlijk dan de geranium die we in de winkel kopen. De gecultiveerde plant komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika. De Nederlandse en Engelse zeevaarders namen vanaf 1600 naast etenswaren ook mooi bloeiende planten mee. De geranium werd een blijvende hit in Europa. Overal worden tuinen en balkons opgefleurd. Ook binnenshuis kan de geranium goed groeien en bloeien.

Pelargonium

Een andere wetenschappelijke naam van geranium is pelargonium. Er zijn door de botanici onduidelijkheden veroorzaakt over wat nu een pelargonium is en wat een geranium. De geranium heeft vijf bloembladen die even ver van elkaar af staan. De pelargonium heeft ook vijf bloembladen, maar dan twee hogere bloembladen en drie lagere bloembladen. In dit artikel wordt verder alleen de naam geranium gebruikt.

Wilde geranium

Er zijn geraniums die in Nederland in het wild voorkomen. Ze worden Robertskruid genoemd. Deze hebben piepkleine bloemetjes. Ze worden als onkruid uit de tuin verwijderd. Toch is het leuk om een inheemse geranium in je tuin een kans te geven; het kan een vrij mooi resultaat opleveren tussen de gecultiveerde planten. De jonge blaadjes worden overigens gedroogd en gebruikt als kruid in een kruidenmix om thee van te zetten. Ook de bloemetjes van Robertskruid kunnen worden gegeten; je kunt ze in de sla doen. Het kruid heeft medicinale eigenschappen. Een kruidenthee van wilde geranium is volgens kruidgeneeskunmdigen goed tegen geelzucht, diarree, galstenen en waterzucht.

Winter

De meeste soorten geranium die je in de winkel koopt zijn uitheems. Deze soorten groeien in Nederland goed buiten in de zomer maar moeten in de winter tegen de vorst beschermd worden. Als je zelf geraniums in de tuin hebt, is het een goed advies om voor de winter meerdere stekjes van elke plant te nemen die je binnen laat wortelen. Er is een kans dat er een warme winter komt en de geraniums het gewoon overleven maar door de stekjes ben je ervan verzekerd dat volgend jaar er weer geraniums in je tuin groeien.

Bloemen

Een geranium kan de tuin, het balkon en het dakterras mooi opfleuren. Zelfs binnenshuis voor het raam doet de plant het goed. De blaadjes van de geranium hebben een grappige, gekartelde vorm. Ze worden vaker gekocht om hun mooie bloemen. Geraniums bloeien erg mooi in verschillende kleuren: wit, paars, blauw, magenta, roze en rood. Er zijn soorten met meerkleurige bloemen. Ze doen het ook goed in potten, bloembakken of hangpotten. Net als bij alle andere bloeiende planten krijgen ze meer bloemen als je de oude bloemen weghaalt. Er zijn soorten geraniums die vrij groot kunnen worden; ongeveer anderhalve meter hoog. De meeste soorten komen niet hoger dan een halve meter.

Mugwerende citroengeranium

Sommige geraniums bloeien zelden maar ruiken lekker. De citroengeranium krijgt hele kleine bloemen en heeft de eigenschap dat hij lekker geurt naar citroen. Dat merk je vooral als je over het blad wrijft. In de winkel wordt hij als mugwerende plant verkocht. Of dat waar is valt te betwijfelen. Misschien bedoelt de plantverkoper dat de mug niet op de plant gaat zitten maar op degene die er naast zit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nelya, Pixabay
  • Mellie Uyldert geneeskruiden

Reageer op het artikel "Geraniums en pelargoniums"

Reactie

W. Hovestad, 09-01-2009 13:19 #1
Graag wat informatie over het stekken van Geraniums in de winter, moeten de stekken in het water of in zand worden gestoken. En waar snij je de stekken weg?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Groene vingers
Reacties: 1
Schrijf mee!