InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren?

Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren?

Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren? Met zonnepanelen en zonnecollectoren kunt u energie opwekken. Er bestaat in Nederland een mogelijkheid om subsidie te krijgen. Hoe werken ze en wat kost het om deze te plaatsen. U kunt op twee verschillende manieren profiteren van de zon om energie op te wekken. Dit kunt u doet met zonnepanelen en met zonnecollectoren. Met zonnecollectoren wordt er met behulp van de zon water verwarmd. Bij de zonnepanelen wordt de energie van de zon gelijk omgezet in elektriciteit. De laatste tijd komt, wat energievoorzieningen betreft, de focus van de overheid steeds meer te liggen op milieuaspecten. Er bestaan op dit moment al subsidiemogelijkheden gericht op zonnepanelen en zonnecollectoren, in de toekomst zal er steeds meer op gestuurd worden om gebruik te maken van mileuvriendelijke energiebronnen. Op dit moment is het werken met zonne-energie nog relatief duur, maar in de toekomst zal het waarschijnlijk steeds goedkoper worden. Steeds meer mensen besluiten toch om te gaan investeren in zonne-energie met het oog op de toekomst.

Hoe werkt een zonnepaneel?

Zonnepanelen zetten het licht van de zon om in bruikbare stroom. De hoeveelheid stroom is afhankelijk van het aantal zonnepanelen, maar ook van de kwaliteit en de omvang van de panelen. Vier zonnepanelen levert ongeveer 15 procent van het gemiddelde stroomverbruik van een gezin op. Een zonnepaneel is meestal gemaakt van silicium, die uit twee lagen bestaat. Door het zonnelicht gaat er een elektrische stroom lopen tussen de twee delen.

Hoe werkt een zonnecollector?

Het principe van een zonnecollector is zeer eenvoudig. Een zonnecollector wordt geplaatst op een plek waar veel zonlicht komt. De zon zorgt voor verwarming van buizen waar water of een ander vloeistof in zit. Het hierdoor opgewarmde water wordt opgevangen in een voorraadvat tot het gebruikt gaat worden. Zodra de kraan open gaat stroomt het water eerst door de opgewarmde voorraadvat om warm te worden en vervolgens naar de kraan. Zelfs in de winter levert de zonnecollector een paar uur per dag energie op bij een relatief zwakkere zon.

Wat kosten zonnepanelen?

Om het lonend te maken moet u meerdere panelen installeren. Er vanuit gaande dat ongeveer tien panelen voldoende is om 40 procent van het energieverbruik van een gemiddeld gezin te leveren, moet u rekening houden met minimaal tien panelen. De kosten per paneel is afhankelijk van bepaalde factoren, zoals de afmeting en het te verwachten rendement. Op het internet circuleren verschillende bedragen, maar het ligt ongeveer tussen de €900 en €1.300 per paneel. Er bestaan beperkte subsidiemogelijkheden die u kunt aanvragen via SenterNovem.

Wat kosten zonnecollectoren?

De kosten om een zonnecollector aan te schaffen liggen tussen de €2000 en €3000 per stuk inclusief de kosten van installatie en BTW.

Wat gaat een zonnepaneel u opleveren?

De terugverdientijd is afhankelijk van het gebruikte type zonnepanelen. Gemiddeld ligt de terugverdientijd ongeveer op dertig jaar. Hierbij is er uitgegaan van gelijkblijvende energieprijzen. Bij stijgende energieprijzen kan het eenvoudig korter dan twintig jaar worden.

Wat gaat een zonnecollector u opleveren?

Jaarlijks zal er ongeveer tot 200 kubieke meter aan gas en stroom bespaard worden. In geld uitgedrukt zal het ongeveer een besparing zijn van €70 aan gas of elektriciteit per jaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren?"

Reactie

Vandewalle, 09-12-2009 14:03 #1
Geachte, Wat betreft het uurloon van het plaatsen van zonnepanelen kunnen jullie mij deze doormailen, hoeveel er gerekend wordt per uur van het plaatsen ervan.

Vriendelijke Groeten

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!