InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Besparing op bouwkosten

Besparing op bouwkosten

Bouwen wordt alsmaar duurder en duurder. Er komt heel wat kijken bij het bouwen van een huis, maar als je wil is het perfect mogelijk om je eigen droomhuisje te bouwen. Hier volgen al wat enkele tips op het besparen van wat kosten wanneer je van plan bent te gaan bouwen.

Onderzoek de bouwgrond

Wees op je hoede en laat je bouwgrond nakijken door een specialist of het ook echte goede grond is. Het best vraag je een grondonderzoek. Slechte bouwgrond vraagt duurdere funderingen en dat kan je budget tot duizenden euro's de hoogte in jagen

Bouw Compact

Kijk eens rond in je woning en analyseer de ruimte. Vaak kiezen mensen uit gewoonte voor bijvoorbeeld een grote hal terwijl je er nauwelijks tijd in doorbrengt. Durf bijvoorbeeld te kiezen voor kleine slaapkamers en schrap die inloopkasten, compact wonen noemt men dat. Je bespaart er niet alleen ruimte mee, je zal ook minder energiekosten betalen.

Verdeel je verwarmingszones

Een slaapkamer hoeft niet zoveel te verwarmen als een woonkamer of een badkamer die je af en toe verwarmt. Groepeer zoveel mogelijk de verschillende ruimtes per verwarmingsplan. Deel de verwarming zelf eventueel op in verschillende circuits, zodat je niet onnodig stookt in de slaapkamers omdat je bijvoorbeeld de woonkamer aan het verwarmen bent.

Vergelijk je offertes

Vraag verschillende offertes aan, maar trap niet in de val om zomaar de goedkoopste te kiezen. Analyseer de offertes grondig. Worden de voorbereinde werken vermeld? Wat met het opkuisen van de werf? Vermeld de offerte ook de meerkost als er extra werkjes zullen worden uitgevoerd? Het vergelijken van offertes is niet eenvoudig en daarom is het oog van een specialist zoals een architect een pluspunt. Een goede architect weet wat er allemaal moet gebeuren en zal de verschillende elementen van de offerte perfect kunnen vergelijken.

Beheer je budget

Bouwen of verbouwen is een lang proces waarvan je op voorhand niet alle details kent. Ook al rekende je op voorhand op een goedkope keuken, tijders de verbouwingen zal de verleiding groot worden om toch voor de designkranen te gaan. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar zorg wel dat je je budget op elk moment in de gaten houdt. Toch meer investeren is een badkamer? Kijk dan even op welke andere dingen je dan kan besparen.

Hou rekening met onverziene omstandigheden

Op een plan ziet het er allemaal fantastisch uit maar tijdens de bouw of verbouwing kunnen er altijd dingen te voorschijn komen waar je niet op rekende. Dat kan bijvoorbeeld een vakman zijn die niet opdaagt en zo alles vertraagt of een vloer die plots toch niet zo waterpas blijkt te liggen en vervangen moet worden. Voorzie dus ongeveer 10 tot 15 procent in je budget voor onverziene omstandigheden.

Doe het zelf

Door veel zelf te doen kun veel besparen. Hou het niet alleen bij klusjes zoals schilderen of behangen, maar zoek naar werk. Vraag bijvoorbeeld of je de aannemer kan meehelpen met afbraakwerken, slijp zelf de sleuven voor elektriciteit of doe voorbereidende graafwerken.

Stel zaken uit

Zaken uitstellen kan je helpen om je budget te spreiden. Is het bijvoorbeeld nodig om alle kamers meteen af te werken? Ruimtes die je niet meteen gebruikt kun je voorlopig in ruwbouwstaat laten.

Kies voor eenvoudig

Hoe meer hoekjes, rondingen en uitsprongen, hoe duurder je huis. Kies dus voor eenvoud en rechte lijnen in de architectuur. Beperk ook de grootte van overspanningen.

Isoleer zoveel mogelijk

Besparen op je budget betekent niet dat je zomaar overal op moet gaan besparen. Een investering die goed meevalt in prijs is de isolatie. De meeste isolatie is goed zelf te doen en je wint investering snel terug dankzij de lagere energiefactuur. Hoe meer je isoleert des te minder je rekening zal zijn.
Gerelateerde artikelen
Huis bouwen: Wat zijn de kosten voor bouwen van een huis?Wat kost het nou eigenlijk om zelf een huis te bouwen? En wat kost het om een huis voor je te laten bouwen? Wat kost een…
Bouwen van een bungalowBouwen van een bungalowHet bouwen van een bungalow is een stuk goedkoper dan het bouwen dan een huis. U kunt sterk op de kosten besparen door m…
Nieuwbouwwoning bouwen, weet waar u aan begintHet laten bouwen van een huis vergt de nodige aandacht en alertheid van de opdrachtgever. Er moet goed een vinger aan de…
Kelder bouwen onder bestaande woningKelder bouwen onder bestaande woningHet kan erg voordelig zijn om een kelder te bouwen onder uw huis. Steeds meer mensen bouwen een kelder onder hun bestaan…
Sparen voor een huisSparen voor een huisBanken zijn niet meer bereid om een hoge hypotheek ten opzichte van het inkomen te verstrekken. Er zal in de toekomst ge…

Reageer op het artikel "Besparing op bouwkosten"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 27-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!