InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Zo brengen we extra lentegevoel in onze veranda

Zo brengen we extra lentegevoel in onze veranda

Zo brengen we extra lentegevoel in onze veranda We aanzien onze woning steeds meer als verlengstuk van onze tuin. Meer en meer landgenoten rusten hun woning uit met een veranda of een oranjerie. Zo brengen ze de natuur tot in hun woon- en leefruimte. Vooral in de tussenseizoenen is het heerlijk genieten in onze veranda. Niet alleen van de natuur, maar zeker ook van extra licht en warmte. Hoe kunnen we nu dit lentegevoel in onze veranda nog verhogen, en met welke tips en voorzorgsmaatregelen maken we onze veranda klaar voor de nakende lente?

Planten beschermen tegen gure klimaat

Vroeger diende zo een oranjerie om allerlei exotische planten, die door ontdekkingsreizigers van overal ter wereld werden meegebracht, te beschermen tegen onze gure weersomstandigheden. De jongste jaren onderging onze oranjerie of veranda een opmerkelijke evolutie. Ze wordt nu meer en meer aanzien als het verlengstuk van onze tuin. Met de inrichting van een veranda? willen we de natuur zo dicht mogelijk in onze leefruimte integreren.

Microklimaat voor schitterende bloemenpracht

Vandaag fleuren allerlei bloemen en planten onze veranda op. Op deze manier is de veranda uitgegroeid tot de absolute blikvanger van onze woning. Het microklimaat in onze veranda, is dan ook uiterst geschikt om bloemen en planten te kweken, die elders in onze woning nooit zouden overleven. Tuincentra speelden hier uiteraard handig op in. De keuze aan bloemen en planten voor onze veranda was nooit groter dan vandaag. Toch is ook hier enige voorzichtigheid geboden. Deze exotische bloeiers vragen immers een behandeling op maat. Allerlei palm- , citrus- en bananenbomen, vijgen, olijven, agaven en vetplanten geven aan onze veranda een zuiderse look. Toch vragen ze stuk voor stuk een aangepaste verzorging waar we bij voorkeur rekening mee houden, willen we deze blikvangers van onze veranda zo lang mogelijk overleven.

Mediterrane planten

In het ruime aanbod, nemen de mediterrane planten een belangrijke plaats in. Deze subtropische planten hebben het overdag graag warm. 's Nachts verkiezen ze een eerder koele plaats. Deze tropische planten vragen veel licht. In een veranda die naar het zuiden, het zuidoosten of het westen is gericht, voelen ze zich het best thuis. Deze mediterrane planten verdragen tijdens de zomermaanden probleemloos temperaturen van dertig graden.

Aangepaste temperaturen

Tijdens de winterperiode volstaan temperaturen die variëren tussen vijf en vijftien graden. Onze veranda is dus een uiterst geschikte omgeving voor dergelijke planten. Dat betekent echter ook dat we in onze veranda voor de meest geschikte temperatuur moeten zorgen. 's Nachts én tijdens de winterperiode moeten de temperatuur in onze veranda duidelijk lager zijn dan overdag, of tijdens de andere seizoenen. Onze veranda moet dan ook met een tussendeur uitgerust worden om onze bloemenpracht in de beste conditie te laten overleven.

Bananenboom absolute blijkvanger

Bij de inrichting van onze veranda, stellen we bij voorkeur vooraf een plan op, dat ons duidelijk maakt welke richting we uit willen. Een van de belangrijkste blikvangers is ongetwijfeld de calamondin, die meer en meer aanhangers telt. Deze citrus draagt heerlijk geurende bloemen, en sfeervolle miniatuurmandarijntjes. Kiezen we daarentegen voor één blikvanger, dan is de exotische bananenboom de absolute aanrader. Hou er wél rekening mee dat de bladeren van zo een bananenbooom tot één meter lang kunnen worden. In volle grond wordt de bananenboom maar liefst drie meter hoog. In een pot in onze veranda houdt hij het meer bescheiden, en blijft hij nog net onder het plafond van onze veranda.

Constant klimaat

Beschouwen we onze veranda als een extra woon- en leefruimte, waar zowel 's nachts als in de winter een constante temperatuur heerst, dan kiezen we bij voorkeur voor tropsiche planten. We hebben daarbij een uitgebreide keuze aan een opmerkelijke, exotische kleurenpracht. De temperaturen in onze veranda zijn uiterst geschikt voor exotische als de bromelia's, die het ook graag vochtig hebben. Onze veranda is ook de ideale plaats voor allerlei orchideeën, dracaena's, ficussen, olifantenvoeten, varens en philodendrons. Al deze planten hebben dag en nacht dezelfde temperatuur van zo'n twintig graden nodig. 's Nachts gaat de temperatuur in onze veranda bij voorkeur nooit lager dan achttien graden. Deze exotische plantensoorten zijn dan ook uiterst geschikt voor een langdurig verblijf in onze veranda. Hun voorkeurstemperaturen stemmen immers perfect overeen met ons woonklimaat.

Efficiënte zonnewerking noodzakelijk

In tegenstelling tot subtropische planten, houden deze tropische exemplaren niet van het volle zonlicht. Ze komen immers meestal uit tropische wouden, waar ze hoofdzakelijk in de schaduw groeien. We zorgen dan ook bij voorkeur voor een efficiënte zonnewering, en dan zeker bij veranda's die naar het zuiden zijn gericht. Willen we zo lang mogelijk van onze tropische bloeiers kunnen genieten, dan moeten we ongetwijfeld voor een aangepaste luchtvochtigheidsgraad zorgen. Gebeurt de regeling van de luchtvochtigheid in onze veranda niet automatisch, dan houden we de luchtvochtigheid op peil, door het regelmatig benevelen met de plantenspuit. Niet alleen in de zomer, maar het ganse jaar door.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zo brengen we extra lentegevoel in onze veranda"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 21-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!