InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengst

Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengst

Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengst Een zonnepaneel zet zonnekracht om in elektriciteit. Deze elektriciteit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een huishouden van stroom te voorzien. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van deze panelen? Wat zijn de kosten voor deze panelen en kan de aanschaf worden gesubsidieerd? En wat brengt het nou daadwerkelijk op? Dit artikel geeft antwoord op die vragen.

Voordelen

Een van de grootste voordelen van het genereren van elektriciteit uit zonne-energie is natuurlijk de besparing die men maakt op de elektriciteitskosten. Zo is men ook minder afhankelijk van de prijsschommelingen in de energiemarkt. Dat is de voornaamste reden om zonnepanelen aan te schaffen. Verder wordt de CO2 uitstoot aanzienlijk gereduceerd. De installatie van de panelen is makkelijk en wordt snel uitgevoerd. Wanneer ze zijn geïnstalleerd wordt er meteen zonne-energie opgewekt. De terugverdientijd van de panelen wordt steeds korter, en het wordt dus steeds aantrekkelijker om tot de aanschaf van zonnepanelen over te gaan. Een ander voordeel is dat uw huis aanzienlijk meer waard wordt. De additionele waarde van de panelen is hoog. En dat komt natuurlijk perfect van pas in de moeilijke tijden op de huizenmarkt.

Nadelen

Het grote probleem met het installeren van zonnepanelen in Nederland is het rendement. Het aantal uren dat de zon schijnt ligt in Nederland natuurlijk vele malen lager dan in bijvoorbeeld Spanje en Italië. Het rendement is dus vele malen lager dan in zonovergoten landen. Een ander nadeel is het kostenplaatje. Hoewel de terugverdientijd steeds korten wordt, duurt het nog een jaar of 7 voordat de panelen zichzelf hebben terugverdiend. Het is dus een flinke investering, waar niet iedereen geld voor over heeft. Een ander punt dat als nadeel kan worden gezien is de beperkte levensduur van de panelen. De levensduur is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de panelen. Sommige panelen gaan 30 jaar mee, met andere doet men gemiddeld een jaar of 15. Let bij de aanschaf van de panelen goed op de kwaliteit en de levensduur.

Kosten en subsidie

De kosten van de panelen zijn in de afgelopen jaren flink gedaald. Dit komt mede door de massaproductie in lagelonenlanden als China. Het kopen van zonnepanelen wordt dus steeds aantrekkelijker gemaakt. Toch blijven de kosten voor de aanschaf hoog. Een zonnepaneel kost gemiddeld 550 euro. Op een dak van 4 bij 4 meter passen 8 panelen, wat neerkomt op 4500 euro. De terugverdientijd is dan ongeveer 8 jaar.

De Nederlandse regering heeft in 2012 besloten de aanschaf van zonnepanelen te subsidiëren. De subsidie geldt voor alle onderdelen van de panelen, uitgezonderd de installatiekosten. De overheid vergoedt 15% van de kosten van het systeem, met een maximum van 650 euro. Bij aanschaf van de panelen wordt de volledige aanschafprijs gerekend, zonder aftrek van eventuele subsidie.

Opbrengst

Dan natuurlijk een van de belangrijkste vragen: rendeert het hebben van zonnepanelen op het dak van uw huis nu echt? Dit hangt echter af van een aantal factoren:
  • Het vermogen
  • De plaatsing
  • De duurzaamheid
Gemiddeld is de terugverdientijd op zonnepanelen de laatste jaren teruggelopen tot 8 jaar. Met een gemiddelde levensduur van de panelen van 25 jaar is de rekensom snel gemaakt: u verdient de kosten gemiddeld dubbel terug. Als we het voorbeeldje van hierboven aanhouden, 8 zonnepanelen, scheelt het jaarlijks zo´n 550 euro aan energiekosten.
© 2013 - 2019 Sjoerdvo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengst"

Infoteur: Sjoerdvo
Gepubliceerd: 18-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!