InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Zonnepanelen ... zinvol of niet?

Zonnepanelen ... zinvol of niet?

Zonnepanelen ... zinvol of niet? Steeds meer mensen denken na over zonnepanelen, want het is een bekend gegeven dat het de energierekening aanzienlijk kan laten dalen. Maar veel mensen zijn niet echt bekend met de terugverdientijd (de subsidie is al eerder geschrapt). Immers de aanschaf is ook aanzienlijk. Een aantal antwoorden op de vragen rond het al of niet plaatsen van zonnepanelen.

Vragen en antwoorden

De vragen en antwoorden staan in willekeurige volgorde, maar samen maken ze grotendeels het totaalplaatje als je aan het nadenken bent over zonne-energie.

Genoeg zon

Om te beginnen is het goed je te bedenken of op de plaats van je woning wel genoeg zonlicht komt, om het zinvol te laten zijn. Het antwoord is simpel, het Nederlandse zonlicht is prima geschikt als je energie wilt gaan winnen uit zonne-energie. Overigens levert een bewolkte dag nog steeds energie op.

Met zo’n 20 m2 wek je al snel de helft van het gemiddelde huishoudgebruik qua elektriciteit op. Gemiddeld gebruiken we 3500 kWh.

Terugverdientijd

Nu er geen subsidie meer is (de bestaande regelingen blijven gehandhaafd) is het verstandig om na te gaan wat de terugverdientijd is. Met bovenstaande rekensom kan je zelf uitrekenen wat je nog aan de energiemaatschappij moet betalen (wat jij levert aan de energiemaatschappij trekt de maatschappij af van hetgeen je gebruikt van hen).

Meer zonnepanelen dan bovengenoemde berekening kan maken dat je helemaal geen kosten meer maakt, maar je mag niet meer produceren dan je gebruikt. Je wordt anders als producent gezien en dat levert weer een lagere vergoeding op.
Spreekt voor zich dat je ook na moet denken over hoe lang je in een bepaalde woning denkt te blijven. De meerwaarde van de woning is niet altijd te vertalen in de verkoopprijs.
Op internet zijn wat online rekenprogramma’s die de terugverdientijd voor je kunnen berekenen.

Kosten

Gezien de hoeveelheid en kwaliteit kan je niet een algemene regel voor de prijs geven. Wel een gemiddelde. Voor zo’n 5 tot 6 panelen ben je gemiddeld tussen de 3.000 en 4.000 euro kwijt.

Bron: Jniittymaa0, PixabayBron: Jniittymaa0, Pixabay
Hoe werkt een zonnepaneel?
Een zonnepaneel op het dak is niet toereikend om je hele huis van elektriciteit te voorzien. Als je er aan begint zal het dak van een gemiddelde woning voorzien worden van panelen. De omvormer en de elektriciteitskabels zijn nodig om de zonne-energie om te zetten naar elektrische spanning en geschikt te maken voor het voltage waar we in Nederland mee werken. Aangesloten op het net komt de energie op de normale manier de woning binnen (je levert aan de maatschappij en krijgt via hen energie binnen).
Een keer per jaar, zoals je ook naar je ketel laat kijken, laat je de installatie helenaal controleren en verder heb je er eigenlijk geen werk meer aan.

Ruimte

Als we bovengenoemde berekening weer gebruiken dan is dit over het algemeen prima te doen op het dak. Heb je meer mogelijkheden, dan is het zinvol deze te benutten (als men toch met de installatie bezig is). Binnen heb je niet veel ruimte nodig. De omvormer vergt een beperkte ruimte ter grootte van een klein tafelmodel printer.

Meterkast

Er moet wel wat in de meterkast gebeuren. Je levert immers nu ook energie en dat wil zeggen dat het gemeten moet kunnen worden. De netbeheerder kan hier een juiste meter voor plaatsen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Tot slot

Het is een heel persoonlijke keuze om aan zonne-energie te gaan doen. Er goed over nadenken is, om meerdere redenen, zinvol. Ontsierend aan de woning wordt wel eens als argument gebruikt, maar het voordeel in kosten en wat terugdoen voor het milieu zijn meestal belangrijker argumenten. Neemt niet weg dat het een aanzienlijke aanschaf is en vooralsnog zal blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie is een van de voorbeelden van duurzame energie die veel perspectieven biedt. Meer en meer particulieren br…
Zonnepanelen leasen is de oplossingZonnepanelen leasen is de oplossingWij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op…
Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013In het begrotingsakkoord zijn de partijen overeen gekomen dat er een subsidie voor zonnepanelen komt, met ingang van 2 j…
Wat kost zonne-energie?Zonne-energie is de schoonste vorm van energie. Toch wordt deze manier van energie opwekken nog nauwelijks gebruikt. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giografiche, Pixabay
  • Milieucentraal
  • H. Pulsan - Stienis
  • Afbeelding bron 1: Jniittymaa0, Pixabay

Reageer op het artikel "Zonnepanelen ... zinvol of niet?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Woning
Schrijf mee!