InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Woning kopen in Spanje met de nodige basiskennis

Woning kopen in Spanje met de nodige basiskennis

Woning kopen in Spanje met de nodige basiskennis Voor veel mensen is het een droom om een huis in Spanje te bezitten, waar men een gedeelte of het hele jaar gaat wonen. Om in Spanje met succes een huis te kopen dien je je vooraf goed te informeren inzake de wetten en regels in het land omdat deze heel anders zijn dan in Nederland. De regelgeving kent ook nogal eens plotselinge wijzigingen. Ook is het verstandig is om aan mensen die al eerder een huis gekocht hebben advies te vragen. Zoals overal op de wereld zijn er goede makelaars en bouwondernemers maar zijn er ook nogal wat malafide bedrijven.

Waarom een huis kopen in Spanje?

Spanje is voor veel mensen het ideale land om te wonen of een gedeelte van het jaar te verblijven. Het gunstige klimaat, de levenswijze van de Spanjaarden en de Spaanse cultuur zijn bijzonder aantrekkelijk. Ook de gastronomie is het vermelden waard. Als je op zoek gaat naar een plekje om je ideaal te verwezenlijken dan is dat heel goed mogelijk maar er zijn een aantal zaken die je in ogenschouw dient te nemen.

Nieuwbouw of bestaande bouw van een woning

Vooraf dien je de keuze te maken of je wilt kiezen voor een bestaande woning of dat je kiest voor nieuwbouw.
Een nieuwbouw woning heeft als voordeel dat je zowel de plaats alsook de indeling zelf kunt bepalen. Tegelwerk, sanitair en keuken zijn dan onderdelen die men geheel naar eigen wens gestalte kan geven. Bij een bestaande woning weet men exact wat er verkocht wordt en ook hoe de buurt eruit ziet. Dit is een keuze die ieder voor zichzelf moet maken en het is lonend om ter plaatse eerst eens goed rond te gaan kijken wat het aanbod is aan nieuwbouw maar ook aan bestaande woningen.

Tips bij het oriënteren alvorens huis te kopen

Om de keuze gemakkelijker te maken volgen hier een paar tips:
  • Neem de tijd om je droomplek te zoeken
  • Zoek een betrouwbare makelaar
  • Laat uitzoeken of er schulden rusten op het grondstuk
  • Vraag goed na of er gebouwd mag worden
  • Is er een woonvergunning te verkrijgen
  • Hoe staat het met de plannen van de gemeente
  • Waar vind je een betrouwbare bouwonderneming
  • Is het een project waar al mensen wonen
  • Is er bankgarantie te verkrijgen
  • Hoe verloopt de betaling

Goede makelaar is noodzakelijk

Het vinden van een makelaar is niet moeilijk want er zijn er velen. Sommige mensen kiezen voor een Nederlandse makelaar en dit kan zeker gemakkelijk zijn i.v.m. de communicatie. Ga wel in ieder geval na of de makelaar is aangesloten bij "agente de propriedad Inmobilaria of Gestor intermediario en promociones de Edificiones. Zoek mensen die al een woning gekocht hebben via deze makelaar. Een goede makelaar zal je graag in contact brengen met tevreden klanten.

Neem de tijd om je droomplek te zoeken

Het maakt veel uit of je kiest voor een appartement in de stad of een finca op het platteland. Hiertussen ligt een scala van mogelijkheden waarbij het van belang is om indien mogelijk in verschillende jaargetijden de plaats waar je wilt gaan kopen vooraf te bezoeken.Ga je permanent in Spanje wonen dan kies je waarschijnlijk voor andere voorzieningen dan wanneer je een tweede woning koopt die misschien alleen in de zomer bewoond zal worden. Sommige urbanisaties in de kustgebieden zijn in de winter praktisch onbewoond en er zijn appartementen complexen waar soms slechts 2 of 3 appartementen bewoond zijn. Dit kan een onveilig gevoel geven. Ook is het van belang om na te gaan hoe in deze appartementen de energie betaald wordt. Is dit per appartement geregeld of betaalt men voor het hele gebouw bepaalde lasten.

Rusten er schulden op het grondstuk

Wanneer je door Spanje rijdt dan zie je vaak losse grondstukken te koop staan of vervallen huizen. Dit kan te maken hebben met het feit dat er nog hypotheekschulden op de woning of de grond rusten ofwel dat er nog ergens verborgen eigenaren aanwezig zijn. Een makelaar zal via het kadaster een nota simple aanvragen zodat bekend is dat het grondstuk schuldenvrij is alvorens dit te koop kan worden aangeboden. Dit is erg belangrijk want als het wordt nagelaten dan kan het zijn dat je met de koop ook de schulden van de vorige eigenaar koopt.

Mag er gebouwd worden

Begin jaren 90 is er in Spanje veel illegaal gebouwd. Wanneer men illegaal gebouwd heeft dan krijgt men problemen met het verkrijgen van de escritura. Dit is de koopakte die men ontvangt bij de notaris. De escritura wordt over het algemeen pas afgegeven nadat de woning is opgeleverd. Daarnaast dient men een Licencia de Primera Ocupación (woonvergunning) te verkrijgen. Er zijn gevallen bekend waarbij zelfs woningen moesten worden afgebroken en mensen hun geld kwijt zijn geraakt omdat de bouw illegaal was. Het is dus van groot belang dat deze zaken goed vooraf worden onderzocht.

Hoe staat het met de bestemmingsplannen van de gemeente

Soms zijn er plannen van een gemeente om te gaan fuseren met een andere gemeente en waarbij de grenzen opnieuw worden vastgesteld. De infrastructuur kan dan plotseling veranderen door bijvoorbeeld. de aanleg van wegen. De makelaar dient op de hoogte te zijn van de bestemmingsplannen van de gemeente. Bezoek zelf ook het "ayuntamiento"ofwel gemeentehuis en vraag naar de bestemmingsplannen.

Waar vind je een betrouwbare bouwonderneming

Misschien is dit wel de belangrijkste vraag. In de jaren tussen 2008 en 2014 zijn veel, zelfs grote bouwondernemingen failliet gegaan, waardoor veel projecten niet zijn afgebouwd. Soms kan het vertrouwd zijn om met de plaatselijke bouwondernemer in zee te gaan, zodat ook later als er gebreken aan de woning zijn deze gemakkelijker kunnen worden opgelost. Maar voorzichtigheid blijft geboden en een goede makelaar weet over het algemeen de stand van zaken bij de bouwondernemingen in de omgeving.

Is er een project waar mensen al wonen

Wanneer er een project is waar al mensen wonen dan geeft dit natuurlijk de mogelijkheid om met elkaar in contact te treden. Vaak vinden nieuwe bewoners het leuk om hun ervaringen te delen.Tevens kan men een indruk te krijgen hoe de urbanisatie eruit zal gaan zien. Vraag naar het percentage reeds verkochte woningen Er zijn voorbeelden te geven van projecten waarbij slechts een paar huizen zijn verkocht en bewoond en mensen jarenlang zonder de nodige voorzieningen wonen. Het ontbreken van wegen, elektriciteitsvoorzieningen en water kunnen dan grote bronnen van ergernis zijn gedurende lange tijd.

Bankgarantie

De Spaanse Staat is nogal eens negatief in het nieuws gekomen door slechte ervaringen met bouwprojecten. Echter wanneer men bankgarantie heeft verkregen dan krijgt men ook daadwerkelijk zijn geld terug als de bouw stopt. De bouwondernemer is verplicht bankgarantie te regelen en je de benodigde papieren hieromtrent te tonen.

Het verkrijgen van een hypotheek op een Spaanse woning is over het algemeen mogelijk tot een percentage van 75%. Er zijn echter nogal wat restricties. Ook hierin kan een makelaar en een Gestor adviseren. Nadat in Spanje de bouwcrisis een feit werd zijn er veel banken die met onverkoopbare woningen zijn blijven zitten. De banken bieden deze woningen te koop aan en hier is dan ook wel een hypotheek op te krijgen. Ook zijn er projecten waar woningen compleet zijn afgebouwd maar die nog nimmer verkocht of bewoond zijn geweest. Het kan daarom aantrekkelijk zijn om met de bank in overleg te treden en te bezien of het mogelijk is om tot koop over te gaan.

Hoe verloopt de betaling

Je gaat starten met het aanvragen van een N.I.E. Nummer en het openen van een Spaanse bankrekening. Wanneer het koopcontract is getekend dan wordt in het algemeen een aanbetaling verlangd. Deze is afhankelijk van de koopprijs. Daarna worden de betalingen gedaan in de diverse stadia van de bouw, hetgeen te vergelijken is met bouwen in Nederland. Wel is van belang dat in het koopcontract de periode wordt opgenomen waarin het huis dient te zijn afgebouwd en de boetebepalingen voor de bouwondernemer wanneer niet wordt voldaan aan deze afgesproken duur van de bouw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tweede woning in Spanje kopenTweede woning in Spanje kopenSpanje wordt jaarlijks door vele Nederlanders bezocht die er hun vakantie doorbrengen, van een stedentrip genieten of ov…
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…
Bijkomende kosten bij het kopen van een huisBijkomende kosten bij het kopen van een huisEen groot nadeel van kopen in plaats van huren, zijn de bijkomende kosten bij het aankopen. Dit zijn bijvoorbeeld de kos…
Aankoopmakelaar: wel of niet inhuren?Als u een huis wilt kopen, komt u voor verschillende keuzes te staan. Is het nodig om een aankoopmakelaar in te huren? K…
Bronnen en referenties
  • www. spanjekoophuis.nl

Reageer op het artikel "Woning kopen in Spanje met de nodige basiskennis"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-04-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning Spanje
Schrijf mee!