InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bruidssluier, een snel groeiende bloeiende klimplant

Bruidssluier, een snel groeiende bloeiende klimplant

Bruidssluier, een snel groeiende bloeiende klimplant Wie snel een pergola of muur wil bedekken met een klimplant heeft aan een Bruidssluier, ook Fallopia baldschuanica genoemd, een goede bedekker. De verzorging van Bruidssluier is eenvoudig, hij groeit in vrijwel alle omstandigheden. Denk wel goed na of je deze plant echt in de tuin wilt hebben, want als hij eenmaal staat groeit hij ontzettend snel en is al snel moeilijk compleet weg te krijgen. Bruidssluier bloeit langdurig met witte bloemen.

Bruidssluier

Waarom Bruidssluier planten in de tuin?

Bruidssluier is een perfecte klimplant voor het snel bedekken van een pergola of muur. Al snel is alles bedekt onder een grote groene muur van blad en de klimplant bloeit heel langdurig met veel witte bloemen van juli tot in oktober. Het is een gemakkelijke klimplant want veel eisen wat betreft de grond of standplaats heeft hij niet. Als de klimplant eenmaal op weg is geholpen met wat steun, zal hij zichzelf over de muur of om de pergola slingeren.

Negatieve punten van Bruidssluier

De plant groeit enorm snel, in één jaar heb je al gauw een klimplant van 3 meter hoog. Als je de klimplant zijn gang laat gaan, dan kan hij tot wel 15 meter hoog worden. Bedenk goed dat Bruidssluier erg zwaar wordt, de pergola of muur krijgt dus heel wat gewicht te verduren en zal dus stevig moeten zijn. Een ander punt is het verwijderen van de plant als je hem kwijt zou willen. Een volwassen plant is op den duur erg moeilijk totaal te verwijderen. Als er ook maar ergens wat in de grond achterblijft, zal de plant vanzelf weer aangroeien.

Standplaats Bruidssluier

De plant groeit in iedere grondsoort. Je zet hem bij voorkeur in de volle zon, maar ook in halfschaduw zal Bruidssluier goed groeien.

Bloei Bruidssluier

De plant bloeit heel langdurig met veel witte bloemen van juli tot in oktober.

Planten van Bruidssluier

Maak een plantgat wat ongeveer 1,5 keer zo groot is als de wortelkluit. Zet de plant voor het planten minstens 10 minuten in een bak water. Zet de plant op dezelfde hoogte in de grond, als hij in de pot stond en vul het gat aan met de uitgegraven grond en doe er wat organische mest doorheen. Druk de grond goed aan en geef de eerste tijd goed water, zodat de wortelkluit niet uitdroogt en goed kan aanslaan.

Verzorging Bruidssluier

  • Snoeien: Het is van belang om Bruidssluier bij te houden met snoeien. Doe je dit niet dan zal de klimplant erg wild, groot en topzwaar worden. Snoeien kan het best gebeuren in maart, de takken zijn nog kaal zodat je goed kunt zien wat je eraf moet knippen. Is de plant erg oud en is het noodzakelijk om hem te verjongen, dan kan er rigoureus te werk worden gegaan. Snoei alle takken terug tot ongeveer 80cm. boven de grond, de plant zal weer nieuwe uitlopers maken. Verjongingssnoei kan plaatsvinden in het voorjaar, maar ook in het najaar.
  • Bemesten: Na de snoei kan de plant wel wat mest gebruiken. Organische mest geeft goede voeding af aan de plant, en zorgt voor een verbetering van de grond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klimplanten voor over de pergolaKlimplanten voor over de pergolaErg mooi in een tuin is een pergola begroeid met klimplanten zoals een Clematis, de druif of blauwe regen. Er is veel ke…
Tuin: het bouwen en maken van een pergolaTuin: het bouwen en maken van een pergolaVeel mensen willen een pergola in hun tuin bouwen. Het maken van een pergola kan vrij eenvoudig zijn wanneer u besluit o…
Rabarber, de bladeren zijn giftigRabarber is een plant die het meerdere jaren goed doet in de tuin. Tot de familie van de duizendknoop (Polygonaceae) beh…
Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiGlansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiDe Glansmispel of Photinia Fraseri Red Robin is een winterharde, groenblijvende struik. Je kunt ze kopen als heester of…
Tradities bij een huwelijk, van aanzoek tot ondertrouwTradities bij een huwelijk, van aanzoek tot ondertrouwWelke tradities zijn er verbonden aan een verloving, huwelijk en bruidsboeket. Waarom wordt er nog vaak in het wit getro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Bruidssluier, een snel groeiende bloeiende klimplant"

Reacties

Jan Pruim, 31-08-2015 15:16 #6
Ik heb mij het afgelopen weekend verbaasd. Onder de bruidssluier lagen wel 30 vliegenlijkjes van alle soorten, groot en klein. Ik heb alles aangeveegd en vervolgens lagen er na een half uur weer een 20-30 lijkjes. Dit heeft zich de hele dag herhaald.

Ik denk dus dat de plant licht giftig is, er zaten namelijk ook wespen in de plant maar die lagen niet tussen de vliegenlijkjes.

Groet,
Jan Pruim Reactie infoteur, 31-08-2015
Nog nooit gezien bij mijzelf in de tuin, maar apart!

Jbweeda, 02-06-2015 21:33 #5
Is bruidssluier giftig voor katten? Reactie infoteur, 03-06-2015
Ja Bruidsluier is giftig voor katten

Imca Metz, 11-04-2015 20:43 #4
Ik heb mijn bruidssluier in een pot geplant, kan dit wel? En gaat hij dan ook groeien en bloeien? Reactie infoteur, 11-04-2015
Deze plant groeit erg snel en wordt erg groot en zwaar. Een pot zal naar mijn idee dan ook niet gaan lukken.

Dimitri, 16-03-2014 08:50 #3
Wanneer begint de bruidsluier terug te schieten in het voorjaar.

Ik heb vorige jaar lente een bruidssluier geplant. Hij was gooed gegroeid voor een eerste jaar. Maar ik heb hem moeten verplaatsen in het najaar.

Nu zie ik nog steeds enkel dorre "takken". Is dat normaal of zouden er al groene blaadjes moeten zijn?

Monique, 17-07-2013 21:50 #2
Hoi, ik heb mijn bruidssluier in mei gepland. Hij is ontzettend goed gegroeid, maar nu (in juli) krijgt hij van onder op alles bruine bladeren. Ik heb voldoende water gegeven. Hij heeft nog niet eens gebloeid. Wat kan daaraan doen?

Wim Blok, 04-06-2012 13:41 #1
Goedemiddag, wanneer kan ik het beste een bruidssluier planten? Reactie infoteur, 06-06-2012
Dat kan vanaf het voorjaar tot in de herfst goed.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 6
Schrijf mee!