InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Zonnepanelen kosten en subsidie

Zonnepanelen kosten en subsidie

Zonnepanelen kosten en subsidie Zonnepanelen zijn goed voor het milieu maar verdienen zichzelf doorgaans ook terug. Belangrijk hierbij is de opbrengst van de zonnepanelen en de kosten van aanschaf. Sommigen hebben hiervoor subsidie gekregen en voor hen is de terugverdientijd van de zonnepanelen daarom korter. Over het algemeen is het plaatsen van zonnepanelen rendabel. Steeds meer zijn er zonnepanelen te zien op daken. Het is een manier om geheel of gedeeltelijk in uw eigen stroom te voorzien. Als er wordt uitgegaan van een gemiddeld dak van een rijtjeswoning dan zal daarop niet genoeg ruimte aanwezig zijn om genoeg zonnepanelen te plaatsen om in een gemiddeld elektriciteitsverbruik te voorzien. Wel kan er al snel een groot deel van het elektriciteitsverbruik opgewekt worden.

Kosten zonnepanelen

Voor veel mensen zijn de kosten voor zonnepanelen erg belangrijk. Op lange termijn levert het dan wel een besparing op, maar in het begin moet het wel betaald worden. Het gaat hier om eenmalige kosten van de aanschaf van zonnepanelen. De kosten zijn uiteraard afhankelijk per leverancier, maar ook per type en kwaliteit van de zonnepanelen.
Bij zonnepanelen wordt er gerekend met Wp (watt-piek). Onder standaard condities is 1 Wp gelijk aan 1 Watt vermogen. Hoeveel er daadwerkelijk geleverd wordt is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht. In Nederland zal dit dus niet gelijk zijn met Afrika. De SDE (Stimulering Duurzame Energieproductie) gaat uit van 850kWh per Wp. Een Wp zal inclusief omvormer, montagemateriaal en montagekosten ongeveer uitkomen op 4 euro per Wp.

Voorbeeld

Stel dat u met zonnepanelen zo'n 1000kWh aan stroom wilt opwekken. U heeft dan 1176 Wp (2000 / 0,850) nodig. Totale kosten zullen dan uitkomen op ongeveer 4704 euro (1176 Wp * 4 euro).

Subsidie zonnepanelen

De SDE (Stimulering Duurzame Energieproductie) regelt de subsidieregeling voor zonnepanelen. Voor het terugleveren van energie met zonnepanelen is er een subsidieregeling geweest. Dit houdt in dat u voor het terugleveren van elke kWh aan elektriciteit 27,2 cent subsidie krijgt.
Helaas is deze subsidieregeling voorbij aangezien de subsidiepot hiervoor leeg is. Mensen die wel al subsidie toegekend hebben gekregen kunnen hier gewoon gebruik van blijven maken. De subsidieregeling is gebaseerd op een terugverdientijd van 15 jaar, en daarom zult u hiervoor ook voor 15 jaar subsidie ontvangen.

Terugverdientijd

Zodra de zonnepanelen stroom opleveren kunt u hiervan gebruik maken met alle apparaten die u op dat moment gebruikt. Hierdoor zult u dus minder elektriciteit nodig hebben van uw energieleverancier. Dit kan u veel in de kosten schelen.
Met de subsidieregeling werd er uitgegaan van een terugverdientijd van 15 jaar. Doordat de subsidiepot leeg is kunt u deze subsidieregeling niet meer aanvragen en zal de terugverdientijd wat langer duren. Wel worden er steeds betere en goedkopere zonnepanelen gemaakt, waardoor ze toch winstgevend kunnen zijn. De terugverdientijd is nogal verschillend en zal ongeveer variëren tussen de 8 en 16 jaar.

Terugleveren aan het net

Als de zonnepanelen wel stroom opleveren maar u maakt er op dat moment geen gebruik van, dan kunt u deze stroom terugleveren aan het net. In plaats van dat u stroom afneemt, geeft u dus stroom terug. Vaak wordt tot 3000kWh per jaar wordt de elektriciteit verrekend met uw verbruik. Dit wordt ook wel salderen genoemd. Voor alles boven deze grens, vaak 3000 kWh zult u een teruglever vergoeding krijgen. De hoogte hiervan verschilt uiteraard per energieleverancier.

Minder energiekosten

Aangezien u met zonnepanelen veel van deze energie zult gebruiken ipv die van het net, dan zult u dus minder energiekosten hebben. Gemiddeld wordt er nu zo'n 22 cent per kWh gevraagd. Dus hoe meer u aan energie gebruikt uit uw eigen zonnepanelen hoe minder u zult moeten betalen aan uw energieleverancier.

Stijging energieprijzen

Gemiddeld stijgen de energieprijzen met 7% per jaar. Als dit meegenomen wordt in de berekeningen dan blijkt dit ook zonder subsidie rendabel te zijn! Daarnaast worden zonnepanelen steeds goedkoper.

Lees verder

© 2011 - 2019 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstZonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstEen zonnepaneel zet zonnekracht om in elektriciteit. Deze elektriciteit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een huishoud…
Wat kost zonne-energie?Zonne-energie is de schoonste vorm van energie. Toch wordt deze manier van energie opwekken nog nauwelijks gebruikt. De…
Einde subsidie op zonnepanelenEinde subsidie op zonnepanelenIn het voorjaar van 2012 kwamen de partijen in de Tweede Kamer, die betrokken waren bij het Kunduz-akkoord, overeen dat…
Bronnen en referenties
  • Agentschapnl.nl
  • Milieucentraal.nl
  • Clubgreen.nl
  • Hetkanwel.net

Reageer op het artikel "Zonnepanelen kosten en subsidie"

Infoteur: Vissies
Laatste update: 03-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!