InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Prefab huis bouwen

Prefab huis bouwen

Een prefab huis bouwen houdt in dat een huis wordt opgebouwd uit vooraf geproduceerde onderdelen. Een prefab huis bouwen is een interessante en relatief goedkope manier om een huis aan te passen naar uw eigen eisen en voorwaarden. Er zijn een aantal dingen waar u kennis van dient te nemen alvorens u verder denkt over de mogelijkheden van prefab bouw.

Artikelindeling

Prefab huis bouwen: stappenplan

Welke acties dient u te nemen bij het laten bouwen van een huis op maat? U gaat in eerste instantie op zoek naar een kavel die u bevalt. Deze kavel dient bestemd te zijn voor bouwactiviteiten. Bij de gemeente kunt u informeren naar de bestemming van de grond die u wil kopen. Na het vinden van een geschikte kavel dient de grond bouwrijp gemaakt te worden voor de prefab bouw. Op de gelegde funderingen kunt u het prefab huis laten bouwen. U heeft het design van uw huis vastgesteld met een architect en een aannemer. U kunt zelf de supervisie houden over de bouw van uw prefabhuis, maar het is aannemelijker dat een gespecialiseerd bedrijf zich daar over ontfermd aangezien deze specialisten meestentijds meer ervaring hebben in het begeleiden van dergelijke bouwprojecten.

Prefab huis bouwen: aannemer

Aangezien u zelf vaak niet over voldoende kennis en contacten beschikt met betrekking tot het bouwen van een eigen woning, is het handig om een gespecialiseerde aannemer in de arm te nemen waarmee u uw huis gaat vormgeven in relatie tot uw bouwbudget. De aannemer begeleidt de bouw en zorgt voor de productie van de prefab onderdelen die worden gebruikt bij het prefab huis bouwen. U kunt vaak kiezen uit designwoningen en cataloguswoningen. Een cataloguswoning wordt opgebouwd uit onderdelen die op voorraad worden gehouden. Bij een designwoning worden prefab onderdelen speciaal gemaakt voor de afnemer. De designbouw is vaak wat duurder dan de cataloguswoningen, vanwege de onderdelen die speciaal op maat moeten worden gemaakt en geproduceerd.

Prefab huis bouwen: prijzen

Een prefab huis laten bouwen is een relatief goedkoop vergeleken met veel andere mogelijkheden voor het bouwen van een eigen huis, omdat het minder tijd kost om het huis van de grond af aan op te bouwen. De prefab onderdelen worden gemaakt om gemakkelijk op en aan elkaar te kunnen worden gemonteerd. U bespaart dus op arbeidskosten en vaak ook op materiaal kosten, omdat er in ieder geval bij cataloguswoningen materialen in serie worden geproduceerd waardoor de kosten per geproduceerde eenheid dalen. Bekende en betrouwbare specialisten op het gebied van prefab bouw zijn:
  • Selekthuis
  • Variahuis
  • Future-home

De bouwkosten voor een prefab huis bouwen kunnen zo hoog worden als u zelf wilt. De prijzen die erkende en betrouwbare prefab specialisten, zoals de hierboven genoemde selekthuis, variahuis en future-home hanteren lopen vanaf 150.000 euro bouwkosten. De aanschaf van de grond is dan meestal niet inbegrepen.
© 2013 - 2019 Mitchxl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Prefab huis bouwen"

Infoteur: Mitchxl
Laatste update: 09-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!