InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Bouwen van een bungalow

Bouwen van een bungalow

Bouwen van een bungalow Het bouwen van een bungalow is een stuk goedkoper dan het bouwen dan een huis. U kunt sterk op de kosten besparen door met de juiste aannemer in zee te gaan. De prijs hoeft dan niet heel hoog te zijn. U kunt er ook voor kiezen zelf de bungalow te bouwen. Mensen willen een bungalow bouwen om verschillende redenen. Het is wel belangrijk dat er een omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Veel mensen willen een bungalow bouwen. Vaak willen zij dat om als tweede huis te laten dienen. In sommige gevallen is het ook voordelig als tweede huis. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een bungalow zouden willen. Het voordeel van een bungalow ten opzichte van een huis is dat het veel minder ingewikkeld is om te bouwen. Het zit eenvoudiger in elkaar en is minder groot. Daardoor is het ook makkelijker te onderhouder en schoon te maken. Voor veel oude mensen is dat toch een goede uitkomst.

Bouwen van een bungalow

Een tweede reden waarom mensen een bungalow zouden willen bouwen is omdat het gelijkvloers is. Ook dat is in het voordeel van oude mensen. Die kunnen vaak niet meer goed de trap op. In het geval van een bungalow is dat niet zon probleem. Een laatste reden waarom mensen een bungalow willen laten bouwen is omdat ze een min of meer permanente vakantielocatie willen hebben. Veel mensen zeker ouderen hebben vaak een vakantielocatie waar zij een langere tijd in het jaar verblijven. Soms hebben ze er een caravan staan, maar een bungalow is toch fijner en comfortabeler in het geval dat mer er langere tijd verblijft.

Bungalow zelf neerzetten of laten bouwen door de aannemer

U kunt er voor kiezen om de bungalow zelf te bouwen. Dat is alleen aan te bevelen als u meer ervaring heeft, want anders is het waarschijnlijk te ingewikkeld, ook omdat er veel zaken zoals bijvoorbeeld water en elektriciteit moet worden aangesloten. U kunt ook kiezen voor een bouwpakket. Er zijn kant-en-klare pakketten voor bungalows. U heeft dan de mogelijkheid om er zelf voor te kiezen hoe de bungalow er uit komt te zien. Eventueel kan de aannemer deze dan neerzetten. Dat kan binnen een paar dagen gebeuren. De meeste mensen laten hun bungalow echter door een aannemer zetten. Deze kan alles doen, van het fundament leggen tot het dak erop zetten. De kosten voor het bouwen van een bungalow zijn relatief laag, zeker vergeleken bij het bouwen van een huis.

Bouwvergunning-omgevingsvergunning aanvragen voor bouwen bungalow

Voor het bouwen van een bungalow heeft u wel een bouwvergunning nodig. Deze vergunning staat tegenwoordig ook bekend als omgevingsvergunning. U kunt bij de gemeente informatie inwinnen over hoe dit precies moet. U zult in ieder geval bouwtekeningen moeten aanleveren. Deze kunt u het beste laten maken door een professionele architect. U moet wel ruim de tijd nemen voor een aanvraag, want het kan 12 tot 20 weken duren voordat u een reactie heeft van de gemeente. Veel gemeenten zijn er niet heel happig op om bungalow toe te staan in bijvoorbeeld bosrijk gebied en op boerderijen. Tegelijkertijd zijn dit wel de plaatsen waar veel mensen een bungalow willen bouwen, bijvoorbeeld omdat hun camping daar ligt. Als u een bungalow wilt bouwen, dan zou u het beste kunnen zoeken naar een perceel waarop de bestemming wonen ligt. In dat geval is de kans groter dat u toestemming krijgt om daar een bungalow te bouwen. En als dat niet lukt kunt u altijd nog een bungalow huren. Op de lange termijn is die prijs uiteraard wel groter.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouwen van een bungalow"

Reactie

Betty, 03-12-2013 12:09 #1
Geachte dames, heren,
Wij zijn op zoek naar documentatie voor het zelf bouwen van een klassieke, kleine, gelijk, vloers bungalow, wij hebben het internet afgezocht en kunnen geen documentatie vinden, weet iemand waar kan ik deze documentatie vinden?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!