InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Nieuwbouwwoning bouwen, weet waar u aan begint

Nieuwbouwwoning bouwen, weet waar u aan begint

Het laten bouwen van een huis vergt de nodige aandacht en alertheid van de opdrachtgever. Er moet goed een vinger aan de pols worden gehouden, want fouten herstellen kan zeer kostbaar zijn. Het bouwen van een huis uitbesteden, vergt nog steeds de nodige aandacht van de opdrachtgever. De plannen zijn uitgewerkt en de materialen zijn uitgekozen, maar toch kunt u er vanuit gaan dat er verschillen in interpretatie zullen optreden. Door goed op te letten wat er gebeurt in het bouwproces, kunt u als opdrachtgever tussentijds nog corrigeren. Het laten bouwen van een huis wordt vaak onderschat.

Als opdrachtgever hoeft u geen verstand te hebben van het bouwen

U kunt een vinger aan de pols houden, zonder verstand te hebben van het bouwen van huizen. U moet op de bouwer kunnen vertrouwen wat betreft de kwaliteit van het huis. U hebt echter wel een duidelijk beeld hoe het huis er uit moet komen te zien. Door dit goed in de gaten te houden, kunt u foutjes van de aannemer voorkomen.

De kosten van het bouwen van een huis

Een nieuwbouwhuis lijkt door “vanaf” prijzen goedkoper dan dat het bouwen van een huis in werkelijkheid is. Met nieuw te bouwen huizen, wordt er geadverteerd met vanaf prijzen, die ze zo laag mogelijk proberen te houden. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld een goedkoop standaard keuken in het huis gezet gaat worden. Indien u kiest voor een kwalitatief betere keuken, zullen de kosten van de totale bouw sterk stijgen. Aanpassingen kunnen voor een extra nota zorgen van tienduizenden euro’s. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan: andere tegeltjes in de badkamer, of een modernere badkamer, maar ook andere deuren in het hele huis of toch maar een bijkeuken voor de extra comfort.

Gedurende de bouw het huis controleren

Gedurende de bouw, is het verstandig om de voortgang te controleren. Door zo nu en dan de bouwplaats te bezoeken, kunt u een goede indruk krijgen van de voortgang. U kunt ook het effect zien van eerder gemaakte keuzes. In het geval deze slecht uit zijn gevallen, kunt u nog contact leggen met de aannemer om weer veranderingen aan te brengen, als dit nog mogelijk is. Maak ook foto’s van het huis. Dit kan dienen als bewijsmateriaal, en is daarnaast ook nog leuk voor later.

Meerwerk kost flink meer

De aannemers proberen de prijs waar ze mee adverteren, zo laag mogelijk te houden. Hierdoor hebben de toekomstige huiseigenaren vaak een flinke lijst met aanvullende wensen. Dit is ook logisch, want het huis moet volledig voldoen aan de eisen van de kopers. In de praktijk blijkt dat er vaak te hoge kosten worden gerekend voor meerwerk. De opdrachtgever lijkt wel gestraft te worden voor het feit dat ze iets willen veranderen. Een ander tegeltje in de badkamer lijkt een kleine aanpassing, maar toch worden er onredelijke bedragen doorberekend aan de opdrachtgevers.

Er moeten vooraf goede afspraken worden gemaakt over het meerwerk, en de kosten daarvan. Het is verstandig om voor het tekenen van de overeenkomt, de meerwerklijst op te vragen en te controleren. Mogelijk kunt u zelfs nog onderhandelen over de hoogte van de kosten. Er zal vaak niet afgeweken worden van de kosten van het meerwerk, maar u kunt het uiteraard proberen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.z24.nl/z24geld/artikel_245542.z24/Nieuwbouwhuis_kopen__dit_zijn_de_valkuilen.html

Reageer op het artikel "Nieuwbouwwoning bouwen, weet waar u aan begint"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 06-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!