InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Druiven kweken kun je in bijna iedere tuin

Druiven kweken kun je in bijna iedere tuin

Druiven kweken kun je in bijna iedere tuin In bijna iedere tuin is wel een zonnig plekje te vinden waar je zelf een druivenrank kunt plaatsen. Je hebt dan een prachtige klimplant die ook nog lekkere vruchten geeft. Druiven spreken ons aan en doen denken aan het warme zuiden. Omdat het klimaat in sommige delen van Nederland wat minder gunstig is vraagt de plant wel om extra zorg. Zoek een muurtje waar wat zon schijnt en probeer maar eens een druivenrank te planten. Het resultaat zal menigeen verbazen.

Hoe plant je een druivenrank

Het mooiste is als je de druivenrank tegen een muur kunt planten. Je kan hem dan stevig vastmaken aan de muur en de druif staat in het voorjaar wat beschut. De plant dient vastgezet te worden met een steunstok en de zijtakken kunnen aan draden vastgemaakt worden zoadat er een snoer ontstaat. In het najaar en de winter is de kans op koude en nachtvorst geringer als we de plant beschut hebben staan. Maar ook een schutting of pergola die gelegen is aan de zonzijde is uitstekend om een druivenrank te planten. De bladeren vormen dan in de zomer een dak wat schaduw geeft en als er druiven aan groeien geeft het helemaal een Mediterraan gevoel. Als we gaan planten doen we dit op tenminste 30 centimeter van de muur en je kan de plant het beste schuin in de grond zetten zodat de ent ongeveer 10 centimeter van de muur staat. Er zal een ruim en diep plantgat gemaakt moeten worden. Bij pergola's houden we 10 cm. van de paal als afstand om te planten.

Welke rassen zijn in Nederland geschikt om te gebruiken

Niet alle rassen zijn geschikt om in het Nederlandse klimaat te gebruiken. Er zijn meerdere soorten druiven die echter vaak in serres of kassen worden gekweekt. De onderstaande rassen kunnen we echter zo in de tuin in de volle grond planten. Kies daarom bijvoorbeeld voor:
  • Boskoops Glorie
  • Esther
  • Vroege van der laan

Boskoops Glorie
Deze druif wordt al vanaf 1903 gebruikt kan heel goed in de buitenlucht worden geplant. Bij een goede verzorging geven ze een uitstekend resultaat. Het is een blauwe druif met een fijne en zoete smaak die al vroeg rijp is. Deze druivenplant groeit snel. De zijranken kunnen in één jaar wel zeven meter lang worden.

Esther
Esther is een blauwe druif die goed resistent is tegen schimmels. In het najaar geeft het blad een mooie donkerrode kleur.

Vroege van der laan
Dit is een witte druif die ook goed in de buitenlucht kan worden geteeld. Men zegt dat dit een van de beste witte druiven is die geschikt zijn voor de Nederlandse bodem.

Welke grondsoort is het beste

Het is algemeen bekend dat druiven houden van een kalkrijke grond. Wanneer we kleigrond hebben dan zal de grond eerst luchtig gemaakt moeten worden. Dit komt omdat bij regen de grond snel dichtslaat en de wortels kunnen bij gebrek aan zuurstof minder voeding opnemen. Daarom moet deze grond eerst luchtiger gemaakt worden met bladeren en stro. Wanneer we alleen de beschikking hebben over veengrond dan is het telen van druiven erg moeilijk. Je kunt de grond iets verbeteren door regelmatig kalk toe te voegen maar er is geen succes verzekerd. Wel is het mogelijk om de planten dan in een pot te zetten met goede zandgrond en dan langs een pergola te leiden. Zo heb je toch een druivenrank in de tuin. Eigenlijk kunnen we vaststellen dat zandgrond de beste grond is om druiven te kweken. Oude stalmest, compost zijn noodzakelijk om de grond vruchtbaar te maken. Omdat zandgronden erg snel droog zijn is vooral compost erg belangrijk omdat dit het vocht beter vast kan houden.

Hoe vermeerderen we de druiven

Vermeerderen is mogelijk door:
  • Afleggen
  • Stekken

Afleggen
Vermeerderen door afleggen is een methode die vaak wordt gebruikt. Hiervoor neem je een wat oudere druivenplant en snijd een laagje van de bast weg. Daarna de tak naar de grond buigen en gedeeltelijk ingraven. Na een jaar en op het moment dat er nieuwe wortels aanzitten dan kan men de nieuwe plant afsnijden. Afleggen doe je altijd in de winter.

Stekken
Men kan in de winter stekken door van de takken een stukje af te snijden van ongeveer 20 cm. lengte met boven en onder een knoop. Daarna van de onderste knoop een stukje van de bast snijden en iets van het oog. De stekken daarna met stekpoeder in een pot steken waarbij twee derde van de stek in de grond komt. Half mei kunnen de stekken dan in de volle grond worden geplant.

Snoeien

Een van de lastige klussen is om een druif te snoeien. Toch is het nodig om de plant in de richting te laten groeien zoals we dat graag willen maar ook willen we genieten van de lekkere vruchten. Daarom snoeien we in etappes. Het eerste jaar laat je alleen de bovenste scheut doorgroeien en de overige scheuten kun je weghalen. De scheut die blijft staan wordt de druivenstam. In de winter snoeien we de stam op één meter hoogte. In het tweede jaar zullen er ogen uitlopen uit de jonge stam. De sterkste scheuten groeien vanuit de top en hier zijn we zuinig op. Deze kunnen vastgebonden worden bijv. aan en rek (bij een pergola) of tegen de muur. Zijscheuten aan de oksels van de bladeren noemen we dieven en die kunnen na het eerste blad worden teruggesnoeid. Alle overige scheuten onder aan de stam kan men verwijderen. In het derde jaar zullen de eerste bloementrossen komen. Hiervan kan men het beste een paar trossen verwijderen zodat de plant haar krachten kan gebruiken voor de overgebleven trossen. Pas in het vierde jaar zal men oogsten. Als we een druivenplant kopen dan zal men meestal niet een jonge stek kopen maar waarschijnlijk is de plant al wat ouder. Vraag in het tuincentrum naar de leeftijd van de plant en houdt hier rekening mee bij het snoeien. Het beste kan men snoeien in de herfst als het blad gaat vallen. Vooral in strenge winters kan men niet snoeien. Als we te laat zijn met snoeien in het voorjaar dan gaat de plant bloeden.

Krenten van de druiven

Als de druiven ongeveer de grootte van een erwt hebben dan moeten we gaan krenten. Hiervoor neem je een klein schaartje en daarmee knip je een deel van de jonge druiven weg. Van één tros mag je bijna de helft wegknippen. Ook de steeltjes wegknippen. Door het krenten krijgen de overgebleven druiven meer mogelijkheid om tot volle groei te komen.

Welke mest hebben we nodig

Het beste kunnen we organische mest gebruiken bijv. oude stalmest. Bij kunstmest moeten we letten op een laag stikstofgehalte en een hoog gehalte aan kalk. Na eind juni geen stikstof meer gebruiken. Het is het beste om na de wintersnoei bij te mesten.

Welke problemen kunnen ontstaan

Een veel voorkomend probleem is dat de bladeren verkleuren door een tekort aan Magnesium. Dan zullen de we plant moeten besproeien met magnesiumsulfaat en we gebruiken daarvoor 150 gram op 10 liter water. Aangezien magnesium de kalk wegspoelt moeten we hier wel voorzichtig mee zijn want anders dreigt weer een kalktekort. Daarnaast kan men te maken krijgen met de rebzicade die op zich geen gevaar vormt maar wel het sap uit de plant zuigt. Daarom dienen we deze te verwijderen. Een gevaar vormt ook de bladgal- of pokkenmijt. Deze kunnen we herkennen aan bulten op het blad. De pokkenmijt nestelt zich in de winter. Als we dit tijdig signaleren kunnen we de aangetaste bladeren weghalen. Voor het bestrijden van ziekte bij druiven kunnen we de producten gebruiken van Ecostyle. Deze zijn op natuurlijke basis en vormen geen gevaar voor het milieu en de gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Vele mensen vinden de druif een heerlijke vrucht. Alleen worden druiven vaak gezien als verboden vruchten tijdens het vo…
Een druivenstruik planten, snoeien en onderhoudenEen druivenstruik planten, snoeien en onderhoudenHoewel druivenstruiken over het algemeen niet de moeilijkste planten zijn, zijn er wel een aantal tips en tools te noeme…
Druiven gezond?Druiven, gezond? Ja! Druiven hebben niet alleen een lekkere zoete smaak maar leveren ook gezondheidsvoordelen op voor uw…
Hoe moet je druiven bewaren en vers houden? Voorkom rotheid!Hoe moet ik druiven bewaren en vers houden? Het is een vraag die heel wat liefhebbers van deze vrucht zichzelf stellen o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Druiven kweken kun je in bijna iedere tuin"

Reacties

Cheela Oldenburger, 21-09-2016 13:01 #15
Hallo,

Ik ben de Palieri aan het kweken, kan deze in ons klimaat buiten, of kan deze beter in de kas? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 22-09-2016
Beste Cheela,
Bedankt voor je reactie. Deze Italiaanse druif kan wel tegen een wat wisselend klimaat maar heeft toch veel zon nodig.
Misschien kun je het beste informeren bij een Nederlandse wijnboer die deze druif in het assortiment heeft. Ik kan hier geen goed antwoord op geven.
Je kunt het klimaat in Nederland niet voorspellen en ook de plaats waar de druif staat kan bepalend zijn.
Ik wens je veel succes, met vriendelijke groet,
Celientje1

Nadira, 30-08-2016 01:10 #14
Hi,
ik ben op zoek naar zaden van druiven die ik in de Caribbean kan planten dus die echt tegen warm weer kunnen. Hoe kan ik weten welke wel tegen warmte kunnen, handig om wat namen te weten om erover te lezen. Reactie infoteur, 30-08-2016
Hallo Nadira,
In het Spaanse binnenland krijgen de druiven veel hete zon te verduren, maar in de winter is het vaak wel wat kouder dan in de Caribbean. Ik denk dat het daarom verstandig is om eens te zoeken naar de druivensoorten die in de streek Navarra gekweekt worden. Probeer contact te zoeken met een wijnboer in die streken, het is het proberen waard.
Ik wens u veel succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Ria van den Broek, 15-08-2016 08:18 #13
Hallo,

Kan ik nu (half augustus) een druivenstruik in een pot op het terras planten of is dit niet de goede tijd hiervoor? Bij voorbaat dank voor uw antwoord,

Ria Reactie infoteur, 15-08-2016
Hallo Ria,
Dank voor je reactie.
In principe kan potcultuur altijd, maar het is misschien niet zo leuk in deze tijd omdat je dan dit jaar nog maar kort plezier van je druivenstruik hebt. Maar overleg met het tuincentrum die weten het beste wat je wel of niet kan doen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Nina, 18-07-2016 20:12 #12
Hoi,

Ik heb 3 weken geleden een oude druif op stam gekocht en deze geplaatst in een pot met grond speciaal voor deze plant. Nu na 3 weken beginnen de bladeren deels bruin te worden en valt hij uit. Wat doe ik verkeerd of komt de plant iets te kort? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 19-07-2016
Hallo Nina,

Dank voor je reactie. Ik denk dat je een blad eraf moet halen en snel terug moet gaan naar de zaak waar je de plant gekocht hebt met het blad. Heb je goed op de standplaats gelet waar je de plant hebt neergezet? Het is onmogelijk om vanuit deze plek te beoordelen wat er fout is. Dat kan alleen de leverancier.
Ik wens je veel succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Danielle, 22-06-2016 22:05 #11
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik heb een stalling, open aan de voorkant, achterkant en zijkanten zijn dicht met betonnen platen, de afmeting achterkant is +- 10 m en zijkant +- 2 m, er ligt een metalen dak op. Zou ik daar druiven kunnen onder kweken? Of hebben deze meer licht nodig? Kan iemand mij raad geven? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 23-06-2016
Hallo Danielle,

Dank voor je reactie.
Druiven hebben in ieder geval zon nodig. Dus het is van belang eerst te kijken of je op de zuidkant of zuid-west kant zit om voldoende zonlicht te krijgen.
Als dat zo is dan is het zeker het proberen waard.

Met vriendelijke groet,

Celientje1

Ed Stegen, 08-06-2016 15:20 #10
Geachte lezer, ik heb sinds ca. 3 jaar een druivenstruik. Ben zelf een leek. Nu zijn er een hoop trosjes aan de plant maar ze lijken leeggeplukt te worden. Of is dit een normale overgang naar de "volwassen" druiven. Ik zie namelijk geen insecten of vogels. Wel liggen de "bolletjes/sprietjes" van de trosjes op de omliggende bladeren. Helaas lukt het me niet om een foto bij te voegen. Graag uw reactie. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 08-06-2016
Beste Ed,
Dank voor uw reactie. Bij de groei naar volwassen druiven kunnen er wel eens kleine druifjes wegvallen. Maar zoals u dit beschrijft lijkt het er toch echt op dat er kleine dieven aan het werk zijn. Kunnen het echt geen vogels zijn?
Ik zou in ieder geval netten spannen over de druiven en dan kijken wat er gebeurt. Sommige mensen werken ook met stukken aluminiumfolie maar persoonlijk denk ik dat dunne netjes beter zijn.
Ik wens u veel succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Arie, 15-08-2015 14:49 #9
Hoi,
Ik heb een mooie wintervaste rank meegekregen uit de Moselstreek. Langs de zuidkant van onze voorgevel ligt direct langs de muur een hemelwaterafvoerbuis met zand eronder en erop. Als ik de rank plant net iets achter de buis en ik vervang het zand daar voor grond, gaat de plant dan veel last krijgen van het zand? Of schieten de wortels gemakkelijk onder het zand? Reactie infoteur, 17-08-2015
Hallo Arie,
Bedank voor uw reactie. Mijn zoon had in een stadswoning een aantal jaren dezelfde situatie als u beschrijft. Hij heeft hier prachtige druiven gekweekt. Wel oppassen dat er voldoende voedzame grond bij komt en rekening houden met de zon. Komt er voldoende zon?
Ik hoop voor u dat het gaat lukken. Succes

Met vr. groet, Celientje1

M

Johnny, 15-08-2015 13:17 #8
Nu hebben we een aantal mooie trossen druiven die nu nog groen zijn en moeten rijpen naar blauwe druif, maar een deel van de trossen veranderen in krenten, wat zou de oorzaak daar kunnen van zijn? Reactie infoteur, 17-08-2015
Hallo Johny,

De mooie trossen druiven zullen gekrent moeten worden. Kijk maar eens op het internet hoe dat moet want er staan goede instructie filmpjes op. Er hebben zich teveel druiven aan één tros ontwikkeld en dat moet dus worden uitgedund. Maar ik weet natuurlijk niet of dit nog de juiste tijd is. Vragen bij een tuincentrum lijkt me verstandig.
Met vr. groet,
Celientje1.

Tieme, 28-06-2015 10:34 #7
Witte plekken aan de onderkant van de blad van de druif. want moet je er aan doen. Reactie infoteur, 28-06-2015
Beste Tieme,

Dank voor uw reactie.
Het beste lijkt me om een blad van de struik te halen en mee te nemen naar een goede tuinder. Deze kan beslist zeggen wat er aan de hand is.
Veel succes.
Vriendelijke groet,
Celientje1

Fred, 09-07-2013 16:03 #6
Hierbij een vraag tbv een een `nieuwe` nederlander die onlangs een eigen appartementje kreeg toegewezen. Hij heeft bij een `doe het zelf` markt een druivenplant gekocht en in zijn woonkamer - voor een raam op het zuidwesten - gezet en hoopt zodoende iets van de sfeer van zijn geboorteland terug te vinden. De plant staat in een ruime, met potaarde gevulde grond. Waaraan moet hij denken bij de verzorging van de plant om die sfeer te behouden? Reactie infoteur, 09-07-2013
Dank voor Uw reactie. Uw vraag is lastig te beantwoorden want de plant heeft zuurstof nodig en het is belangrijk dat dit voldoende aanwezig is.Wat gebeurt er als in de winter de verwarming aan gaat? Hoe zit het dan met de vochtigheid? Het is eigenlijk een buitenplant. Ik wil adviseren om eens bij een goed tuincentrum binnen te stappen en de vraag voor te leggen. Mogelijk kunnen zij wat tips geven.
Met vr. groet,
Celientje1

Trudy van der Weij, 15-04-2013 19:03 #5
Help help help
De druif die ik vorig jaar van m'n vader heb gekregen ziet er sinds ik hem afgelopen weekend buiten heb gezet er helemaal verlept uit. Hij staat in een pot en kreeg al allemaal mooie uitlopers. Omdat de temperatuur een stuk omhoog ging heb ik hem buiten gezet, vlak naast het huis op een beschutte plek. Nu zijn de nieuwe takjes helemaal slap en bruin. Heeft hier iemand een oplossing voor? Reactie infoteur, 16-04-2013
Dank voor uw reactie. Zou de druif misschien toch geschrokken zijn van de grote temperatuurswisseling? In de nacht is het n.l. nog wel erg koud. Ook is er nog kans op nachtvorst.
Daarom zou ik een paar takjes eraf halen en in een tuincentrum na laten kijken. mogelijk kunnen zij u advies geven hoe nu te handelen.
Met vr. groet,
Celientje1

Nancy, 06-02-2013 01:26 #4
Geachte heer,
Heb in Nederland druiven gehad. Maar woon nu in Colombia, in een groot druiven gebied.
Heb nu zelf 6 verschillende soorten druiven geplant. Ze zijn nu twee jaar oud, en van een druiven soort Agras heb ik 32 kg geoogst Druiven geoogst maar ze waren veel te klein.
Maar men zegt hier deze druif is tegen de kanker. Weet ik ook niet of het waar is.
Maar mijn vraag is, diversen soorten in mijn tuin heel veel groei van takken en blad maar geen druiven. soort Italia blank, Reglo Roja, Riber Italia negro, Sidia, en Isabella. Hoe komt dat? Heb ze goed gemest steeds, maar geen kalk gegeven. Hier hebben ze per jaar ongeveer 3 oogsten. Omdat er geen winter is en de temperatuur hier altijd tussen de 23 en 30 graden is. Als ze geplukt zijn wacht men ongeveer 3 weken, en gaat dan snoeien.
En dan begint het weer opnieuw. Wat men hier ook doet is met een grote soort riek de grond rondom de plant ieder jaar goed los maken. En heel veel spuiten, tegen ziektes. In het begin iedere 3 dagen. Ook wordt er heel veel water gegeven aan de planten, om de 2 dagen veel water. Misschien kunt U mij helpen met het probleem.
Groeten Nancy Reactie infoteur, 06-02-2013
Geachte Nancy,
Hartelijk dank voor uw reactie. Als u in Nederland ook druiven hebt gehad dan heeft u al veel ervaring. Daarbij is 32 kg. een prachtige oogst va de agras.
Ik kan van hieruit niet bepalen wat de oorzaak is van de overtollige bladgroei. Het beste kunt u de grond laten onderzoeken of er misschien iets ontbreekt. (kalk?) De plaats waar de druiven staan kan veel invloed hebben. Wij hebben zelf ooit een druif moeten verplaatsen omdat er absoluut teveel wind stond. Op een minder winderige plaats deed dezelfde druif het uitstekend.
Ik wens u veel succes. met vriendelijke groet,
celientje1

Tamara, 19-09-2012 15:28 #3
Hallo,
Ook ik heb net als Jeaneke een duif op het balkon. Alleen is hij afgelopen winter doodgegaan. Nu heb ik weer een nieuwe gekocht (is goed uitgelopen), maar ben wel bang dat hij deze winter weer dood zal gaan. Gedurende het jaar geef ik de druif natuurlijk water, maar hoe zit het in de winter? En wat is de beste manier om de druif in de winter te beschermen? In de zomer geef ik de druif zo'n liter per week.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 19-09-2012
Hallo Tamara,
Bedankt voor je reactie. Afgelopen winter heeft het een paar nachten wel heel erg hard gevroren en daar kan een druif slecht tegen. Het beste kun je daarom in de winter de plant aan de voet afdekken met stro. Ook in de vorstperiode beslist geen water geven.
Ook wordt wel eens gezegd dat je de plant juist met een flinke laag water moet besproeien. Dat zie je vaak bij fruitbomen. Er komt dan een ijslaagje omheen. Ik moet je zeggen dat ik dit zelf nog nooit gedaan heb.
Veel succes. Groetjes Celientje1.

Patricia de Ruijter, 22-08-2012 21:12 #2
Kun je een druivenplant ook planten in een klein tuintje. Hebben namelijk een kleine plaats en alleen aan 2 zijkanten een tuintje. Of is het ook mogelijk om de druivenplant tegen een afdakje van houten palen en plastic golfplaten aan te laten groeien? Of is het ook mogelijk om de druivenplant elke keer kort te snoeien om de druivenplant klein te houden? Reactie infoteur, 23-08-2012
Dank voor uw reactie. Het is heel goed mogelijk om in een kleine tuin een druivenplant te hebben. Wel moet de plant echt op een zonnige plaats komen maar juist in een kleine tuin is vaak een goede beschutting. De plant zou ik niet teveel kort snoeien, alleen als het nodig is en dan wel zorgvuldig. Dan zullen er beslist veel lekkere druiven gaan groeien.
Succes en groeten van celientje1.

Jeaneke, 23-06-2012 13:33 #1
Hallo,
Goed artikel, ik heb echter nog wel wat vragen. Ik heb zelf een druivenplant op het balkon staan, hierdoor is het een relatieve kleine bak (maar dan kan de druif ook niet zo groot worden dacht ik). Vorig jaar had ik de plant gekocht en natuurlijk de voordelen van de goede verzorging van het tuincentrum. Dit jaar zijn er niet eens bladeren aangekomen. Met een mesje heb ik gekeken of er nog wel groen onder de bruine steel zichtbaar was, dit was het geval. (recent korrelskoeiemest toegevoegd en ik geef de plant met kraanwater water (en dus kalk)
Als ik het verhaal lees denk ik dat ik misschien ook magnesiumsulfaat moet toevoegen. Maar hoe koop ik dit (in wat voor een vorm?)
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 24-06-2012
Hallo Jeanneke,
Dank voor je reactie op mijn artikel. Eerst een paar basisvragen:
Krijgt de druif voldoende zon? Kan de vorst van afgelopen winter de boosdoener zijn?
Ik denk dat je het beste een scherpe foto van de plant kunt maken en hiermee naar het tuincentrum stappen. Zij kunnen dan meestal wel zien wat er aan de hand is.
Als er een stukje zijscheut is wat je weg kunt halen kun je ook daarmee naar het tuincentrum. Magnesiumsulfaat is in poedervorm te krijgen.
Veel succes met je druivenplant.
groetjes Celientje 1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 15
Schrijf mee!