InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloei

Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloei

Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloei De Viburnum Tinus is een sieraad voor iedere tuin. De plant heeft mooi glanzend, diep groen blad en bloeit langdurig vanaf de winter t/m mei. De bloemkleur verandert van lichtroze naar stralend wit.Na de bloei komen er ook nog een blauw/zwarte bessen aan de plant, wat weer vogels naar de tuin trekt. Verder is de plant ook nog groenblijvend en redelijk winterhard. De plant kan ook als boompje gekocht worden. Je kunt hem snoeien voor het houden van een compacte vorm.

Viburnum Tinus of Sneeuwbal

De Viburnum Tinus is een groenblijvende struik die redelijk winterhard is. De plant kan vorst tot -12 Graden Celsius verdragen. Vriest het nog harder, dan kan er schade optreden aan de takken en het blad. Vooral als de plant in harde wind staat zal hij sneller last hebben van schade. De Viburnum Tinus is ook op stam verkrijgbaar. De plant kan in de border gebruikt worden, maar staat ook mooi als solitair. Verder kan hij worden gehouden in een pot op het terras. De plant kan ongeveer 1,5 tot 2 meter hoog worden. De plant kan het gehele jaar door geplant worden, behalve als het vriest.

Blad en bloei van de Viburnum Tinus

De plant heeft prachtig donkergroen en glanzend blad. De plant bloeit van januari t/m mei. Er vormen zich platte bloemschermen die ongeveer 10 cm groot zijn. Een bloemscherm is opgebouwd uit meerdere kleine bloemknopjes. De bloemknopjes hebben eerst een licht roze kleur, de bloemen die eruit komen zijn stralend wit. De witte bloemen steken prachtig af tegen het glanzend groene blad. Na de bloei komen er blauw/zwarte bessen aan de plant. De plant is dan erg in trek bij de vogels.

Standplaats van de Viburnum Tinus.

De viburnum tinus gedijt in alle grondsoorten. Wel houdt hij van een humusrijke, goed gedraineerde grond. Verder staat de struik graag in de zon of half schaduw. De plant verdraagt slecht Noordoosten wind, er kan dan schade optreden aan het blad en eventueel zelfs aan takken.

Snoeien en vermeerderen van de Viburnum Tinus

De plant heeft geen snoei nodig. Wel kun je hem direct na de bloei snoeien, om de plant compacter van vorm te houden. Vooral bij de plant op stam is het belangrijk om de verhouding tussen de top en de stam goed te houden. Afgestorven takken en blad kunnen afgeknipt worden. De plant kan vermeerderd worden door afleggen of door het nemen van stekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groenblijvende planten: verschillende soortenGroenblijvende planten: verschillende soortenHet grote voordeel van groenblijvende planten is dat ze in de winter hun blad behouden. Hiermee zorgen ze voor kleur in…
Vogels lokken met besdragende heestersVogels lokken met besdragende heestersIn de winter wordt voedsel voor vogels schaars. Besdragende heesters zijn dan een welkome aanvulling van het menu van de…
Planten die bloeien in de winterPlanten die bloeien in de winterDe meeste vaste planten bloeien vanaf het voorjaar of in de zomer. Wie ook in de winter graag kleur terug wil vinden in…
Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Bloeiende planten in de winter, zijn die er ook? Een leuke tuin hebben in de winter, kan dat ook? Als je van tuinieren h…
Winterbloeiende struikenWinterbloeiende struikenWinterbloeiende struiken zijn onmisbaar in de tuin. De meeste tuineigenaren richten zich bij de keuze van de struiken me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloei"

Reacties

E. Schuurman, 01-05-2019 15:49 #7
Mijn "Tinus" heeft matig gebloeid dit en ook al vorig jaar. Nu - in begin mei - zijn de bladeren geel aan het worden. Welke mest moet ik geven?

C. Oosterhout, 16-05-2017 15:31 #6
Mijn vraag is wat voor mest moet ik gebruiken voor een viburnum tinus? Reactie infoteur, 16-05-2017
Koemest is prima

Math Dukers, 22-10-2012 15:58 #5
Ik had een vraag. Ik heb een viburnum tinus sneeuw bal op stam en een struik. Hoe kan ik die knippen? Graag tegen bericht. Dank u. Groetjes Math. Reactie infoteur, 29-10-2012
De struik hoeft niet gesnoeid te worden, maar kan na de bloei wel wat bijgeknipt worden om te zorgen dat hij niet erg groot wordt. De Viburnum op stam kan na de bloei weer mooi in vorm gesnoeid worden, om rare lange uitschieters te verwijderen. Als u nu gaat snoeien, dan zal dat ten koste gaan van de bloei, bovendien zijn de takken dan bevattelijker voor invriezen. Succes ermee!

Arina, 21-06-2012 12:54 #4
Ik heb 3 grote potten ( hg 50 cm/doorsnee 60cm) in de tuin zijn deze geschikt om een tinus op stam in te poten, of zullen ze de winter niet overleven? Reactie infoteur, 21-06-2012
Het hangt ervan af hoe streng de winter is. Ik had zelf twee tinussen op stam in potten staan, ze hebben het vier jaren goed gedaan maar zijn deze winter gesneuveld. Als je de potten koel binnen kunt zetten zal het vast wel gaan, anders blijft het dus gokken.

W. Hondeveld, 23-05-2012 09:24 #3
Onze Tinus geeft gele bladeren, wat kan de oorzaak zijn?

Arthur van Brunschot, 09-07-2011 13:17 #2
Onze viburnum tinus krijgt bruine bladeren, hij heeft drie stammen waarvan een stam mooi is en de andere twee met bruine bladeren. Wat moet ik daaraan doen? Reactie infoteur, 11-07-2011
Alles wat echt dood is kan altijd afgeknipt worden, dat ziet er beter uit. Als er nog leven in de stammen zit, zou ik ze niet afknippen. Succes ermee!

Marianne Vonk, 23-08-2010 14:21 #1
Verzorging van een viburnum tinus, moeten ze voeding hebben na de bloei of voor de bloei, en wat voor voeding.gr marianne Reactie infoteur, 31-08-2010
Ik geef zelf organische mest in het voorjaar, maart/ april. Mesten is zeker ook belangrijk na het snoeien.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 7
Schrijf mee!